Skogsmiljö och Trädlära

Badgrop tjäder, spelplats?

13 inlägg 9381 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Badgrop tjäder, spelplats?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455458 Har en skogshönas badgrop nån koppling till spelplats?
Kan tex en tjäderspelplats ha en badgrop?
Har hittat två platser som jag kan tänka mig är spelplatser men kan inte riktigt säga varför, förutom att det finns en badgrop i båda och att det finns gott om skogshöns i området.

Eller enklare uttryckt, hur känner man igen en spelplats?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Badgrop tjäder, spelplats?

JensSkoog  
#456400 Hej @Mettämies
Skickade din fråga till min dotter som vet det mesta om fåglar :wink:

Hon svarade i dag:

Hei!
Både storfugl og orrfugl har sine territorier og i disse områdene har de alltid sine sandbad. Funn av sandbad ved spillplass er nok mer en tilfeldighet. Dvs at hvis det finnes sandbadplasser rundt spillplassen er det veldig sannsynlig at i alle fall tiuren som er der såpass mye, vil bruke dem. Men det er nok ikke det som er styrende for spillplass-plassering - det er mer et tilfeldig tilleggsgode.
Maria


Själv var jag ofta på spel när jag var pojk. Var mycket av det i min bästefars skog på en plats som vi kallade "Skjærrmyra" - skulle väl bli "Skatmossan" eller något liknande på svenska. Det var sista biten av odlingsmarken från ett gammalt torp, och skogen hölls nere av betesdjur. När betandet tog slut och träden kom upp, flyttades spelet till en öppen plats/mossa inte långt undan. Anar mig att dom vil ha utrymme för spelet och träd dom kunne sätta sig i bredvid. Här bor nu, har jag hörd bullringen från orren på ett kalhygge inte långt undan där jag har skogdagar, men jag har inte kommit på dom i spel. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Badgrop tjäder, spelplats?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456411 Tackar, det var så jag tänkte när jag gick dit igen. Det är nog bara badgropar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Badgrop tjäder, spelplats?

Blivande snickare  
#456533 Ursäkta en som inte är riktigt insatt nu men vad är en badgrop? :oops:

Är ju inte så länge sen jag gick i skolan så borde kanske veta :D

Avatar Fallback

Re: Badgrop tjäder, spelplats?

Pan  
#456535 Skogsfåglar "badar" gärna i sand. Man vet inte riktigt varför. De har ofta små sandgropar de återvänder till. Vill man vara snäll mot skogsfågel så kan man anlägga sådana gropar med tak över på vintern när det annars kan vara svårt att komma åt sanden.

Avatar Fallback

Re: Badgrop tjäder, spelplats?

Blivande snickare  
#456541
Pan skrev:Skogsfåglar "badar" gärna i sand. Man vet inte riktigt varför. De har ofta små sandgropar de återvänder till. Vill man vara snäll mot skogsfågel så kan man anlägga sådana gropar med tak över på vintern när det annars kan vara svårt att komma åt sanden.

Okej, tack för svaret! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Badgrop tjäder, spelplats?

JensSkoog  
#456548
Blivande snickare skrev:Ursäkta en som inte är riktigt insatt nu men vad är en badgrop? :oops:

Är ju inte så länge sen jag gick i skolan så borde kanske veta :D

Då skulle du gått i en bra skola :wink:
Har haft många lärare i skogen, och dom flesta känner til skogshöns, men om man berättar
om spelplats och andra saker så anar många inte vilken planet jag är på :lol:

Men dom flesta fåglar gillar badgroper , ochså småfåglar och höns, eftersom sanden gör fjädrerna rena och tar med sig parasitter och skit. Mera effektivt med sand än med vatten om du har fjäder. Tvättar man en fågel med tvål, tar man bort skyddet av fett som fjädrerdrakten har, och då dör den ofta. Blir våt och kall.

Avatar Fallback

Re: Badgrop tjäder, spelplats?

Blivande snickare  
#456557
JensSkoog skrev:
Blivande snickare skrev:Ursäkta en som inte är riktigt insatt nu men vad är en badgrop? :oops:

Är ju inte så länge sen jag gick i skolan så borde kanske veta :D

Då skulle du gått i en bra skola :wink:
Har haft många lärare i skogen, och dom flesta känner til skogshöns, men om man berättar
om spelplats och andra saker så anar många inte vilken planet jag är på[emoji38]

Men dom flesta fåglar gillar badgroper , ochså småfåglar och höns, eftersom sanden gör fjädrerna rena och tar med sig parasitter och skit. Mera effektivt med sand än med vatten om du har fjäder. Tvättar man en fågel med tvål, tar man bort skyddet av fett som fjädrerdrakten har, och då dör den ofta. Blir våt och kall.

Du är ett vandrande uppslagsverk Jens! ^:)^ ^:)^ ^:)^
Tack för ett utomordentligt svar, ska anlägga några gropar till nästa vinter! :coffee-time:

Användarvisningsbild

Re: Badgrop tjäder, spelplats?

JensSkoog  
#456639
Blivande snickare skrev:Tack för ett utomordentligt svar, ska anlägga några gropar till nästa vinter! :coffee-time:

Gör det, så gör du något bra för fåglarna :-bd

Men man skulle hellre inte glömma alla dom små fåglarna. Nu finns det ju inga grusvägar längre, så om man har någon matningsanordning för dom små, så gillar dom ochså et lite överbygge med turr sand bredvid. Trevligt att sitta och se sparv och andra som gör ren sig med brusande fjäder i sanden. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Badgrop tjäder, spelplats?

halvproffs  
#456673
Pan skrev:Skogsfåglar "badar" gärna i sand. Man vet inte riktigt varför. De har ofta små sandgropar de återvänder till. Vill man vara snäll mot skogsfågel så kan man anlägga sådana gropar med tak över på vintern när det annars kan vara svårt att komma åt sanden.


Tänkte förtydliga det här lite. Det är som Jens skriver att dom gör gropar som dom badar i. Även tamhöns gör likadant om dom får gå fritt ute. Under vintern är det nog få parasiter och annan ohyra att bli av med så då behövs det knappast. Tror nog att det inte går att fixa gropar åt dom för dom väljer platsen själv.
Däremot är det bra att anlägga GRUShögar med tak för hönsen har det man kallar för muskelmage. I den är det ett läderartad hinna som dom behöver för att med muskelsammandragningar mala vinterns föda, mest tallbarr med gruset. Blir som en kvarn.

Avatar Fallback

Re: Badgrop tjäder, spelplats?

Flax12  
#456883
Blivande snickare skrev:Ursäkta en som inte är riktigt insatt nu men vad är en badgrop? :oops:

Är ju inte så länge sen jag gick i skolan så borde kanske veta :D

20170527_092121.jpg

Hittade denna "badgrop" igår när jag hjälp planterade.

Avatar Fallback

Re: Badgrop tjäder, spelplats?

Blivande snickare  
#456885
Flax12 skrev:
Blivande snickare skrev:Ursäkta en som inte är riktigt insatt nu men vad är en badgrop? :oops:

Är ju inte så länge sen jag gick i skolan så borde kanske veta :D

20170527_092121.jpg

Hittade denna "badgrop" igår när jag hjälp planterade.

Tack! :smile:
Har inte sett någon sån i vår egen skog vad jag kan minnas.

Användarvisningsbild

Re: Badgrop tjäder, spelplats?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456963
Blivande snickare skrev:
Flax12 skrev:
Blivande snickare skrev:Ursäkta en som inte är riktigt insatt nu men vad är en badgrop? :oops:

Är ju inte så länge sen jag gick i skolan så borde kanske veta :D

20170527_092121.jpg

Hittade denna "badgrop" igår när jag hjälp planterade.

Tack! :smile:
Har inte sett någon sån i vår egen skog vad jag kan minnas.


Ut och spana! De kan förväxlas med brunstgropar efter hjortdjur om man är lite för ivrig i sin förhoppning att hitta en badgrop, dock brukar det ofta finnas fjädrar och spår efter vingarna i badgropen. Dessutom är brunstgroparna "lite" större och oftast inte i sand utan i svartjord eller torv.
Finns mycket intressant att upptäcka i skogen :mrgreen:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).