Trähantverk

Gamla maskiner efter min sambos morfar

7 inlägg 17441 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gamla maskiner efter min sambos morfar

Nielsen1981  
#457191 Hej
Jag har ärvt några maskiner efter min sambos morfar men har väldigt lite info om maskinerna.
Vet det är en Hyvel som det är fräs och kap i och att den är 60cm bred vilket ska vara ganska ovanligt har jag hört men vet inte om det är fakta direkt.
Det står även en svarv och en listkap.

Har några bilder men de är ganska dåliga å ger inte så mycket info kanske. Skulle gärna fått tag i instruktioner till maskinerna eller all info jag kan få om maskinerna är av intresse.




   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Gamla maskiner efter min sambos morfar

rokon  
#457218 Waco är ju ett gammalt svenskt märke för snickerimaskiner av lite större format. Jag har tidigare bara stött på sådana med separata funktioner. Du har här en kombimaskin med rikthyvel och planhyvel planhyvel delen är ramen över kuttern, med hjälp av den kan du hyvla de riktade styckena till bestämd tjocklek. De vanligaste äldre svenska kombimaskiner med plan rikt fräs och klinga är av fabrikat Stenberg. Funktionerna ger sig själv om man är i branschen. Viktigare för dig är att du skaffar läroböckerna för träteknik maskinlära om du vill förkovra dig själv. Men bäst är att en riktig yrkesman eller lärare visar och övar upp dig på säkra handgrepp hur man hanterar trästyckena. Vad och varför och hur man hanterar dessa vid matning för största säkerhet. Sågen är farligaste maskinen för den okunnige, därefter fräsen.

Användarvisningsbild

Re: Gamla maskiner efter min sambos morfar

Nielsen1981  
#457219 Okej ja jag vill gärna lära mig hur jag ska hantera den. Morfaren finns kvar i livet men han är inte helt på det klara med sina 98 år:) så vill gärna hitta några läroböcker å instruktions böcker.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gamla maskiner efter min sambos morfar

rokon  
#457222 3 år på heltid i Vimmerby kommun på deras trätekniska utbildning i Storebro till båtbyggare och med även en speciell maskinlärare har bidragit till att jag har alla mina fingrar kvar
Senast redigerad av rokon tis 30 maj 2017, 20:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gamla maskiner efter min sambos morfar

rokon  
#457223 Böcker från 70 talet kan vara bra

Användarvisningsbild

Re: Gamla maskiner efter min sambos morfar

Nielsen1981  
#457232 Du har inga titlar jag kan söka på? Har skickat ett mail till waco företag nere i tyskland om det kanske finns npgra instruktionsböcker på maskinen. Men svårt att hitta model.. hittade inga tryck eller märken på maskinen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gamla maskiner efter min sambos morfar

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457258 Det kan nog vara en långsam process att lära sig med endast manualer till hjälp, försök få tag i nån erfaren snickare som kan visa lite.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).