Skogsröjning

Röjsåg med klinga eller kedja?

78 inlägg 46817 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

LarsMollstedt  
#457913
SkogsGotte skrev:Finns det någon vettig tidsstudie mellan kling och kedjesåg i olika sorters ungskogar? (även konfliktbestånd)

Tror fortfarande att man ej kan komma upp i samma tempo med kedjesåg kontra röjsåg.....

Kan ordna lite röjobjekt och se om någon kan hålla samma tempo med en kedjeröjsåg som en erfaren röjjare med klingsåg... ;)

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

LarsMollstedt  
#457915 Som jag skrev i tråden tidigare så håller jag samma tempo som erfaren röjare. Har gjort jämförelser under våren i normal röjning 2-4 m och täta bestånd där granen är 4m plus.
Tilläggas bör att röjaren jobbar heltid och anses som en av de bättre i min region. Han håller även utbildning i motorsågskörkort A+B samt körkort på röjsåg.
Vi har diskuterat kring detta och kommit fram till att det beror på vana. Jag har inte en suck mot honom med röjsåg och vise versa. Visst kapar en röjsåg snabbare men med kedjeröjsåg har man bättre räckvidd och ett mer flexibelt rörelsemönster. Man kan också kapa fler stammar i ett svep på mindre buskar.
Har också gjort ett par röjningar och underröjningar åt en entreprenör som brukar anställa röjare med röjsåg, samtliga gick snabbare än vad de räknat med.
Inga forskarstudier men tillräckligt för att jag ska tro på det.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

svampbob  
#457917 Hur håller din kedjeröjare? Jag har inte kört så extremt mycket med min men nog börjar den vara sliten. Jag gissar att som jag kör så skulle den bara hålla för ett par månaders heltid.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

LarsMollstedt  
#457918
svampbob skrev:Hur håller din kedjeröjare? Jag har inte kört så extremt mycket med min men nog börjar den vara sliten. Jag gissar att som jag kör så skulle den bara hålla för ett par månaders heltid.

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

LarsMollstedt  
#457919 Har ägt den sedan 2012, kör ca 300h/ år. Det jag bytt på den är vanliga slitdetaljer som drev etc.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

husqvarna357  
#466382
JensSkoog skrev:Hur blev det @ husqvarna357

Alltid spännande med lite recension om någon har
införskaffat nya saker och börjat använda dom :grin:

Viktigast är ju att man får jobbet gjort och att man är bekväm med prylarna.


Hej,
Jag har inte köpt någon kedjeröjare ännu. (Köpte en Stihl FS 460CMKW i julas som efter flera kalibreringar och hemmablandad bensin nu verkar gå bra - har inte testat med Aspen ännu - fortsättning följer...)
Jag är fortfarande villrådig. Jag vill kapa väldigt långt ner, för att hela familjen (barn, fru, hund) samt alla andra skall kunna vistas i min röjda skog.
Tycker det verkar vara lite långt svärd på 535 FBx för att kapa så lågt som jag önskar, så jag är fortfarande ganska tilltalad av att testa en 535 FBx men med klinga, men det är ju lite tufft och lägga 10-15´ för att testa och sen ev. inte vara nöjd.
(Tycker dock fortfarande att det är väldigt knöligt att gå runt med röjsåg och röja i de björkbestånd som är ca 3-5m höga och att köra med motorsåg och böjd rygg är ju väldigt jobbigt...)
Så jag vet fortfarande inte hur jag skall göra.
Hälsningar
Magnus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Vardon  
#466383 Ligger en ute på blocket nu

https://www.blocket.se/halland/Rojsag_5 ... m?ca=6&w=3

4 000 kr + moms, bara å handla :)

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

husqvarna357  
#466385 :smile:
Tackar, japp får se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

husqvarna357  
#466416
Niking skrev:Då 535 FBx är egentligen en multimaskin med samma 24 mm riggrörsfäste som Husqvarnas "äkta" multimaskiner (typ 525 LK/RK), så går det ju att sätta en klinga på midjeröjaren. Enklast löses detta genom tillbehöret CSA 850/24 kompletterat med snörhållare och handtag. Fast jag skulle personligen byta till ett 110 cm riggrör, för att slippa riskera såga mig i benet.

Med denna kombo fås en smidig röjsåg till klena pinnar och småsly upp till 6-7 cm i rotskäret. (Något jag använder rätt mycket för tillfället). Är det däremot grövre röjstammar som ska ner, så är det ju bara att snabbt byta till svärd och kedja (eller till en "riktig" röjsåg).

För er som tycker att det samlas för mycket skräp under den vanliga svärdskåpan, kan ju även titta närmare på tillbehöret PA 1100, som har 3/8 hobbykedja (H37) och långt riggrör.

Edit: Notera att CSA 850 finns både med 24 mm riggrör och 28 mm riggrör. Till midjeröjaren (Husqvarna 535 FBx) är det alltså 24 mm riggrör som gäller (CSA 850-24).
/Niklas


Hej Niklas,

Det 110cm riggrör som du föreslår - vet du något artikelnummer på detta? (eller annan info som gör att man kan beställa detta?)
Nästa fråga - kan man inte använda befintlig snörhållare och handtag?
Och den tredje frågan - blir det inte svårt med sidokrafterna att köra med detta? Behöver man modifiera handtaget på något vis?

Hälsningar

Magnus

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

husqvarna357  
#466419 Hej Alla,

I all kommers har nu en ny lösning uppkommit - 536LiPX från Husqvarna.

Erfarenheter? Det finns med stort ryggbatteri (ca8h) och små (1,5h) som sitter i sågen. Det stora batteriet är ruskigt dyrt. De små kostar ca 3200/st

Nog för att jag gillar 2-taktsknatter, men den här verkar ju faktiskt oxå bra?! :???:

Hälsningar

Magnus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466426
husqvarna357 skrev:
Niking skrev:Då 535 FBx är egentligen en multimaskin med samma 24 mm riggrörsfäste som Husqvarnas "äkta" multimaskiner (typ 525 LK/RK), så går det ju att sätta en klinga på midjeröjaren. Enklast löses detta genom tillbehöret CSA 850/24 kompletterat med snörhållare och handtag. Fast jag skulle personligen byta till ett 110 cm riggrör, för att slippa riskera såga mig i benet.

Med denna kombo fås en smidig röjsåg till klena pinnar och småsly upp till 6-7 cm i rotskäret. (Något jag använder rätt mycket för tillfället). Är det däremot grövre röjstammar som ska ner, så är det ju bara att snabbt byta till svärd och kedja (eller till en "riktig" röjsåg).

För er som tycker att det samlas för mycket skräp under den vanliga svärdskåpan, kan ju även titta närmare på tillbehöret PA 1100, som har 3/8 hobbykedja (H37) och långt riggrör.

Edit: Notera att CSA 850 finns både med 24 mm riggrör och 28 mm riggrör. Till midjeröjaren (Husqvarna 535 FBx) är det alltså 24 mm riggrör som gäller (CSA 850-24).
/Niklas


Hej Niklas,

Det 110cm riggrör som du föreslår - vet du något artikelnummer på detta? (eller annan info som gör att man kan beställa detta?)
Nästa fråga - kan man inte använda befintlig snörhållare och handtag?
Och den tredje frågan - blir det inte svårt med sidokrafterna att köra med detta? Behöver man modifiera handtaget på något vis?

Hälsningar

Magnus

Det långa riggröret med tillhörande axel, är ju samma som sitter på t.ex. tillbehöret PA 1100. Artikelnummer vet jag ej, men det kan ju säkert din Husqvarna-butik fixa fram.

Självfallet går det att flytta befintligt handtag och linfäste mellan olika tillbehör, men jag föredrar att inte behöva flytta handtag och linfäste varje gång jag behagar byta tillbehör på 535 FBx...

Kastzonen ska man ju undvika att såga med på alla klingor... Undviker du kastzonen, funkar befintligt handtag alldeles utmärkt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466433
husqvarna357 skrev:Hej Alla,

I all kommers har nu en ny lösning uppkommit - 536LiPX från Husqvarna.

Erfarenheter? Det finns med stort ryggbatteri (ca8h) och små (1,5h) som sitter i sågen. Det stora batteriet är ruskigt dyrt. De små kostar ca 3200/st

Nog för att jag gillar 2-taktsknatter, men den här verkar ju faktiskt oxå bra?! :???:

Hälsningar

Magnus

Husqvarna 536LiPX, batteri kedjeröjsåg, stångsåg
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Sidekicknicke  
#466446 Hej jag använder 536 LiPX, är väldans nöjd. Jag har batteri bli300 (9,4ah) det räcker ca 1,5-2h beroende på grovlek.
Jag personligen ser inte riktigt fördelen med ryggbatteriet, då man ändå måste fylla på olja för kedjesmörjningen efter ca 45min. Då passar jag på att byta batteri om det skulle behövas. Plus att du slipper bära med ett tungt ryggbatteri.

Visst att batteri är dyra, men Husqvarna påstår att det ska klara uppemot 1500 laddningar. (återstår och se om det stämmer)

Sen använder jag batteriet till trimmern hemma i trädgården.

Avatar Fallback

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

husqvarna357  
#466554
Sidekicknicke skrev:Hej jag använder 536 LiPX, är väldans nöjd. Jag har batteri bli300 (9,4ah) det räcker ca 1,5-2h beroende på grovlek.
Jag personligen ser inte riktigt fördelen med ryggbatteriet, då man ändå måste fylla på olja för kedjesmörjningen efter ca 45min. Då passar jag på att byta batteri om det skulle behövas. Plus att du slipper bära med ett tungt ryggbatteri.

Visst att batteri är dyra, men Husqvarna påstår att det ska klara uppemot 1500 laddningar. (återstår och se om det stämmer)

Sen använder jag batteriet till trimmern hemma i trädgården.


Hej,

Hur nära marken kommer du med denna?

Jag har nu fått en ny idé - om man kan ta en 536LIPx och bocka röret (nytt kostar 560:- om man misslyckas) för att kunna parallellt med marken.

Använder du medföljande axelrem? Fungerar det bra? Eller är det smidigare att köra utan?

Hälsningar

Magnus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjsåg med klinga eller kedja?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466558 Att bocka röret för att köra svärdet parallellt med backen låter fel i mina öron. Åtminstone på en 536 LiPX, där kedjan lär hamna otrevligt nära ben och fötter. Möjligtvis på en 536 LiP4, som har längre riggrör, men även där är jag mycket tveksam.

Kedjeröjare är ju till för grov röjning, viss stamkvistning, samt viss precisionssågning (t.ex. att röja ut i en lövbukett).

Annars är ju klinga helt överlägsen rent produktionsmässigt. Det är ju därför som man röjt med klinga i 60 år...
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 03 aug 2017, 13:32, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).