Trädfällning (arborist)

Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

19 inlägg 20753 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

Peteflamingstar  
#457103 På träd med sidlut från tänkt fällriktning utsätts brytmånen för tryckande och dragande krafter samtidigt. Den komprimeras på trycksidan (lutande sidan) och dras isär på andra. De senaste rönen jag hört om är att INTE spara mer brytmån på någon sida utan låta den vara jämntjock. Däremot bör man göra den så lång som möjligt, alltså placera brytmånen längre in i stamdiametern om så krävs. Börja såga på trycksidan och slå gärna i en kil längs med brytmånen så blir komprimeringen mindre. Kom också ihåg att kompensera sidlutet lika mycket åt andra hållet! :-BD

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

anersimyra  
#457180 Att göra brytmånen så lång som möjlig är en klart bra metod vid sidlutande träd. Men i vissa situationer hjälper det inte, då måste man helt enkelt spara en tjockare brytmån på dragsidan. Jag var själv nyligen och tog rätt på ett träd som fallit nittio grader från tänkt fallriktning där för dålig hänsyn tagits till kronöverhänget, den extra långa brytmånen gjorde helt enkelt inte jobbet, så att säga.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

MartinH  
#459129 Fick lära mig på motorsågskörkortskursen att spara säkra hörnet på bortre sidan av sidolutet, dragsidan. Då håller detta säkra hörn trädet från att fara fel och du sätter in kilen på trycksidan och som då håller upp trädet. När kilen är inslagen så tar du säkra hörnet. Sedan så slås kilen in tills du fäller trädet.

Har tillämpat detta och det fungerar. Svårt att veta vart gränsen går förstås, när är denna metod nte tillräckligt?

Mvh!
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

anersimyra  
#459135 När trädets kombinerade höjd / sidlut är för stort för att en tioprocentig brytmån ska klara att hålla trädet fungerar inte metoden, än värre blir det när virket är fruset.. :shock:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).