Trädfällning (arborist)

Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

19 inlägg 20747 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

Rivaren  
#456881 När man är ute och fäller träd i mängder och det tar för lång tid med insticksmetoden, samt inte är för osäkert att såga rakt bakifrån och låta trädet gå när det går. Hur gör man då för att vara på den säkra sidan? Har hört någonting om att man ska börja på tryck- eller dragsidan, få i en kil när det är möjligt, sedan fortsätta tills trädet faller. Vilken är tryck och vilken är dragsidan till att börja med i så fall, och har jag fattat saken rätt?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

Göt  
#456895 Gå en motorsågskurs A+B skulle jag rekomendera. När jag lärde mej hugga gjorde man fällhugget och om trädet var väldigt grovt gjorde man ett instick rakt in och sedan sågade man bakifrån och satte in brytjärnet när det fick plats.

Nu gör man lite annorlunda och lite säkrare

Avatar Fallback

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

Rivaren  
#456907 Har A+B och det enda som lärs ut där är insticksmetoden. Fantastisk metod ur säkerhetsaspekt, men när det kommer jobb där alla träd på en yta bara ska ner utan diskussion så är den ibland lite långsam. Naturligtvis kommer jag inte att dra fällskäret rakt bakifrån om jag är minsta tveksam på säkerheten, men om jag finner det lämpligt: hur sågar jag på säkraste sättet då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

Ferguson system  
#456920 En mulighet er å skjære halvveis inn bakfra, slå i kile, for så å ta den andre halvparten. Har treet liten diameter, så kan snitt nr. 2 legges litt på skrå slik at man ikke skjærer i kilen som står i skår nr 1.

Användarvisningsbild

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

MartinH  
#456933 Tryck- eller dragsidan är väl när man ska kapa av en fälld stock? Då börjar man såga på trycksaken tills stocken börjar sluta sig för att avsluta på dragsidan och kapa av stocken.

Det som tar lite mer tid är väl att fälla med säkra hörnet som man lärde sig på motorsågskörkortet A + B.

Skogskunskap har lagt upp en video på Youtube om att fälla träd med instick (lite större träd) och kapa direkt bakifrån (lite mindre träd där svärdslängden räcker igenom). Vid dessa metoder används inte säkra hörnet vilket borde snabba på förfarandet en del.

Sedan kan man tillämpa detta även vid motlut, att sätta in klien och välta över trädet med kil/kilar och yxa/slägga. Har märkt att yxa förslår inte så långt på de större träden eller där det är motlut då rekommenderar jag slägga, detta för att slippa nöta på med yxa och på sikt sabba den.

Här är länken:


Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

Göt  
#456964 Egentligen borde inte säkra hörnet ta så mycket mera tid, att såga med instick som du menar gör man för att inte riskera spjälkning.

Avatar Fallback

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

Rivaren  
#456976
MartinH skrev:Tryck- eller dragsidan är väl när man ska kapa av en fälld stock? Då börjar man såga på trycksaken tills stocken börjar sluta sig för att avsluta på dragsidan och kapa av stocken.

Det som tar lite mer tid är väl att fälla med säkra hörnet som man lärde sig på motorsågskörkortet A + B.

Skogskunskap har lagt upp en video på Youtube om att fälla träd med instick (lite större träd) och kapa direkt bakifrån (lite mindre träd där svärdslängden räcker igenom). Vid dessa metoder används inte säkra hörnet vilket borde snabba på förfarandet en del.

Sedan kan man tillämpa detta även vid motlut, att sätta in klien och välta över trädet med kil/kilar och yxa/slägga. Har märkt att yxa förslår inte så långt på de större träden eller där det är motlut då rekommenderar jag slägga, detta för att slippa nöta på med yxa och på sikt sabba den.

Här är länken:


Mvh
MartinH

Låter ju mer logiskt, begriper inte vad som är tryck- och dragsida på ett stående träd, och är det ingen av er som gör det heller så är det nog jag som rört ihop det.

Naturligtvis kommer jag att köra med instick och säkra hörnen om jag ens misstänker att det kan spjälka, och är det i miljöer där det kan dyka upp människor eller djur från ingenstans så är ett fällskär rakt bakifrån ingenting att ens tänka på. Men är det däremot en tomt ute i ödemarken som skall skövlas skoningslöst för att sedan grävas ut och byggas på, så kan det nog gå aningen fortare med att bara såga rakt bakifrån på inte alltför stora träd.

Tusen tack för filmen. Den skall nötas och sedan skall det övas vid tillfälle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

anersimyra  
#456977 Var dragkrafterna finns i stammen är lätt att räkna ut. Lutar trädet i den tänkta fallriktningen finns dragkraften såklart i motsatt sida av stammen. Var tryckkraften är belägen blir man varse om man gör en för tunn brytmån när man praktiserar " säkert hörn " på ett träd med kraftigt medlut.. :ymparty: :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

Rivaren  
#456978
anersimyra skrev:Var dragkrafterna finns i stammen är lätt att räkna ut. Lutar trädet i den tänkta fallriktningen finns dragkraften såklart i motsatt sida av stammen. Var tryckkraften är belägen blir man varse om man gör en för tunn brytmån när man praktiserar " säkert hörn " på ett träd med kraftigt medlut.. :ymparty: :ymparty:

Nyper sågen fast då? I så fall kan jag ha upplevt det, den gången slog jag av fibrerna där det säkra hörnet skulle hamnat med den spetsiga ändan av en handslägga. I rent vredesmod, viljans makt är stor. Stammen var dock inte så jättestor, vilket nog var det som avgjorde att jag klarade av konststycket. Har alltid trott att jag sågade av brytmånen i bortre änden, men kan det ha varit trycket i medlutet som gjorde att sågen fastnade?

Annars får du förklara.

   TS
Avatar Fallback

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

Hema  
#456982 Arbetstempot får aldrig vara högre än att du hinner med att praktisera tillräckligt hög säkerhet så att jobbet ska kunna utföras utan tillbud eller olyckor. Det är ditt ansvar att de träd du fäller sker på ett korrekt och säkert sätt, både för dig och andra. Sedan ger övning och åter övning ett högre arbetstempo med bibehållen säkerhet. Slarva inte, utan gör rätt från början.

Samt ta alltid för vana att inspektera sågspånen efter missfärgningar. Genom att utföra instick, får man ofta snabbt en indikation på om trädet är friskt eller inte. Röta kan va nog så spännande. Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

anersimyra  
#456991
Rivaren skrev:
anersimyra skrev:Var dragkrafterna finns i stammen är lätt att räkna ut. Lutar trädet i den tänkta fallriktningen finns dragkraften såklart i motsatt sida av stammen. Var tryckkraften är belägen blir man varse om man gör en för tunn brytmån när man praktiserar " säkert hörn " på ett träd med kraftigt medlut.. :ymparty: :ymparty:

Nyper sågen fast då? I så fall kan jag ha upplevt det, den gången slog jag av fibrerna där det säkra hörnet skulle hamnat med den spetsiga ändan av en handslägga. I rent vredesmod, viljans makt är stor. Stammen var dock inte så jättestor, vilket nog var det som avgjorde att jag klarade av konststycket. Har alltid trott att jag sågade av brytmånen i bortre änden, men kan det ha varit trycket i medlutet som gjorde att sågen fastnade?

Annars får du förklara.
Just det, när brytmånen blivit tillräckligt tunn kommer tryckkraften få brytmånen att kollapsa. På riktigt höga och klena träd, särskilt om de lutar kraftigt framåt, eller åt sidan, kan du inte praktisera 10% brytmån utifrån brösthöjdsdiameter.
Enligt de allra flesta utbildare, ska man spara mer brytmån på trycksidan, den föreställningen bygger enbart på en teoretisk modell, men fungerar inte i verkligheten. Även det som lärs ut om de olika trädslagens egenskaper vad gäller styrkan i brytmånen, bygger på testresultat framtagna av sågat virke i provbänk. Man får t.e.x lära sig att Asp har dålig styrka i brytmånen. Sanningen är tvärtom att dragstyrkan hos Aspvirke ligger på topp bland våra trädslag.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

MartinH  
#457015 Vad som kan vara riktigt bökigt är om det har stått träd i en klunga, t.ex. På en tomt. Grenarna har då strävat utåt från centrum för att söka ljus, kraftig övervikt utåt från centrum alltså. Detta gäller väl främst granar men även andra trädslag.

Sedan när du ska fälla träden så måste du fälla inåt tvärtemot övervikten för åt andra hållet i mer naturlig riktning står stugan :-).

Dessa träd kan nypa fast svärd ordentligt. Det kan bli sånt tryck så att en vanlig kil med normal stigning ploppar ur och svärdet klämms fast ordentligt :-S. Man måste nästan ha långa flacka kilar för att få träden att börja välta över. En ordentlig slägga är ett måste. Dessa träd behöver heller inte vara så grova.
Här är det väl bra att vara extra rädd om brytmåmen, för släpper den blir inte stug- eller husägaren så glad.

En extra motorsåg är inte heller då dumt har jag fått erfara.

Här är en bra video som visar kraften i kilar. Det är en utbildningssituation och då får man stå närmare. Se denna länk:
.

Mvh
MartinH

Användarvisningsbild

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

traktorz  
#457054 Övertygande pedagogiskt praktexempel på behovet med användande av många kilar och stor slägga.

Användarvisningsbild

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

anersimyra  
#457085 Stor slägga känns onödigt att släpa omkring på i skog av den storleken. En två kilos yxa, tre flacka, och en hög 30 cm kil räcker gott, vid behov av större kraft är det enkelt att såga sig en stadig träpåk.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Insticksmetoden och att såga rakt bakifrån

MartinH  
#457097 Det är för de större träden och kraftiga motlut där det är bättre med slägga. Använder också kraftigare yxor. Har däremot slagit av två mindre yxor genom att använda på kilar.

Att ta en slana går väl an ibland. Det finns också annat att ta till om det kniper.

Vet man att det är mindre dimensioner då anpassar man verktygen till det.

Mvh
MartinH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).