Trädfällning (arborist)

hutlös prisättning

69 inlägg 67575 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

BOGIZZ  
#393394 Jag tycker inte det verkar vara speciellt dyrt med tanke på vilket jobb som utförs. Man kan undra varför alla tjänster som har med " skog" att göra ska vara så billigt. 6000kr är vad en IT tekniker tar betalt för att svara i telefon och då har han en laptop som enda omkostnad, sen kan man ju nämna vad det kostar att gå till tandläkaren tar man hem en hantverkare så är dröjer det inte länge innan man är uppe i dom här summorna jag tycker i överlag att man borde bli bättre på att ta betalt och beröma killen som vågar ta betalt för det han gör i stället för att såga han med fotknölarna. Det är klart att om man driver en enskild firma å håller till i garaget och sköter ekonomi och åker runt i den privata bilen så kan man ju hålla omkostnaderna nere men det borde inte vara dom som styr priset. Ska du betala anställda med kollektiv avtal försäkringar ,firmabilar,utrustningar,lokalhyra,semesterersättningar revisorer så kostar det ju mer. Jag tycker man ska ha dessa firmors debiteringar som riktmärke och lyckas man hålla nere kostnaderna så är det bara att lyfta på hatten. Maskinförare går i väggen stup i ett företagen som sysslar med röjning,plantering anlitar nästan uteslutande arbetskraft från våra grannländer i väst. Nä gö ett bra jobb och våga ta betalt tror inte man får förtur vid pärleporten bara för att man slet ut sig gratis.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

filijox  
#457687
anersimyra skrev:
bgl skrev:Det verkar vara svårt att vara alla till lags på detta forum. I denna tråd kritiseras (med all rätt) ett grovt tillyxat debiteringssätt.När jag för några dar sen ,i tråden om biometanol, skrev om en person som hade underlag för att debitera sina kunder på minuten när, då var det också fel!

:grin: :grin: Den debiteringsformen använder en kamrat till mig, det blir självklart rättvist mot kunden, men fan så krångligt när jag hyrt in honom och ska omvandla alla minuter till timmar.. :???: .. :grin:
/

Nu är det inte arborist jag jobbar som, men bygg/anläggning/skog. Jag fakturerar på minuten och tycker det är både enkelt och rättvist. Grunden är en app där jag checkar in och ut, kan skriva i materialåtgång på varje block arbetstid och i appen finns snabb statistik att få fram över total arbetstid på specifika kunder och arbetsuppgifter. Det står dock inte minuter på fakturan utan timmar med decimaler och det tycker jag din kamrat också kan skriva.

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

Mats_Orberga  
#457691 Ett enkelt sätt att omvandla minuter till timmar är att dela med 60.

Gratis tips från en som jobbat med tidredovisning... Jag gillar inte tanken på att betala eller ta betalt för arbetad tid. Jag tycker man ska sätta ett pris på utfört arbete och inte hur mycket tid någon förbrukar för att göra det.

Avatar Fallback

Re: hutlös prisättning

Chuck Norris  
#457751 Det är klart en skogsarbetare skall kunna ta skäligt betalt oavsett om det rör sig om röjning eller trädfällning. Man skall dock ha i åtanke om att det är ett , missförstå mig rätt, okvalificerat arbete. Det blir då löjligt att jämföra med ex tandläkare som har många år på högskola och en helt annan lönenivå.

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

JensSkoog  
#457779
Chuck Norris skrev:Det är klart en skogsarbetare skall kunna ta skäligt betalt oavsett om det rör sig om röjning eller trädfällning. Man skall dock ha i åtanke om att det är ett , missförstå mig rätt, okvalificerat arbete. Det blir då löjligt att jämföra med ex tandläkare som har många år på högskola och en helt annan lönenivå.

Det är väl så, men man ska nu inte kasta bort sin tid för småpenning hellre.

Senn skulle jag väl gärna se min tandläkare i skogen med röjsågen. Undrar
hur mycket det hade kostat av förstörd skog :mrgreen:
Bättre att hon holler sig bak rattet i sin lyxbil på väg
till sin sommarstuga och sin dyra båt efter jobbet :d

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

anersimyra  
#457781 Jag vill nog påstå att " skogskunskap " är väl så kvalificerat som kunskap om käften, ja, egentligen oerhört mycket mer kvalificerat egentligen. Vad är egentligen mer komplicerat, något tjugotal tänder i truten, eller hela den biologiska dynamiken i skogen.. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

JensSkoog  
#457788
filijox skrev:Nu är det inte arborist jag jobbar som, men bygg/anläggning/skog. Jag fakturerar på minuten och tycker det är både enkelt och rättvist. Grunden är en app där jag checkar in och ut, kan skriva i materialåtgång på varje block arbetstid och i appen finns snabb statistik att få fram över total arbetstid på specifika kunder och arbetsuppgifter. Det står dock inte minuter på fakturan utan timmar med decimaler och det tycker jag din kamrat också kan skriva.

Den appen hördes intressant ut, @filijox

Hade passet bra för mig när jag jobbar ett par timmar här och några timmar där hos olika kunder genom dagen.
Skriver på papperslappar som jag senn får föra in när jag kommer hem, och om jag inte gör det strax, blir det rena däckarjobbet att reda ut. :???:

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

filijox  
#457789 denna använder jag:

https://play.google.com/store/apps/deta ... .pro&hl=sv

Användarvisningsbild

Re: hutlös prisättning

JensSkoog  
#457791 Tackar :-bd
Absolut värd att se på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).