tis 06 jun 2017, 17:18#458161
Ja det är minst sagt förvånande att det skiljer så mycket i bränsleförbrukning mellan tester av olika flishuggar. I viss mån påverkar materialet som flisas, föraren och metoden för utvärderingen, men rimligtvis finns det vinster i att ha större maskiner om de kan utnyttjas effektivt.
Skogforsk påtalar i vart fall att de brukar mäta upp lägre förbrukning på stora terminalhuggar än på små skotarmonterade huggar och denna Albach hugg har en mycket stor huggtrumma för att inte vara en ren terminalhugg. Riktigt stora terminalhuggar har normalt inte en egen kran, så en jämförelse mellan Albach och en sådan haltar lite också till nackdel för Albach.
Den där Kesla 1060 huggen som var monterad på en Volvo FH16 750 behöver enligt Kesla bör kopplas till en 415kW dieselmotor, så lastbilens 552kW är mer än nödvändigt. Därmed är frågan hur huggen drivs av lastbilens motor. Mekaniskt eller hydrauliskt... Om driften sker hydrauliskt som Kesla verkar räkna på i sin konceptmarknadsföring då de påstår en mycket högre verkningsgraden för effektöverföringen på hybriden än en vanlig flishugg, så är det inte konstigt om förbrukningen blir hög i på icke-hybriden. Effektöverföringen på en seriehybrid lär i vart fall inte bli mycket mer än 85%. En fullt mekanisk kraftöverföring kan vara över 95% effektiv, medan en hydraulisk överföring kanske stannar på 60%. visedo anger i en av sina reklamfilmer för denna hybrid siffrorna 87 respektive 49%, men det är lite oklart vad man syftar på. Elsystemet når kanske 87% i bästa fall, men ett hydraulsystem som bara når 49%? Dieselmotorn i sig lär knappast nå 49% verkningsgrad, så det kan inte vara den som avses.
https://youtu.be/g_WlCkF9mPEGällande ProSilva 910 EH så hade jag inte läst så mycket om den. Efter att ha presenterats på någon mässa i Finland Precis som Kesla-hybriden och efterföljande utvärderande provning, så verkar det tyvärr som att man av ett eller annat skäl tvingats skjuta sina produktionsplaner på framtiden.
Att döma av att man ersatte en dieselmotor på 155kW med en på 60kW så måste det ha varit en relativt liten skördare. Så även om dimensioneringen känns rätt i fråga om att kunna nå effektiv drift av dieselmotorn på medeleffekten som behövs av maskinen, men är det ett faktum att små maskiner har mycket svårare att bära extrakostnader som kommer av att lägga till ett så pass kraftigt hybridsystem som lär krävas på denna maskin. Om hybridsystemet görs för billigt med liten energilagring så kommer de där 60kW som dieselmotorn ger inte räcka vid längre perioder med skördning i tuffare terräng och med en effektiv förare.
Så sätt har väl kanske Logset satsat rätt genom att börja med att utveckla en hybrid på största och dyraste maskinen som ger en mycket effektstark produkt som lockar ett fåtal köpare som vill ha det häftigaste på marknaden oavsett vad det kostar extra. Denna typ av köpare är dock även de sista som är villiga att prata illa om det man har köpt. Att erkänna att man gjort "ett dåligt köp" svider värst om man valt något nytt och obeprövat för att man svalt marknadsföringen med hull och hår.
Min åsikt är att Kesla på liknande sätt borde ha satsat på hybridteknik på en större flishugg med en fullstor motor och hybridteknik för att öka kapaciteten och sänka förbrukningen kanske 10-20% genom optimerad drift av dieselmotorn och genom att minimera risken för tidsödande stopp på inmatningen av materialet för att dieselmotorn korta stunder kan överlastas. Men EU-projektet som finansierade konceptutvecklingen var sannolikt inte intresserade av ett högeffektivt terminalmonster.
Gällande det gemensamma ägandet mellan Logset och Visedo så har jag inte själv här lyckats klura ut vilken den gemensamma investeraren är, men uppgiften kom från en arbetskollega i Finland som jag inte tror skulle hitta på det. Eftersom Logset-installationen av Visedos system är en av få (om inte den enda) som faktiskt är i serieproduktion så känns det som en rimlig förklaring att det inte finns ekonomiska incitament att gå vidare till produktion med normala marginaler för Visedo och maskintillverkaren. Övriga har trots påstådda stora vinster i bränsleförbrukning inte kommit ut med sina maskiner mer än som prototyper och koncept på mässor och som rena marknadsföringsobjekt.