Sågverk (mindre)

Timmerjigg/logosol

6 inlägg 6303 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timmerjigg/logosol

Rogal  
#457149 Hej!
Har som ny här en liten fråga. Jag har en lada jag ska renovera och troligen bygga en till. Den befintliga har en stomme som är byggd med långa fina balkar. Behöver byta en del och tillverka nya till den andra ladan.
Har funderat på att köpa en timmerjigg och tillverka dom själv.
Men nu till frågan. Jag behöver långa balkar. Vi snackar mellan 7-9 meter. Någon som vet hur/om jag löser det med en jigg från logosol?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Timmerjigg/logosol

DanBorje  
#457159 Jag tror det blir svårt med bara Timmerjiggen. Problemet är att du måste ha en ”styrbalk” av två brädor som är cirka 30 cm längre än stocken för att göra de första två snitten. För att hålla sig rak måste denna balk, förutom vid stockändarna, skruvas fast vid stocken på två eller tre ställen.

Själv använder jag en ”Big Mill” för att såga plankor upp till 4,5 meter. Om jag behövde såga 9 meter skulle jag skaffa ett par förlängningar till linjalen (styrbalken) och ett par mellanstöd till för att linjalen inte ska svanka. En motorsåg på 65 kubik är ju ganska tung. Sedan gäller det att tänka igenom uppallningen och hanteringen av en så stor och tung stock.

Jag rekommenderar övning på mindre och billigare stockar innan du tar itu med de långa bjälkarna!

Två gamla trådar med diskussion om Timmerjigg och Big Mill och bilder:

Sågning av ek [flyttat från ek-tråd i kategorin timmer]

Budgetvariant på sågverk: timmerjigg (video)

Avatar Fallback

Re: Timmerjigg/logosol

åberg  
#457160 Logosols blad "Nysågat" hade en text om nåt liknande.

http://www.nysagat.se/vi-utgar-fran-att ... -omojligt/

Användarvisningsbild

Re: Timmerjigg/logosol

Vardon  
#457162 Har för mig vi har sågat enstaka stockar till en lada genom att vända stocken. En uppallning i änden behövs nog för att det inte ska dra iväg och slå sig. Men är nog inget jag skulle såga många av.

Var tyvärr inte med men har tittat på en som har jigg för att såga ut master med, ca 16-20 m. Räls, en vagn för sågen och möjlighet att vrida den (eftersom han ska ha den rund).

Användarvisningsbild

Re: Timmerjigg/logosol

Rogal  
#457174 Lite så som jag tänkte då. Nu ska balkarna inte vara mer än ca 6"6. Behöver inte vara utan vankant så jag behöver inte få ut mer än en balk per träd. Borde vara lättare så. Behöver kanske 10 balkar. Problemet blir väl att få det så jämnt det går då det lär "flexa" på mitten. Man borde väl kunna fästa något stöd där med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmerjigg/logosol

Vardon  
#457176 Förr fanns det som en halv till solosåg att köpa till. Det har vi funderat på ibland.

Men 10 st är nog rimligt. Jag hade nog försökt ställa mig så jag kan ha kedjeblock att stötta med och vända stock med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).