Motorsåg och handhållet

T540XP vs T435 topphandsåg

2 inlägg 3937 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

T540XP vs T435 topphandsåg

Kristian84  
#457314 Vilken sv dessa sågar skulle ni rekommendera? Är T540 så mycket bättre och robustare än T435 så att de är värt varenda tusenlapp extra för T540



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: T540XP vs T435 topphandsåg

traktorz  
#457405 Det skiljer ju inte mycket åt i kubik, 35cc @ 1.5kW / 38cc @ 1.8kW, men den större modellen har AutoTune förgasarstyrning och levererar optimala prestanda sommar som vinter.

Själv har jag haft ett par småsågar från Stihl, MS192 (30cc & 1.3kW) och MS201 (35cc & 1.8kW). Här var det väsentlig skillnad i kraft, ty den lilla var inte stark nog att dra runt en 1.3mm kedja, utan den fick nöja sig med originalet på 1.1mm.

Vad som talar för T435 är att den i alla fall är på större kubik än MS192/MS193, är på 1.5kW effekt, torde därför ha tillräckligt bottendrag för att hantera en Oregon 91VXL kedja som jag oftast kör med, alt Husqvarnas egen H37 i 1.3mm.

Ytterligare en detalj är T435 på 3.4kg i vikt, som är lättare än T540 på 3.9kg. Vår MS201 har samma vikt på 3.9kg, vilket i längden uppskattas mycket av axlar och armbågar. Kan tänka att för en topphandssåg är vikten ännu mer betydelsefull, ett halvkilo lättare kan vara avgörande i vissa fall.

Har haft bra erfarenhet av CarbControl/AutoTune resp M-Tronic, så det borde inte vara en avgörande egenskap vid valet. Räkna även med att lätta sågar inehåller mer eller mindre ömtåliga plastdetaljer, som följaktligen under tidens gång går sönder och måste bytas, gäller även om det är en XP-modell.

Så till slut handlar det om huruvida det större priset motiveras av behovet av mer kraft, eller om att minsta vikt är den avgörande parametern.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).