Motorsåg och handhållet

Impulsköpte en Partner A55

66 inlägg 19055 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#457308 Jag impulsköpte en motorsåg häromdagen, en Partner A55. Enligt säljaren ville den inte starta, och om den startade så gick den dåligt. Jag kunde inte låta bli, så jag köpte den för ett par hundralappar. Jag tog hem den och gjorde rent den lite grann, och idag när jag gjorde några försök med en tändstiftssup så hoppade den igång. Jag har provat några gånger nu i eftermiddag, och det kan ju bero på att sågen fortfarande är varm, men den startar för det mesta efter bara ett par ryck. Lite kinkig ska jag erkänna att den verkar vara, så jag ska nog ge den en ordentlig översyn. Men den verkar åtminstone gå när den väl hoppar igång. (Jag har ju inte haft tid att pröva den ordentligt ännu, så vi får väl se.)

Kuriosa: Sågen har en dekal från AB Ture Wirén i Gällivare (syns på andra bilden nedanför). När jag googlar får jag träff på en sådan person i Gällivare. Om någon råkar känna honom så kan ni ju hälsa att en av hans sågar har letat sig ner till Karlstad.

Några frågor:
1: Är det någon som sitter på en sprängskiss till den här?
2: Jag åkte förbi en reservdelsförhandlare efter nya membran, men enligt honom säljs inte längre lösa membran till den här sågen, utan den är en ny förgasare som gäller. Stämmer det?
3: Någon annanstans läste jag att A55 har en plåt på vardera sida av svärdet vid infästet. Stämmer det? Min har bara en plåt, som sitter innanför svärdet. Har en försvunnit?
4: Jag läste också att många av Partners modeller är näst intill samma och att det därför inte är ovanligt att man hittar en A55-kåpa på en annan modell, etc. Hur vet jag att det är en A55 jag har, och inte något annat? Vad ska jag titta efter?

Ett par bilder, så klart:
1496234118_img_0654.jpg

1496234127_img_0653.jpg




Och här står den bredvid lillebror 500, som också impulsköptes för några år sedan och som går som en klocka!
1496234126_img_0655.jpg




När jag berättade för min fru att jag skulle åka och köpa en motorsåg så sade hon "Behöver vi det? Har vi inte en motorsåg redan?". Jag tycker att det var en bra fråga, så den ska jag använda nästa gång min fru vill köpa nya gardiner, vaser, blommer eller annat. "Behöver vi det? Har vi inte det redan?"
:D



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

johan eriksson  
#457322 Grattis till nyförvärvet.
Angående membran så är det kvalificerat skitprat av handlaren. Om det inte fanns lösa membran hur skulle det då kunna finnas nya förgasare? Förgasaren är av typen Tillotson HS, och det är inga som helst problem med delar till dom. Vill han inte ta hem till dig så beställ från Svens Maskin, www.skogsverktyg.se

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457342 Dessa är inte olikt de and kubiska partner sågen och inte så svåra att pilla med.
Det hörs som den kanske vill ha mer bränsle. Har du provat justera?

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#457343
johan eriksson skrev:Grattis till nyförvärvet.
Angående membran så är det kvalificerat skitprat av handlaren. Om det inte fanns lösa membran hur skulle det då kunna finnas nya förgasare? Förgasaren är av typen Tillotson HS, och det är inga som helst problem med delar till dom. Vill han inte ta hem till dig så beställ från Svens Maskin, http://www.skogsverktyg.se


Se där! På något sätt lät det rimligt ändå när han sade det, framför allt med tanke på vårt bekväma slit och släng-samhälle där man hellre köper nytt hjul till cykeln (eller helt ny cykel) på grund av en punka. I det perspektivet vore det inte orimligt om man istället för ett membran säljer en hel förgasare. Men det var ju skönt att höra, och tack för länken!

Mange skrev:Dessa är inte olikt de and kubiska partner sågen och inte så svåra att pilla med.
Det hörs som den kanske vill ha mer bränsle. Har du provat justera?


Nej, jag är lite rädd för de där justerskruvarna. Rätt som det är har man justerat sig till helvete och får aldrig sågen att starta igen. Men jag får väl gaska upp mig och pröva.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner Alopp 55

MartinH  
#457370 Du behöver nog inte vara rädd för att justera, du kan ju alltid räkna hur mycket du drar åt till botten och återställa.

Här är en Partner jag renoverade. Gängpaj i tändstiftet och lite annat. Köpte packningssats från Svens maskin, http://www.skogsverktyg.se.

Sågen sitter på en vinsch från en Fiat skogstraktor om jag är rätt underrättad.

Går bra numera.
Vet dock inte vad detta är för modell, någon som vet?

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

totte  
#457391 Som sagt, var inte rädd för att justera. Om du tappar inställningarna helt så skruvar du försiktigt båda skruvarna i botten. Sen båda ut ett och ett kvarts varv, brukar funka bra på Tillotson HS. Men om den sen inte vill låta sig justeras till bra gång så är det membransats som krävs.

Innan du rotar med förgasaren så kolla alla bensinslangar och filtret i tanken.

Det skall vara styrplåtar på båda sidor av svärdet.

Gå aldrig mer till den handlarn! Antingen är han fruktansvärt okunnig eller så är han en skurk.

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#457407 Ok, då ska jag försöka övervinna min rädsla för justeringsskruvar. Bensinslangarna såg fräscha ut, men filtret i tanken har jag inte tänkt på. Tack för tipset!

Martin H: Den har ju vissa likheter med A55, men också skillnader. Kan det vara en R 522? Jag mer eller mindre chansar nu, för jag vet för lite om partnermodeller. Det är nog en ungefär samtida modell i alla fall, men det vet nog expertisen mer om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457409 De här kuberna är inte alltid lätt o artbestämma eftersom mycket passar emellan modeller och inte ovanligt att det skruvats ihop lite konstigheter.
Oljepump, tändning, vevhus och kåpor är det man tittar på när man vet cc..

Även jag ser fram emot att höra vad expertisen kommer fram till.

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

axwell  
#457432
Mange skrev:Även jag ser fram emot att höra vad expertisen kommer fram till.

=)) :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#457441
Mange skrev:Även jag ser fram emot att höra vad expertisen kommer fram till.


Jag hade fått intryck av det var du som var expertisen. :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457442 Ajfan...
Då är vi illa ute...

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

totte  
#457447 :lol: :lol:

Martins såg är i stort omöjlig att bestämma bara utifrån bilderna. Men gissningsvis en ganska tidig, från R18 och framåt.

Användarvisningsbild

Re: Impulsköpte en Partner A55

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457518 Scannade reservdelslistan: http://files.chainsawcollectors.se/down ... er/A55.pdf

Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

Pan  
#457530 Underbart! Tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: Impulsköpte en Partner A55

röjar kalle  
#457550 Vad är det för kedjedelning 3/8 eller 0325.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).