mån 22 maj 2017, 17:24#456223
Orsa skrev:Att läget skulle påverka otäta packboxar förstår jag inte.
Vevaxeln har alltid ett lite spel i sidled. När sågen läggs på sidan så åker vevaxeln ner mot lagret och vevskivan tätar till mot yttre lagerringen. Om det då är en läcka i packboxen så blir den delvis tätad, blandningen blir lite fetare och varvet sjunker. Nu beror det ju på om båda tätningarna läcker, och hur mycket, hur den exakt beter sig, men har man läckande vevaxeltätningar så kan man utgå från att sågen ändrar varv när den ändrar läge i sidled.
Däremot är det inte säkert att varvändring beror på dåliga tätningar. Det kan vara problem med bränsleslangar, framför allt om det är små sprickor i den i tanken. Kan bero på skräp i förgasaren som ändrar läge eller dålig åtdragning av förgasarfästet. Så innan man ger sig på att byta vevaxeltätningar bör man göra helt klart att hela bränslesystemet är i god ordning.
Bytat tätningar är småknepigt. Svänghjulet skall av och kopplingen. Ofta ett drev till oljepumpen som kan vara besvärligt att få loss. Olika på olika fabrikat och modeller. Vissa har tätningen hopbyggd med lagret, då måste sågen delas.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)