Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Jag vill har råd om vilken ATV jag ska köpa!

72 inlägg 36526 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
BosseA  
#32127
trilla skrev:Nolltax for president.
:mrgreen:

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32136 Oj.. Här var det livat.
För att återgå nogotsånär till frågeställningen från början.
Jag sålde kranen till min vagn igår då jag inte tyckte den var nå bra. Jag har en såndär kinavagn, köpte till en 3000lbs winch med fjärr och ett dedikerat winchbatteri. Men det går ju för sakta, åtminstone för oss som alltid är 2 eller fler i skogen blir det att allt handlastas ändå. Dom stockarna man skulle behöva hjälp med, dom jätte grova, dom orkar ju inte kranen ändå. Eller, orkar gör den säkert men det går riktigt sakta och kranen liknar ett fiskespö!!?
Jag skyller det inte på att min vagn är en kina vagn, en kompis har en nyvab som är likadan. Näe egentligen är det fenomenet vajerkran med elwinch som jag inte riktigt tror på. Åtminstone inte om man är två i skogen, då är det enklare att handlasta.
Därför är jag faktiskt genuint intresserad av tekniken som nolltax säger sej använda.

Avatar Fallback
Bucketman  
#32167 Jasså trilla... skruvade faktiskt av min kran idag också :D . Den fyller faktiskt ingen funktion precis som du säger, om det inte är så att man nu ska använda kranen till plockepinn. Handlastar också allt, även stockar... går mycket fortare men också mycket jobbigare. Man slipper i alla fall gå till gymmet. Vinchen hade ju inte änns snigelhastighet, så nu har man en sån ligger o skrotar knappt använd.

Men vagnen har funkat utomordentligt bra för mig, inga problem alls. Har ju ia alla fall fått kört fram ca 140 kbm ved o stock. Så hurra för alla risätare... :lol: :wink:

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32171 Kranen var ruskigt lättsåld, satte ut den för 2500:- och hade nog kunnat sälja 4 eller 5 stycken kran paket med winch om jag bara hade haft så många.

Avatar Fallback
Bucketman  
#32194 Ha ha ha... låter bra de, sätter man nog ut den för försäljning :D 8)

Avatar Fallback
M_M  
#32230 Nån som testat att montera Julas kran med Artnr: 601015 på en ved/timmervagn?
Tyckte mej se att NYVAB sålde en vagn med denna kran monterad.

   TS
Avatar Fallback
Nolltax AB  
#32244 Enligt utställarlistan Piteå kommer ej Carlman närvara. Däremot Ecosågen...
Fråga mig ej varför.
Jag har varit på fler mässor där Carlman representerat än vad Eco-dito gjort...

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#32261 Jag var så förbenat sur på er senast så jag raderade länken hit.
Ni kan hoppa nånstans, vem bryr sig......
Och lika förbålt sitter jag här idag......
Senast redigerad av Nolltax AB fre 18 jul 2008, 22:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#32268 Nyvab, de monterar gräsdäck på sina skogsvagnar. Jättekul vid fullt lass å sluttning..... Där gled den vagnen runt ett träd.....

Avatar Fallback

Re: Jag vill har råd om vilken ATV jag ska köpa!

nexon  
#45638 har en nyvab vagn.. är mkt nöjd med den. har inte haft ngt problem med att den utför "kasedans" bakom atvn

Avatar Fallback

Re: Ni har nog fått mig att bli Japan....

bubben  
#45648
trislc skrev:Efter era inlägg och lite koll på nätet, börjar jag luta åt en japan. Visserligen hamnar jag då på ca 65 tkr ex moms, om jag lägger mig strax under 400 cc.

Vilka fördelar har dessa olika märken i förhållande till varandra?

Ska man satsa på en automatväxlad elle manuell? Har alla låg- och högväxel? Ingår hasplåtar mm i priserna (på något märke eller alla?).

Något särskilt att framhålla btr Kawa, Susuki, Honda eller Yama?

Någon som har extraerbjudanden just nu?

Är det som du säger att L-G bil och maskin är en skojare så ska jag givetvis inte länka vidare till deras hemsida, billigt var det iallafall.Hoppas länken försvinner nu.
Senast redigerad av bubben mån 29 dec 2008, 17:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ni har nog fått mig att bli Japan....

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45689
bubben skrev:Jag var till L-G Bil och maskin i Örebro i november och köpte mig en Suzuki Kingquad 700, den är väl i största laget men den har helt makalös förmåga att ta sig fram så jag är helnöjd. L.G bil och Maskin säljer importerade atv maskiner som går under en fordonsklass som heter "motorredskap klass 2" och då endast får köras i 30 km/h på väg.Importerade maskiner ligger bra mycket lägre i pris men det är inga problem att dra av momsen på skogen eller nått sånt och halvförsäkring hos länsförskringar kostade ca 1300 kr/år. Gå in och kolla där han har dom flesta märken.


Sen kollar du upp lg bil och maskin lite till och kollar vidare upp hurvida man kan köra furhjulingar som motorredskap klass 2 så kommer du komma fram till att du blivit lurad!!! Jag är ledsen... Nu har jag inte själv gjort affärer med lg bil och maskin men har hört flera historier som får mej att avstå.
Angående att sälja fyrhjulingar som motorredskap klass 2 så kan det bara kallas en sak och det är bedrägeri. Kolla upp det med Vägverket.
Såklart går det att försäkra den, men då skadan sker och försäkringsbolaget kollar upp vad du kört omkring med så ska du ha en jäkligt snäll skadereglerare om han går med på ersättning.
Jag har kollat upp detta mycket grundligt, lagt otaliga timmar på detektivarbete...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).