Sågverk (mindre)

Grillplats av egen sågat virke

9 inlägg 8791 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grillplats av egen sågat virke

j-eg63  
#456730 Är det bara i Norr o Västerbotten vi tillverkar rejäla grillplatser ser man på Blocket verkar det vara så :o Ni som sågar eget timmer kan ju få avsättning för virket 150 x 50 passar bra till knuttimrad grillstad 125x 50 mm till bänkarna \:d/ Ett tips bara



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Grillplats av egen sågat virke

Pan  
#456772 Jag byggde en sådan i höstas, men det var inte egensågat så det räknas kanske inte. Jag letade febrilt efter någon som sålde sån grillplats i Värmland, men hittade ingen. Det verkar i första hand vara i Norr- och Västerbotten som du säger. Så jag snickrade till slut ihop en egen.

Avatar Fallback

Re: Grillplats av egen sågat virke

j-eg63  
#456801 Själva eldstaden är det många som beställer en plåt insats hos plåtslagaren ca 10 - 12 cm djup som fylls med tex grus men hål i varje hörn för att regnvattnet ska dräneras . Justerbart grillgaller av sträckmetall funkar bra

   TS
Avatar Fallback

Re: Grillplats av egen sågat virke

Pan  
#456813 Just plåtinsatsen återstår faktiskt för mig. Jag kontaktade en plåtverkstad och bad om prisuppgift: 1700 spänn, för en plåtlåda 80x80 cm! Jag har en tjej i släkten som går plåt- och svetsutbildning som ska fixa en i stället. Både billigare och trevligare.

Avatar Fallback

Re: Grillplats av egen sågat virke

j-eg63  
#456815 Du kan göra en billigare variant gör en träbotten lägg tegelstenar mot kanten o fyll upp med grus :-bd Eller 4 vikta plåtar på kanten Var ett väldans överpris var det rostfritt? 600 kr inte mer ska du betala Galvat duger

   TS
Avatar Fallback

Re: Grillplats av egen sågat virke

Brorsan  
#456819 Ett avklippt oljefat, kostar knappt något och funkar perfekt. :!: Stenar runt om och under. Det har vi haft i jaktlaget under många år.

Avatar Fallback

Re: Grillplats av egen sågat virke

Elfving  
#456830 I baljan på bilden ovan, hur är det tänkt att grillningen skall utföras? Eldar man direkt på plåten? Är inte eldstaden lite väl stor, och var finns grillgallret?
Efter en rejäl brasa i den där finns nog risk att man brandskadar trät som ligger längst in mot plåten uppifrån sett.

Användarvisningsbild

Re: Grillplats av egen sågat virke

Kse  
#456837 Här uppe finns det mycket riktigt gott om försäljarna av dessa eldstäder.
Denna köpte jag åt frugan i 30 års pressent. Våran har bara en plåt kant runt om, sen är den fylld med sten och vi har klätt plåtkanten med eldfast tegel runt om.
Syn bara att nån bonnafan har kört på den med hjullastaren. :grin:
1495915439_img_6696.jpg

Användarvisningsbild

Re: Grillplats av egen sågat virke

sundelius  
#456845
Kse skrev:Här uppe finns det mycket riktigt gott om försäljarna av dessa eldstäder.
Denna köpte jag åt frugan i 30 års pressent. Våran har bara en plåt kant runt om, sen är den fylld med sten och vi har klätt plåtkanten med eldfast tegel runt om.
Syn bara att nån bonnafan har kört på den med hjullastaren. :grin:
1495915439_img_6696.jpg

Måste vara samma bonnafan som lånade min skotare igår och krökte ett hydralrör på kranen 😡 :oops:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).