Motorsåg och handhållet

Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

31 inlägg 17571 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

Patrik85  
#456938 Uppdatering, fick sågen att gå idag, dock inte "ok".
Jag satte dit nya membran etc. såg att "silen" i förgasaren var helt igensatt, någon rödklegga.

Fick igång den efter ett tag men händer verkligen ingenting när jag justerar på "L" och den vill sig inte riktigt när den får motstånd utan dör. (sågar i en stock).

Det jag reagera på var att jag fick med en cylinderformad (aluminum?) hatt som skulle sitta i förgasaren, den som satt där innan var stum så fick lov att borra ett hål i den för att få bort den, det satt även en mindre likadan bredvid men någon sådan följde inte med så kunde inte byta den dock var denne och "stum" och såg ut som det var lite "rost" som runnit runt den.

kan detta vara en av orsaker till att den gör som den gör?

Ska se om jag hinner ut och skruva ner skiten igen senare och visa vilken jag menar.

//P

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

totte  
#456948 Dom där pluggarna skall man aldrig röra om det inte är absolut nödvändigt. Kan vara det för att komma åt kanalerna bakom och i en del förgasare sitter det små backventiler där också. Normalt bör man inte behöva röra det. Pluggarna finns med i satsen bara för den händelse att.

Men har man dragit ur dom så måste det bli hundraprocentigt tätt när man återmonterar de nya. Helst bör man använda nån tätningsmedel runt kanten, det är nog sådant som ser ut som rost. Shellack har jag för mig skall funka bra för att täta pluggarna. De brukar f ö kallas welsh-pluggar.

Angående geggan i silen, kolla om du har goja i tanken, och byt bensinslangarna om du inte gjort det. Annars kommer det mer gegga.


Patrik85 skrev:Det jag reagera på var att jag fick med en cylinderformad (aluminum?) hatt som skulle sitta i förgasaren, den som satt där innan var stum så fick lov att borra ett hål i den för att få bort den, det satt även en mindre likadan bredvid men någon sådan följde inte med så kunde inte byta den dock var denne och "stum" och såg ut som det var lite "rost" som runnit runt de

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

Patrik85  
#457016
totte skrev:Dom där pluggarna skall man aldrig röra om det inte är absolut nödvändigt. Kan vara det för att komma åt kanalerna bakom och i en del förgasare sitter det små backventiler där också. Normalt bör man inte behöva röra det. Pluggarna finns med i satsen bara för den händelse att.

Men har man dragit ur dom så måste det bli hundraprocentigt tätt när man återmonterar de nya. Helst bör man använda nån tätningsmedel runt kanten, det är nog sådant som ser ut som rost. Shellack har jag för mig skall funka bra för att täta pluggarna. De brukar f ö kallas welsh-pluggar.

Angående geggan i silen, kolla om du har goja i tanken, och byt bensinslangarna om du inte gjort det. Annars kommer det mer gegga.


Patrik85 skrev:Det jag reagera på var att jag fick med en cylinderformad (aluminum?) hatt som skulle sitta i förgasaren, den som satt där innan var stum så fick lov att borra ett hål i den för att få bort den, det satt även en mindre likadan bredvid men någon sådan följde inte med så kunde inte byta den dock var denne och "stum" och såg ut som det var lite "rost" som runnit runt de


Jaha! ok, då får jag nog öppna upp igen då jag bara la dit den "hatten" så den sitter nog relativt löst för tillfället.
Får samtidigt kika om det blivit mer gugga i silen, är det dock inte konstigt att sågen inte reagerar alls på L skruven?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457047 Inte särskilt konstigt om inte förgasaren är tät och i ordning.
Inte heller om den är i ordning... Det är inget ovanligt det blir så och är troligen förgasarrelaterat problem om allt är rätt i övrigt..

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

totte  
#457095 Instämmer. Är det inte tätt runt pluggarna så funkar inget som det skall. Om det fortsätter efter att du fått tätt så sitter det troligen nån smörja i kanalen till L-nålen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

Patrik85  
#457098
Mange skrev:Inte särskilt konstigt om inte förgasaren är tät och i ordning.
Inte heller om den är i ordning... Det är inget ovanligt det blir så och är troligen förgasarrelaterat problem om allt är rätt i övrigt..


Ok! kanske lika bra att dela den och köra den i UV tvätten med lite diesel när man ändå är igång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

Patrik85  
#457100
totte skrev:Instämmer. Är det inte tätt runt pluggarna så funkar inget som det skall. Om det fortsätter efter att du fått tätt så sitter det troligen nån smörja i kanalen till L-nålen.


ok! blir att skruva isär och köra den en omgång med diesel i UV tvätten också.
Ska försöka få tag på något medel så jag kan täta pluggen där bara, jäkla otur att dom skickar med en sån, trodde ju såklart (utan att läsa manualen) att den skulle bort :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457182 Är det riktigt rent funkar det med vanlig lack. Vissa använder nagellack.
Rätt monterat blir det tätt nog utan lack, med pytte lite lack blir det extra bra.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

Patrik85  
#457235
Mange skrev:Är det riktigt rent funkar det med vanlig lack. Vissa använder nagellack.
Rätt monterat blir det tätt nog utan lack, med pytte lite lack blir det extra bra.


Ok! tänkte att lacken löses upp av bensinen? funderade på att köpa detta och köra med annars:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalie ... 000035421/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

totte  
#457247 Nej, inte nån epoxi. Nagellack eller nån annan lack som är aceton eller thinnerbaserad. Måla kanten på pluggen och i kanten på hålet. Och när du har fått i pluggen så skall den ha en liten smäll i mitten med en platt dorn. Den är lite kupig och när du slår så blir den lite plattare så smällen får den att expandera en aning och nypa fast i förgasarhuset.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

Patrik85  
#457354 Nu så har jag skruvat igen :)
Rev ner förgasaren igen, körde den i UV tvätten på 60c i ca 40min och gjorde som ni tipsade, lite nagellack (rosa :)) samt att jag drog till lite med ett don på den lilla "hatten" så satt den som ett smäck.

Det som jag även gjorde var att jag drog soppaslangen lite annorlunda mot hur den satt innan, tyckte den verkade lite klämd när den satt som "original" sättet.

Efter ihop montering så startar den och jag märkte skillnad vid justering på L och H, satte den i stocken och justera in H och tror faktiskt jag fått den att lira rätt bra nu. Hur vill man att den ska gå vid belastning? ska den vråla/vara ut eller ska den ligga lite lägre?

Tack för all hjälp!
@Totte, Mange, tallen100 etc!
//P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

totte  
#457390 Vid full gas utan belastning skall den fyrtakta märkbart, dvs gå en smula orent och inte illtjuta. När du sen sätter den i stock och belastar ordentligt skall det höras tydligt hur den börjar gå rent och jämnt. Observera att det är nästan det viktigaste av allt att den fyrtaktar, annars går den för magert, blir överhettad och till slut skär ihop.

Är man osäker så skall den hellre få lite för mycket än för lite.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

Patrik85  
#457434
totte skrev:Vid full gas utan belastning skall den fyrtakta märkbart, dvs gå en smula orent och inte illtjuta. När du sen sätter den i stock och belastar ordentligt skall det höras tydligt hur den börjar gå rent och jämnt. Observera att det är nästan det viktigaste av allt att den fyrtaktar, annars går den för magert, blir överhettad och till slut skär ihop.

Är man osäker så skall den hellre få lite för mycket än för lite.


Toppen! då tror jag att jag gjort rätt! visst är det så att skruvar jag ut L/H så får den mer soppa? och in = mindre soppa? eller är det luften man justerar med dom?
Snacka om nybörjare fråga :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457445 Japp, ut ger mer mat. Om man ser det efter klockan så är det minuter man ändrar. Kanske en halvtimme i de värsta fall..
Starta från ett varv ut från sätet (se till att du inte skadar säte). Det ska den starta och gå på.
Sen följer du Tottes beskrivning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 136 - Startar inte efter justering av L och H

Patrik85  
#459287 Tack alla för hjälpen, glömde skriva här efter att jag kapat upp min stock :)
Sågen fungerar ypperligt nu! gött att man lärt sig något nytt samt att man renoverade den för max 120kr istället för att lämna in den och kosta på onödiga summor!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).