Motorsåg och handhållet

Impulsköpte en Partner A55

66 inlägg 19045 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Anders Engström  
#457719 Makalöst Martin! Tack för bilderna, var det sån jävla tur att drevet passade på axeln eller har du skurit med nån laser?

Anders

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

MartinH  
#457727 Det var inte jag som konstruerade denna skapelse. Han som byggde den använde vinschen för att dra upp sin båt. Köpte den av hans son.

Jag misstänker att det är skuret till men ett kuggkrans från en cykel har också ett mönster så det kan ha passat bra.

Har inte tagit isär det så jag sett hur det ser ut.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

totte  
#457764 Om man bara kan skära ut ett väl centrerat hål av rätt storlek bör det inte vara svårt att svetsa på ett drev utanpå stjärndrevet, eller på splinesen för ett ringdrev, beroende på vilket man har. Centreringen är viktig, det tål inte mycket fel. Och drevet får inte kasta mycket i sidled.

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#458069 Började plocka isär sågen idag och beställde packnings- och membransats från Svens Maskin, plus ett nytt tändstift när jag ändå var på gång. Men en fråga: Vad har ni för expertknep för att rengöra en förgasare? Har inte tillgång till UL-tvätt, men det kanske är läge att till sist köpa en. Hur bra är de billiga modellerna på clas ohlson och kjell & co? Fungerar de för husbehov?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

totte  
#458078 Rengöra förgasare, ja skruva bort alla membran och nålventiler och lägg den i ett uppfriskande bad av diesel, lacknafta eller bensin över natt. Blås med tryckluft om du har, Tillotson HS tål det. Vissa andra nyare förgasare tål det inte, där finns backventiler som går sönder. Blås i kanalerna med 5.56 eller wd-40 eller motsvarande spray så ser du om det kommer igenom i hålen i förgasarhalsen.

Obs, lossa inte plåtpluggarna (welsh plugs) som du hittar under membranet i mätkammaren. Behövs nästan aldrig.

Finns förresten spray för förgasarrengöring, Carb Cleaning. Bromsrengöring funkar bra också.

Har ingen erfarenhet av billiga ultraljudstvättar.

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

MartinH  
#458083 Använder Clas Ohlsons ultraljudstvätt och det fungerar bra. Köpte särskilt ultraljudstvättmedel på Kjell o co, det är nog att rekommendera, antar att det tvättar, löser upp bättre då. Kör flera gånger med tvätten på långt program.

Ultraljudstvätten är också bra när jag rengör ljuddämpare. Tar det lite potionsvis, vänder på den och tar andra sidan.

Men gör som Totte skriver ändå och ta bort alla membran och så, men inte mer än nödvändigt. Ta inte bort pluggarna.

Jag blåser ibland av förgasaren med tryckluft också.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458117 Blåser jag förgasare så försöker jag blåsa förbi så man suger bort vad det nu är som ska bort. Ejektor effekt vill jag minnas det kallas..
Blåsa in trycker in skit om det går.

I repsats till förgasare finns welch plugg med om det är så att vanlig rengörning inte funkar. Finns nog lösa att beställa från tillverkare med.

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458141 Tänkte det kunde visas hur tokigt det kan bli...
I säcken till vänster är lite mer än en kubikmeter Partnerkub delar. Den till höger har R11/R12

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Blivande snickare  
#458143 =)) =)) \M/

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

totte  
#458145 Då vet vi äntligen vad en Partnerkubikmeter är.

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458191 Jag har ofta funderat på det...

Nu har jag börjat på nummer två. Den är 1/4 full nu ungefär...
Nu kommer nästa problem...

O hitta i dem...

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

johan eriksson  
#458234 Bara att hälla ut den på golvet och börja leta :D =))

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458288 Det är i backar visserligen men det känns inte kul..

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

MartinH  
#458299 Den som spar han har...:-)

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458321 Känns inte rätt o slänga sånt man vet samlare kommer att behöva nån gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).