Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545 vs 555 fxt

50 inlägg 35717 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 545 vs 555 fxt

menhir  
#456281 Hej!

Jag har en Jonsered röjsåg sedan tidigare. Den funkar bra, men är lite trött när den utsätts för annat än gräs och klen sly. Motorn är nämligen bara på 1.3kW.

I min skog finns ett par kraftigt eftersatta områden med primärt tall på 10-15cm diameter som står mycket tätt. Tänkte ge mig på de områdena i år. Husqvarna har nu kampanj på sina röjsågar och jag undrar därför om 545 eller 555 passar bäst för ändamålet? Priset är nu 6995kr för 545:an och 8500kr för 555:an (utan värme lite billigare). Effekten är 2.2 resp 2.8 kw och vikten 8.3 resp 9.1 kg. Jag har läst trådarna där vissa bl a skriver om halvtaskig kvalitet jmf med Stihl och också diskuterar klingor och diverse för- och nackdelar men jag har inte hittat info om hur grova stammar de är bra till och själv har jag ingen erfarenhet av just det.

Vilken är alltså, enligt er som jobbar mycket med röjsåg, bästa köp för min skogsröjning?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456283 Är det grovt och tätt, bör du nog fundera på en kedjeröjare...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

menhir  
#456287 Jag har tänkt den tanken men har fått intrycket att det blir väldigt höga stubbar med kedjeröjare. Kan nämna att jag också funderat på energiklipp till grävmaskinen (troligtvis inte så effektivt, om än bekvämt) och att ta det med vanliga motorsågen (aj i ryggen)

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Elfving  
#456290 Ju mer kraft desto bättre i dylikt, och ännu viktigare än sågens effekt är valet av klinga.
Till sånt där skulle jag rekommendera 225 mm Strandklinga! Den gör nog mer skillnad än val av såg för de dimensioner du nämner, åtminstone om valet står mellan Hva 545 och 555.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456293 Gör inget med knähöga stubbar, lägger sig när hjul går mot vid gallring, om de inte ruttnat

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456294 Sån skog har man alltid till vedhuggning en annan

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

jannee  
#456301 En 555 RXT är optimal för både skogsröjning men inte minst grästrimning.
Spelar vikten och priset STOR roll välj då en 545 RXT
Vid skogsröjning spelar klingan en STÖRRE roll än om det är en 545 eller 555.
555 hade i början "lite" förgasarproblem som numera är avhjälpta.
Ämnar du röja vintertid är värme i handtagen en verklig höjdare, kanske något att fundera över.
FXT är inte en optimal gräsröjare, blir lite fel vinkel på tråden med en kort rigg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

menhir  
#456306 Ser att jag glömde skriva att det är FXT och inte RXT som jag funderar på.

Så en 545 FXT med strandklinga är alltså ett bra val? Knappt ett kg lättare och billigare än motsvarade 555?

Har funderat på kedjeröjare sedan igår. Ska se om jag kan testa en före köp. Till dess är en klingröjare fortfarande det mest intressanta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456321 Det går alldeles utmärkt att ta låga stubbar med en kedjeröjare, både med 535 FBx och 536 LiPX.

Sedan går det även att ta dubbeltoppar och göra en viss stamkvistning med en kedjeröjsåg.

Det är dessutom mycket enklare att lumpa röjstammar som blir hängande, med en kedjeröjsåg. Det var ju tydligen tätt och grovt bestånd, enligt din beskrivning.

En vanlig motorsåg om 35-40 kubik eller en batterimotorsåg kan också fungera, om du vill ta ut röjstammarna som ved. Annars är nog en kedjeröjsåg att föredra.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Vardon  
#456323 Testa en kedjeröjare tycker jag. Kanske finns nån här på skogsforum i närheten som har en?

Jag tar hellre kedjeröjaren, trots att den är tyngre men eftersom jag får vikten jämnt fördelad på båda axlar känns det mindre kan jag tycka.

Sen hittar du ungefär lika många åsikter som användare dock skulle jag nog säga att kedjeröjaren och klingsågen är inte riktigt konkurrenter utan komplement. När jag har en kedjeröjare skulle jag inte vilja vara utan klingsågen, och vice versa. I grövre eftersatt röjning är den skön då jag upplever den som lugnare och inte lika "hoppig" men mot mindre går det inte alls bra.

Nu verkar du även vara i behov av en bättre gräsröjare och då ska du nog inte negligera det kravet.

NIking kanske kan svara på om det går att få på gräshuvud med på kedjeröjaren?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456324 Ja, det går att få ett gräshuvud på en 535 FBx, genom att köpa tillbehöret BSA 850-24 eller TA 850. Men vinkelväxelns vinkel är åt h-vete fel för 535 FBx (dessa tillbehör är framtagna för Husqvarnas kombimaskiner, men passar fysiskt även till 535 FBx). Med en förlängare (EX 780), blir vinkeln acceptabel, men ändå inte optimal. Dessutom blir riggröret löjligt långt och därför onödigt klumpigt. Men det går att trimma med denna kombo.

I batteri-serien (536) blir det en separat trimmer, som dock går på samma batterier som övriga maskiner i den serien (utom åkgräsklipparen).

Edit: Ska även finnas en TA 1100, som jag inte har testat!

Edit 2: Batteritrimmer finns både som handhållen och selhängd variant. Gillar bägge skarpt, så länge gräset inte är högre än knähöjd. Mycket trevligare än 535 FBx som gräsröjare.

Edit 3: 535 FBx som grästrimmer diskuteras på Husqvarna 535 FBx som trimmer
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 25 maj 2017, 18:48, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Mats_Orberga  
#456394 Är det grov röjning kommer du att ha stor nytta av en 220 mm klinga och då tycker jag det är 555 som gäller. Jag upplever också att den känns stabilare och ger mindre vibrationer än 545 och på det viset är den mindre tröttande att köra. Åtta hekto i vikt tycker jag inte spelar någon större roll. Idag skulle jag inte ens överväga att köpa en ny 545. Jag använder nästan aldrig handtagsvärmen, varken på motorsåg eller röjsåg men det är nog individuellt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

utgård  
#456434 Bästa köp är Sthil 490 med 225 klinga. Fungerar alltid och ingen förgasare som måste justeras. Bara byt/rengör luftfiltret då och då.
Vinkelväxeln är livstidssmord så det behöver ej kontrolleras.
Bra drag i den sågen .

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

oxen1  
#456482 Köp inte sthil då gör du bort dig. Dom ligger flera år efter. Ta en sån grej som handtagen höga breda. Och deras elektroniska förgasare. Köp en 545 med handtagsvärme då blir du nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545 vs 555 fxt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456485 Har själv både 480 och 490. Mycket nöjd med båda, som gått bekymmersfritt. Däremot så håller inte Husqvarnas blötjärnskrokar för Stihls röjsågar.

Men är det tätt och grovt, tycker jag att en kedjeröjare är att föredra.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 25 maj 2017, 18:47, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).