Vedmaskiner, flishuggar

Behöver stark vedklyv - Faxe?

63 inlägg 39221 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Ldsaren  
#456505 Man kan lura kubben och ta i utkant på kubben då .så den släpper spänningen liksom vartefter

Vadför eltelfer finns 230 volt som är bra till detta att lyfta med ?

Trejon
Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

nadako  
#456506 Har en Faxe, drömmer om en bala efter att ha provat en :-) den är mycket snabbare, och om det går tungt så trycker man lite mer på spakarna bara ...

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

jokomoko  
#456511
nadako skrev:Har en Faxe, drömmer om en bala efter att ha provat en :-) den är mycket snabbare, och om det går tungt så trycker man lite mer på spakarna bara ...


Stort tack till alla ni som svarat inklusive informativa tips om handhavanden. Trevliga svar 8)

Det lutar kanske mot en Faxe som jag borde kunna hitta begagnat inom min budget. En Bala verkar vara kanon, men tycks ligga en bra bit över min budget tyvärr....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

lerbo  
#456513 Jag har en faxe å är inte imponerad, tänkte att den skulle ta det som inte går igenom vedmaskinen men den är lika klen som den. Kan du inte hitta nån hembyggd med rejäl cylinder brukar vara långsamma men starka.

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

axwell  
#456516 Konstigt att klyven du inte tyckte var stark nog gick bet på vresig björk.
Körde med 4-klyv eller ännu fler ?

Jag har troligen marknadens minst bejublade 3-fasklyv på 3(?) kW, Kellfri 777.
Inte ens den baxnar normalt för knotiga björkar, och skulle det hända så går det, om jag minns rätt, bättre från andra änden.

Men jag kör nästan alltid med enbart med 1 kniv = 2 delar .

Kolla på PW-klyven också !

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456531 Kan bli lit grova bitar över efter grannens Tajfun varit på besök som jag får ta med Balaklyven 7ton på normalhastigheten och 10,8 på lågfart och javisst de går att köra fast med den med.
Nog mest för att 4klyven alltid är uppsatt.
Värsta fastkörningarna jag haft är nog grova grovkvistiga torrgranar :???:

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

jokomoko  
#456540 Hmm.. kollade runt på nätet på begagnade Bala, hittade en modell, EP-50 som ändå kanske kan ryms inom min budget begagnat 8)
Men, sen såg tittade jag på EP-50 s spec, och såg att tryckkraften endast var 3Ton!, Dvs 3Ton normalfart och 7 Ton långsam/stark. Inte något tryckmonster kan man tycka..... Tillbaka till Faxe med andra ord...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456543
gnisten83 skrev:Kan bli lit grova bitar över efter grannens Tajfun varit på besök som jag får ta med Balaklyven 7ton på normalhastigheten och 10,8 på lågfart och javisst de går att köra fast med den med.
Nog mest för att 4klyven alltid är uppsatt.
Värsta fastkörningarna jag haft är nog grova grovkvistiga torrgranar :???:


Nä det är inte mycket som stoppar den klyven. :smile:

Spräckte en grandios pattagran. :wink:
Missade man knaggarna o satte kniven mittför. Så kunde det nypa rätt bra.
1495693355_20170308_172328.jpg


Jag spräcker mitt itu, lätt att parera. Är det riktigt fula bitar. Så börjar jag spräcka i kanten och jobba inåt. :smile:

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456554 En tajt budget och krav på bästa prestanda brukar vara svårt att förena. Där lyckas Faxes klyven väldigt bra. Den klarar det man förväntar sig och framstår som rena fyndet jämfört med andra alternativ. Bala klyvarna är också bra men priset på dem är ju rena skämtet.

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456559 Den var nog rätt dyr har jag för mej när den köptes o början på 90talet

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Hema  
#456586 Min erfarenhet är att börja klyva utan korsyxan och vända kvistar mot yxan.

Men visst skulle man vilja ha kraftigare grejer, men då kanske inte 16A räcker? Har en Bergabo 800.

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

AKKAMAAN  
#456589 Med begränsad effekt så är det svårt att "trolla"...
Antingen kraft eller hastighet. ...
Men det finns bra kompromisser....
Regenerativ gång på kolven....
Eller ännu bättre....
En tvåstegspump pump....
Oftast behöver du bara stor klyvkraft och låg hastighet de första "5" centimetrarna, sen räcker det med hög hastighet och lägre kraft....
Förhållandet hög och låg ligger på 1:4 med rätt dimensionerad cylinder/kolvstång för regenerativ drift alternativt alla tvåstegspumpar har det utväxlingsförhållandet

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

Göt  
#456595 Faxe är en bra klyv

Användarvisningsbild

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

loppan  
#456597 Så här funkar mitt hemmabygge för övergrovt.
Jag kör den med stödbenshydrauliken.
Kubben är femtio grov och metern lång på filmen.
Cylinder diametern är 70 mm,tryck 175bar.





[youtube-klipp]https://www.youtube.com/watch?v=9uXvQ0VZ4Eo&t=17s[/youtube-klipp]

Avatar Fallback

Re: Behöver stark vedklyv - Faxe?

jokomoko  
#456773
jokomoko skrev:Hmm.. kollade runt på nätet på begagnade Bala, hittade en modell, EP-50 som ändå kanske kan ryms inom min budget begagnat 8)
Men, sen såg tittade jag på EP-50 s spec, och såg att tryckkraften endast var 3Ton!, Dvs 3Ton normalfart och 7 Ton långsam/stark. Inte något tryckmonster kan man tycka..... Tillbaka till Faxe med andra ord...


En Bala EP-50 tycks faktiskt vara överkomlig för mig (begagnad dvs) men som sagt, tryckkraften i normalläget är endast 3Ton!? Detta skiljer sig rätt markant jämfört de större och mycket dyrare Balaklyvarna som har 7Ton/10.8Ton...

Någon här som har erfarenhet med Balas EP-50 med den lägre tryckkraften 3Ton? Är den modellen verkligen OK?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).