Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545 vs 555 fxt

50 inlägg 35713 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456528
oxen1 skrev:Köp inte sthil då gör du bort dig. Dom ligger flera år efter. Ta en sån grej som handtagen höga breda. Och deras elektroniska förgasare. Köp en 545 med handtagsvärme då blir du nöjd.

Precis den varianten jag har och är mycket nöjd med. En 200 mm Strandklinga räcker till i stort sett all röjning, utom om man har träd som snarare klassificeras som gallringsträd :grin: Ungefär som att man klarar i stort sett alla träd i en normalsvensk skog med en 550 och ett 15" svärd.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

jannee  
#456530 Ämnar du trimma gräs är det bara en 555 som gäller, trimning går tungt och kör du dessutom med 4 trådar behövs verkligen den kraften som en 555 besitter, vanlig röjning ja då spelar klingan större roll än vad det står på sågen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

oxen1  
#456556 Huskvarnas blötjärnskrok? Använd stihls sele med då om dem är så bra[emoji12]

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456565
oxen1 skrev:Huskvarnas blötjärnskrok? Använd stihls sele med då om dem är så bra[emoji12]

Inget fel på Stihls selar, vad jag har märkt. Kör mest med X-fit.

Edit: Att jag sedan fått anpassa dem till den egna kroppen, är en annan femma! Bekväm röjsele för riktigt långa personer
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 25 maj 2017, 18:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Santalas  
#456598 Kör både 460, 545 , 555 (fxt). Sällan man använder 555:an. Röjer varierad skog 300 dagar om året. Det vi använder mest är 545:orna. Pålitliga sågar som orkar mkt. Saker går oftare än på än Stihl men man hat fler justeringsmöjligheter vilket JAG tycker väger mer! Börjar man med en 555 på morgonen känner man inte av någon viktskilnad!! 545:an är liten och smidig, fila bara klingan med jämna mellanrum så klarar man gott hyggesrensningar med grova enbitsträn. Ha de

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Chuck Norris  
#456617 Intressant och se att folk ser så olika på saken. Lika många olika åsikter som användare i princip.

För mig är det helt obegripligt hur någon kan föredra 545 framför 555. Visst är 545 lite lättare och smidigare i klen röjning men så fort det blir lite grövre så är 555 överlägsen. Bäst är det att ha flera sågar och välja efter objekt men skall man bara köpa en såg så är det en 555 pga att 545 är odugligt klen i jämförelse med 555 i grövre röjningar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Santalas  
#456620 Chuck norris

Absolut! Du har rätt men ska man välja en såg så skulle jag fortfarande ta 545. Säger inte att jag är bättre än nån annan [emoji846]

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Chuck Norris  
#456624 Kan kanske bero lite på vart i Sverige man håller till? kan det vara så att desto bördigare det är desto tätare och grövre skog att röja? Kanske också högre andel löv?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Santalas  
#456630 Chuck norris
Så rätt så!!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456635 Trådstartaren har kanske några bilder + arealuppgifter på de aktuella skiftena? Det kan ju ha en viss betydelse för vilken röjsåg som rekommenderas...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

menhir  
#457721 Ursäkta att jag försvann från tråden. Hamnade med kort varsel på operationsbordet för ljumskbråck och det tar flera veckor till (månad?) innan jag kan jobba i skogen. Pausar därför detta inköp så länge (kan ju inte testa kedjeröjare i dagsläget...) men tackar för de tips som hittills kommit in.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

totte  
#457763 Aha, men då får vi hoppas på en snabb och bra läkning efter operationen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

rikard_e  
#457768 Är det tätt och grovt = Kedjeröjsåg 535 fbx. Är lättare att sektionskapa och dra ner. Jag förröjer och gör lika låga stubbar som med klinga.

Är det finare bestånd, glesare och mer sly = Stihl FS 460 C-EM utan tvekan.

Orsaken till att välja stihl = Husvarnas röjsåg har en svaghet i klämkoppling mellan handtagsbågen och röjsåget, börjar glappa och så går gängorna.


Detta är min åsikt. Jag är ingen röjare på heltid.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

menhir  
#546257 Det tog lite längre tid än beräknat, men nu blir det köp inom en vecka! :smile:

Jag har kokat ner valen till en Stihl och en Husqvarna. Kedjeröjare och de större sågarna är ute ur leken. Jag har läst lite olika forumtrådar och försöker här sammanfatta de mer konkreta synpunkterna:

Husqvarna 545fx autotune
+ bra sele
+ något billigare
- varvar upp långsamt (inkörningsgrej?)
- sämre kvalitet än Stihl enligt vissa

Stihl FS 460 C-EM K
+ bra kvalitetsrykte
+ lägre bränsleförbrukning (hittar dock ingen officiell siffra att jämföra med)
- sämre sele än HVA
- något högre pris

Båda går så klart att få med handtagsvärme och de har samma effekt (2.2kW) och liknande vikt.

Ni som har testat just dessa modeller: vilken är mest problemfri?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Zetor25  
#546268 Har haft två 460 till yrkesröjning. På bägge har lagret i vevslängen skurit.efter nåt år. Och riggrören på stihl är ju rätt lätt å kröka. I övrigt en mkt.bra såg. Men Jag gillade nog 480 mer...Hva har jag bara kört med 555. Mkt.stark men lite för tung att gå med hela dagarna för mej.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).