Avverkning (slutavverkning)

Återväxt av al

39 inlägg 20782 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

anersimyra  
#457313 Du menar alltså att kemikalieinspektionen och övriga som det refereras till ingår i någon sorts konspiration mot Monsanto.. :wink:

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Återväxt av al

jannee  
#457315 Forskarna drar ibland den enkla slutsatsen att allt som är farligt för växtligheten också är farligt för däggdjuren (människan), rätt eller fel lär man aldrig blir klar över.
Typ ättika bra till sillinläggningar men även till gurkor, å andra sidan också ett perfekt medel för att döda växtlighet.
Vad som är sant eller inte sant med Roundups farlighet lär man troligtvis aldrig få fullständig klarhet i. Finns troligtvis för mycket pengar med i spelet.
Såg senast i dagarna 2 "stora" fält som var Roundupbehandlade, de lyste alldeles röda. De ska senare troligtvis behandlas för att kunna sås in med någon sorts gröda för att bli foder åt antingen köttdjur/mjölkdjur eller hästar.
Är då Roundup så pass farligt som en del påstår lär vi människor ligga pyrt till eftersom vi är slutfasen av näringskedjan.
Däremot att behandla albuskar med Roundup bör inte vi människor få någon känning av - eller :?:

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

anersimyra  
#457317 http://www.naturalnews.com/035688_Monsa ... lapse.html Som sagt, gigantiska förmögenheter står på spel.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Återväxt av al

Huggar Herman  
#457318
anersimyra skrev:Du menar alltså att kemikalieinspektionen och övriga som det refereras till ingår i någon sorts konspiration mot Monsanto.. :wink:


Nej, det jag menar är att jag än idag inte läst något som Sassersson skrivit, som inte bygger på att världen är en konspiration, styrd av Iluminati, Big Pharma, Bildeberg, Monsanto osv.
Jag har svårt för att tro att just den här texten skulle vara annorlunda.
Dessutom så hänvisar han väl inte till ett officiellt uttalande från Kemikalieinspektionen som källa?

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

anersimyra  
#457326 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/roun ... -forbjudas kemikalieinspektionen anser efter vad jag förstår att round up sannolikt är cancerframkallande.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Återväxt av al

Huggar Herman  
#457329
anersimyra skrev: kemikalieinspektionen anser efter vad jag förstår att round up sannolikt är cancerframkallande.. :shock:

Vid långvarig exponering är det nog så. Jag har svårt för att tro att det skulle vara nyttigt.
Men Sassersson antyder ju att det skulle vara andra ämnen än den aktiva substansen som skulle vara ännu farligare och att Monsanto medvetet skulle mörka detta för att kunna få fortsätta att sälja medlet.
Det har väl aldrig Kemikalieinspektionen påstått?

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457331
jannee skrev:Uvskogen har nog missuppfattat det med att Roundup är farligt. Roundups gift har en begränsad effekt och misstänks även för att EVENTUELLT vara cancerframkallande, dock är bevisen synnerligen oklara och ifrågasatta.
Roundup säljs och används dagligen av svenska växtodlare.
Vid Roundupbehandling av stubbar verkar effekten vara bäst sen höst och vintertid - trädet drar då direkt ned ogräsmedlet.
Sommartid och framförallt en varm och torr dag kan det räcka med att bespruta eller stryka av Roundup på löven på lövträdet man vill få bort.
Tidigare användes Roundup t.o.m. som ogräsmedel i vattenskyddstäkter och då just med den s.k. avstrykningsmetoden.

Mja jag har väl inte påstått något själv, länkade bara till något som kag tyckte var intressant i sammanhanget. Sen får väl var och en dra sina egna slutsatser. Möjligen mitt ingressförsök är sisådär men vi måste ju skriva en sån när vi länkar. Men strunta i den, det är ju länken spm leder till det relevanta.

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

Älgfoderodlare  
#457337 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 08:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Återväxt av al

anersimyra  
#457338
Huggar Herman skrev:
anersimyra skrev: kemikalieinspektionen anser efter vad jag förstår att round up sannolikt är cancerframkallande.. :shock:

Vid långvarig exponering är det nog så. Jag har svårt för att tro att det skulle vara nyttigt.
Men Sassersson antyder ju att det skulle vara andra ämnen än den aktiva substansen som skulle vara ännu farligare och att Monsanto medvetet skulle mörka detta för att kunna få fortsätta att sälja medlet.
Det har väl aldrig Kemikalieinspektionen påstått?

Nu är det väl inte den där Sassersson som antyder något. Personen refererar till forskning som visar att de inerta ( ej aktiva ämnen ) är de verkliga bovarna. :???:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Återväxt av al

Huggar Herman  
#457425
anersimyra skrev:Personen refererar till forskning som visar att de inerta ( ej aktiva ämnen ) är de verkliga bovarna. :???:


Var i artikeln refererar han till peer rewiead forskning som visar på det?

Han gör ett påstående om att Monsanto mörkat innehållet i Roundup, rundlänkar till artiklar på sin egen sajt och till en annan sajt med en artikel som i huvudsak handlar om gyfosatens farlighet och har länkar till artiklar som visar på att glyfosat "kan ha" cancerogena egenskaper samt EN artikel om toxicitet hos övriga ingående ämnen.

Jag är som sagt helt övertygad om att Roundup inte är nyttigt för människor, men är inte speciellt förtjust i den typen av "journalistik".

EDIT:
Trådstartaren får ursäkta.
Det var ju inte alls det här frågan gällde och denna diskussion bör kanske hållas i en annan tråd.
Senast redigerad av Huggar Herman tor 01 jun 2017, 13:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

anersimyra  
#457444 Huruvida allt i artikeln stämmer överens med verkligheten kan jag inte svara på. Jag kollade endast upp påståendet om var kemikalieinspektionen står i frågan, och de förhåller sig till Round Up på precis det sättet som påstås i artikeln.

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

Klausan  
#458577 Hallå

Ledsen att jag inte har svarat. Hade inte sett att det var svaret.

Ja, röjning er nödvändigt och särskilt i början är det ett stort arbete. Kanske firman använder denna maskin det första året:

Det kan bara skörda al ett år.

Det finns sommarbete af angus och skotska Highland cattle. Skotska Highland cattle kan kanske också betar på vintern. Det kommer att bli bra, och de kan äta al. Området är för blött för getter och får.

Älgfoderodlare. Der finns också skog som inte kommer att skära ned, och här djuren skydd. Al utesluter inte djur som betar, men de hindrar möjligheterna för intressanta växter. Genom att eliminera al hoppas vi att viktiga växter återigen kommer att växa i området. Området har tidigare varit utan träd.

1496952169_1954.jpg

Aerial view från 1954:e

Här är en karta över hela projektområdet:
1496952238_udklip.jpg


Beskrivelse af naturprojektet: http://ddnf.dk/project/genskabelse-af-r ... holmsmose/

Klaus

   TS
Avatar Fallback

Re: Återväxt av al

Tosca  
#458625 Vid tillräckligt hårt betestryck äter både får och kor al, den är förmodligen inte helt smaklig men när gräset ser ut som en klippt gräsmatta betas även alen.

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

Älgfoderodlare  
#458703 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 08:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Återväxt av al

Klausan  
#458762 Ja, gör hårt betande får och kol äta al.

Nordost om det röda området är en bäck.

Jag är osäker på det område du menar. Det finns inga granplantering i den röda zonen, men det finns barrträd, både gran och tall.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).