ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595450 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458252 Jag har inte vart speciellt entusiastisk över fyrhjuling och inte tänkt köpa någon. Både bror och grannen har Can-Am 1000 cc av rätt nytt snitt. Jag tänker att det kanske är lätt att bli "beroende" så man "måste byta".
Kan dock tillstå att det för några veckor sedan var lite jobbigt att gå till skogs med skottkärra lastad med tre kartonger plantor, planteringstillbehör samt motorsåg.
I förra veckan var jag så och gjorde lite trädgårdsjobb åt ett äldre norskt par som ska sälja sitt hus och framledes bara bo i Norge, plötsligt frågade gubben:
"-Vill du ha en ATV?"
Då var det ju dumt att säga nej. Det gällde en Suzuki LT250 Quad Runner -91 som stått ostartad sedan -12. Jag köpte ett batteri, tankade en skvätt, sprayade lite startgas och så gick den för egen maskin upp på kärran.
Plötsligt hade jag som aldrig skulle ha fyrhjuling just en fyrhjuling, måste tillstå att det finns vissa fördelar.......trots att den ser fjuttig ut jämfört med Can-Am 1000.

En fråga, jag skulle behöva typ tre nya damasker, var handlas med fördel sådana. Två av dessa innerdamasker fram......sådana har jag inte ens hittat någonstans på nätet.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Robbanhög  
#458264
D Brown skrev:Jag har inte vart speciellt entusiastisk över fyrhjuling och inte tänkt köpa någon. Både bror och grannen har Can-Am 1000 cc av rätt nytt snitt. Jag tänker att det kanske är lätt att bli "beroende" så man "måste byta".
Kan dock tillstå att det för några veckor sedan var lite jobbigt att gå till skogs med skottkärra lastad med tre kartonger plantor, planteringstillbehör samt motorsåg.
I förra veckan var jag så och gjorde lite trädgårdsjobb åt ett äldre norskt par som ska sälja sitt hus och framledes bara bo i Norge, plötsligt frågade gubben:
"-Vill du ha en ATV?"
Då var det ju dumt att säga nej. Det gällde en Suzuki LT250 Quad Runner -91 som stått ostartad sedan -12. Jag köpte ett batteri, tankade en skvätt, sprayade lite startgas och så gick den för egen maskin upp på kärran.
Plötsligt hade jag som aldrig skulle ha fyrhjuling just en fyrhjuling, måste tillstå att det finns vissa fördelar.......trots att den ser fjuttig ut jämfört med Can-Am 1000.

En fråga, jag skulle behöva typ tre nya damasker, var handlas med fördel sådana. Två av dessa innerdamasker fram......sådana har jag inte ens hittat någonstans på nätet.

Kolla med gooffroad.se dem brukar lösa det mesta [emoji4]

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#458348 Ja då var det iaf klart med en atv. Blev en ny Yamaha 450 EPS, valde grön.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Flax12  
#458349
husqvarna_med_sthil skrev:Ja då var det iaf klart med en atv. Blev en ny Yamaha 450 EPS, valde grön.

Grattis! Tror inte du blir besviken [THUMBS UP SIGN]

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

kalhuggo  
#458403 Grattis :-bd mycket nöje, valde också grön :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#458529 Som trådens titel lyder "vilken ATV kör ni med?" så kan jag nu stolt meddela att jag kör med denna, eller har iaf kört den av släpvagnen men är snart på väg en liten tur ! Alla mätare står på noll, helt overkligt, jaja, kanonglad är jag !

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

kalhuggo  
#458645 Mmm! Snyggare grönfärg än Suzuki :-bd , den ser ut som att den stått på ett träde och solblekts i 10-15 år :grin:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#458714 Har försökt att spänna fast kedjeröjsågen baktill på pakethållaren ikväll då jag tänkt att fara till skogen imorgon. Gick bra men det blev lite onödigt många remmar kan jag tycka... ska fundera vidare på en lite "snabbare" fastsättning. Är det någon annan som kör sin kedjeröjsåg på atv´n ?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

svampbob  
#458717 Jag har röjsågshållaren till min Grizzly. Sätter den i vinschfästet fram. Det funkar rätt bra att sätta kedjeröjaren i den. Jag ska strax till skogen. Kan ta en bild då.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#458718
svampbob skrev:Jag har röjsågshållaren till min Grizzly. Sätter den i vinschfästet fram. Det funkar rätt bra att sätta kedjeröjaren i den. Jag ska strax till skogen. Kan ta en bild då.


Ja det vore roligt att se hur andra har gjort ! Tack på förhand !

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

svampbob  
#458722 En bild
DSC_0484.JPG

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#458730 Ja just ja, ska fundera på något liknande !

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

enav16  
#459225
enav16 skrev:Volvo xc903 :grin: kör jag med. Funderar på en Honda trx fa 500. Vad jag förstår finns inte mycket negativt om dom. Den jag tänker på är från 2007 och med 250 timmar på mätaren. Litet skog, en del gårdspyssel, en del nöje.

Blev en Honda 500 från 2014 med 22 timmar på mätaren, snöplog och rostig saltspridare ingick! Idag blev det köp av en Myreback betesputs från 2010 har stått i en lada sedan den köptes. Knappt inkörd.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

husqvarna_med_sthil  
#459817
enav16 skrev:
enav16 skrev:Volvo xc903 :grin: kör jag med. Funderar på en Honda trx fa 500. Vad jag förstår finns inte mycket negativt om dom. Den jag tänker på är från 2007 och med 250 timmar på mätaren. Litet skog, en del gårdspyssel, en del nöje.

Blev en Honda 500 från 2014 med 22 timmar på mätaren, snöplog och rostig saltspridare ingick! Idag blev det köp av en Myreback betesputs från 2010 har stått i en lada sedan den köptes. Knappt inkörd.


Jag har bara varit atv-ägare i några dagar men jag tycker den är suverän även om jag valde annat märke. På med röjsågen och fika sedan åker man ut på röjning utan att behöva kånka ett endaste dugg. Ena dagen drog jag fram en gammal timmerdoning som stått som behövde flyttas, en annan dag for jag och tittade på röjningen jag gjorde ifjol.

Jag är imponerad hur en sådan liten maskin ändå får så bra grepp, kan bära så pass mycket och vara så rolig att åka på, samlat intryck !
Sedan verkar det ju finnas precis hur mycket olika tillbehör som helst även om många av dem är rätt dyra med liten kapacitet jämfört med utrustning till traktorn.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

ÅsaNisse  
#459873 Det är ett stort fel med den gröna färgen på Yamaha. De har en tendens att gömma sig väldigt väl i planteringen. Mer än en gång jag fått gå en extra lov för att hitta var jag ställde maskinen. Detta då man också är både trött och törstig och bensinen i röjen slut.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).