Motorsåg och handhållet

HVA 536 Li XP

150 inlägg 66618 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458154
Blivande snickare skrev:
Niking skrev:
Blivande snickare skrev:Har du handlat? :D

Jo!
/Niklas

Kul! :ymparty:

Jo!
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

totte  
#458204 Något tekniskt fel med DrW:s inlägg hade inträffat, det bara försvann vid försök att redigera och få ordning på citatet.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

DrW  
#458230 Konstigt! Jag undrade mest om Nikings utrustningsbudget. :grin:
Är sugen på batterilinjen men kan inte riktigt motivera investeringen.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458307
DrW skrev:Konstigt! Jag undrade mest om Nikings utrustningsbudget. :grin:
Är sugen på batterilinjen men kan inte riktigt motivera investeringen.

Tja, då jag varken har traktor, fyrhjuling, miniskotare, järnhäst eller dylikt, så finns det lite kaffepengar över till röjsågar, motorsågar, gå bakom-gräsklippare och grästrimmer.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

DrW  
#458309 Låter förnuftigt! Dessutom bra för oss andra att ha tillgång till en testpatrull! :-BD

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458565 Husqvarna hade några BLi 300 batterier (9,4 Ah) i sin monter och de var betydligt större och tyngre än de BLi 200-batterier (5,2 Ah) som nyligen släppts.

BLi 300 släpps om 1-2 månader enligt Husqvarna.
DSC_0324.JPG

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458582
Niking skrev:Husqvarna hade några BLi 300 batterier (9,4 Ah) i sin monter och de var betydligt större och tyngre än de BLi 200-batterier (5,2 Ah) som nyligen släppts.

BLi 300 släpps om 1-2 månader enligt Husqvarna.
DSC_0324.JPG

/Niklas

Har du någon uppfattning om hur ett sånt batteri skulle fungera till en 536 LiPX angående vikt och storlek.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458614 Om du menar BLi 300 (9,4 Ah), så blir balansen inga problem, då det bara är att justera upphängningsöglans position. Däremot blir det ett utskjut om några centimeter på var sida, vilket jag är mer tveksam till. Men det återstår att se hur det påverkar röjningen.

Det är tydligen 20 battericeller i BLi 200 (5,2 Ah) och 30 battericeller i BLi 300 (9,4 Ah).
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458617
Niking skrev:Om du menar BLi 300 (9,4 Ah), så blir balansen inga problem, då det bara är att justera upphängningsöglans position. Däremot blir det ett utskjut om några centimeter på var sida, vilket jag är mer tveksam till. Men det återstår att se hur det påverkar röjningen.

Det är tydligen 20 battericeller i BLi 200 (5,2 Ah) och 30 battericeller i BLi 300 (9,4 Ah).
/Niklas

Tack för svar, blir det bara någon centimeter så låter det inte så farligt.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458622
Mikael skrev:
Niking skrev:Om du menar BLi 300 (9,4 Ah), så blir balansen inga problem, då det bara är att justera upphängningsöglans position. Däremot blir det ett utskjut om några centimeter på var sida, vilket jag är mer tveksam till. Men det återstår att se hur det påverkar röjningen.

Det är tydligen 20 battericeller i BLi 200 (5,2 Ah) och 30 battericeller i BLi 300 (9,4 Ah).
/Niklas

Tack för svar, blir det bara någon centimeter så låter det inte så farligt.

Snarare 2-3 cm på var sida...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465609 Så här blev det med det stora batteriet, sticker ut lite men inget som stör.
1501174652_batteri2.jpg
1501174641_batteri1.jpg

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469315 Nu har jag kört några kvällar med batterisågen och de nya 5,2 Ah-batterierna. Arbetsuppgiften har varit att aptera vindfällen med huvudsakligen enbitsträd och tvåbitsträd. Där har de nya 5,2 Ah-batterierna onekligen blivit ett lyft för batterisågen och ett BLi 200 batteri räcker här i ca 2 timmar för min del. Ett lagom kvällspass, tycker jag.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

DrW  
#470991 Någon som provat sågen med bli300? Blir den onödigt klumpig?

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471003
DrW skrev:Någon som provat sågen med bli300? Blir den onödigt klumpig?

Inte prövat den kombinationen, just för att jag befarar att det skulle bli onödigt tungt och klumpigt. Ca 2-3 cm batteriutskjut på var sida och ca 0,5 kg tyngre batteri blir det ju i vilket fall som helst.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471035 Ingick det kvistning i detta arbete? Hur kändes det?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).