Motorsåg och handhållet

Jonsered 520 SP vill inte gå

46 inlägg 22162 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

totte  
#450705 Bälgen blir knepigt, tror inte den finns att köpa men hör med Mange.

Hålet i tankavluftningsslangen gör inget till eller från på gången. Kan skvätta ur det när man vänder sågen.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#450715
totte skrev:Bälgen blir knepigt, tror inte den finns att köpa men hör med Mange.

Hålet i tankavluftningsslangen gör inget till eller från på gången. Kan skvätta ur det när man vänder sågen.


Får höra med han. Är väl knepigt att laga gummi med silicon eller liknande och få det bra och hållbart.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

totte  
#450722
Mikael.O skrev:Är väl knepigt att laga gummi med silicon eller liknande och få det bra och hållbart.


Glöm det. Har det börjat spricka är gummit såpass skört att oavsett vad du gör så spricker det igen.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#453242 Har nu bytt ut gummibälgen mot en ny men problemet kvarstår. Den startar på choke efter 10-15 drag och går i 5 sek, styr jag då in choken så tvärrusar den upp i varv och dör med som ett suckande ljud. Då kan jag dra igång den med choke igen och den tänder och dör direkt med detta suckande ljud som är så svårt att beskriva.

Har ställt förgasaren i den grundinställning som beskrivs på så många ställen dvs 1 varv ut på H&L, T skruven har jag experimenterat att ha i olika lägen utan att det gör någon skillnad.
Kan tillägga att den startar på startgas så den verkar tända.

MVH Mikael

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#453247 Såg nu att kylflänsen längst upp har spruckit. Är det ett tecken på varmgång måntro? Sprickan är till vänster om tändstiftet.

20170501_160657.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

totte  
#453254 Kan jag inte svara på vad sprickan kommer av, men knappast av överhettning. Börjar tro att du kan ha kass vevaxeltätningar. Svårt att bedöma via internet dock.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#453262
totte skrev:Kan jag inte svara på vad sprickan kommer av, men knappast av överhettning. Börjar tro att du kan ha kass vevaxeltätningar. Svårt att bedöma via internet dock.


Hur ter sig det problemet? Är det svårt att byta dom isåfall?

Prova nu att ge han en liten sup med bränsle i tändstifthålet och efter 4-5 drag så hoppar den igång och dör sen igen när bränslet är slut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

totte  
#453268 Det kan te sig just som din såg gör just nu. Men det kan å andra sidan också vara förgasarproblem med dåliga membran eller goja i kanalerna, hål på nån bensinslang eller nåt annat som gör att bränslet inte kommer fram.

Att byta vevaxeltätningarna är en hel del mekande, inte självklart för den som inte brukar skruva med sågar. Men börja med bränslesystemet med förgasare och slangar och alltihop.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#453274 Okej, har nya slangar på g och får se om jag hittar repsats till förgasaren också.

Hur beter den sig om den värmeskurit då? Tänkte iochmed att jag körde den varm när kedjehuset var fullt i spån? Den gick ju klanderfritt före det så nånting måste ju ha hänt i samband med det :cry:

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#456165 Nu fick jag lite tid att skruva i sågen så jag började med att byta bränsleslang, filter i tanken och även nya filter till tankavluftningen. Provade efter det att starta sågen men det gjorde ingen skillnad. Så då gav jag mig på förgasaren och bytte alla membran, silar och packningar. Kan säga att det behövdes, var mycket damm och snåparticklar i förgasaren. Kände mig dock mycket osäker på detta ingrepp men det gav i varje fall resultat. Efter 4-5 drag så hoppade sågen igång och verkade gå mycket bra.

Justerade lite på förgasaren och fick den att gå som jag ville på högfartsregistret så den fyrtaktare lagom när jag bara gasade i fria luften och gick rent när jag satte den i en stock. Däremot blev jag inte nöjd med lågfartsregistret, hur jag än skruvade fick jag inte till det rätta "klippet" i sågen men men, den går ju åtminstone. Provade att såga lite och den gick mycket bra tills den blev genomvarm, då tappar den orken precis som tidigare. Hann dock inte testa så mycket så jag får se när det blir tillfälle att testa mer.

Är det något med cylindern/ kolvringar/dåliga vevaxeltätningar eller förgasarens justering som gör att den tappar ork när den blir varm?

Tack alla på Skogsforum för all hjälp hittills, utan er hade sågen legat på återvinningen vid det här laget :grin: :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

totte  
#456182 Första kollen, att impulsslangen inte viker sig när det blir varmt. Kan den göra tack vare den rätt skarpa böjen. Åtgärdas genom att trä en spiralfjäder utanpå eller inuti slangen.

Om inte det problemet så kan det mycket väl vara en sliten kolvring.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#462107
totte skrev:Första kollen, att impulsslangen inte viker sig när det blir varmt. Kan den göra tack vare den rätt skarpa böjen. Åtgärdas genom att trä en spiralfjäder utanpå eller inuti slangen.

Om inte det problemet så kan det mycket väl vara en sliten kolvring.


Har inte haft tid på länge att titta mer på sågen men idag fick jag en stund över. Kapade lite tills den blev varm och dog som den brukar. Öppnade plastkåpan och vad jag kan se och känna så blir det inget veck på impulsslangen. Provade starta den igen och den startar knappt när den är varm och startar den så går den bara med gasen i botten och då bluddrar den bara, blåryker och varvar just så mycket att kedjan rör sig. Släpper man gasen dör den direkt.

Tyvärr så måste jag nog erkänna mig besegrad i detta läge. Det här övergår mitt förstånd, jag fattar absolut ingenting (inget ovanligt dock =)) ) Min karriär som motorsågsmekaniker är nog över i nuläget tyvärr då motgångarna alltid är större än dom obefintliga framgångarna och det ligger en nivå över mitt förstånd. Jag tog mig vatten över huvudet helt enkelt. Nä den här sågen får hamna på hyllan tillsammans med en Jonsered 535 som inte smörjer kedjan.
Får nog erkänna att motorsågar överlag kanske inte är min grej då jag lyckades spränga ringdrevet på en Husqvarna 357 XPG idag också. Fattar inte hur det gick till men huxflux så small det och kedjan hoppa lös och skar sönder plåten bakom drivhjulet och kedjan blev sne så den måste ju också repareras men det överlåter jag till en verkstad =)) . Nä nu ska jag sluta gnälla om mitt. Tack alla för hjälpen och för att ni tagit er tid. Är guld värt, tack tack :grin: :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#491409 Hej på er :grin: .

Fick nått typ av ryck idag och blev rastlös och kom på denna motorsåg som aldrig blev något gjort med sen sist jag skrev här. Tänkte att bara för att ha något att göra så kan jag ju skruva sönder den här sågen i molekyler mest för skojs skull och se hur det skulle gå till, hade ju liks inget att förlora på det, den fungerar ju liks inte =)) .

Nåja fick isär cylindern och det gick mycket bra, blev förvånad att det gick så bra som det gick ändå. Såg då att kolven har en mystisk repa på insugssidan som ni kan se på bilden nedan:

1515782115_20180112_133256.jpg


Såhär ser kolven ut på avgassidan:

1515782127_20180112_133136.jpg


Och här är själva cylindern:

1515782124_20180112_133400.jpg
1515782144_20180112_133355.jpg


Blev inte mycket kvar när jag var klar, vevhuset föll nämligen isär så nu lär jag nog inte få ihop den nå mer =))

1515782125_20180112_140903.jpg


Vet inte om kolven ser bra eller dålig ut?
Eller ja, jag vet inte nånting egentligen, men det var kul iallfalla att skruva sönder en motorsåg.

Tack för mig
/Mikael

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

totte  
#491485 Ha, jo dom är lite speciellt byggda de här 80-talarna med horisontellt delat vevhus. Inte så svåra att få ihop igen. Motorsilikon eller Permatex i ett mycket tunt lager på ena ytan bör man ha när det skall återmonteras.

Skulle tro att kolven är fullt användbar med lite avputsning. Ny kolvring kan nog finnas skäl för. Cylindern ser ju inte skadad ut, vad som går att döma efter bilderna.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 520 SP vill inte gå

Mikael.O  
#491520
totte skrev:Ha, jo dom är lite speciellt byggda de här 80-talarna med horisontellt delat vevhus. Inte så svåra att få ihop igen. Motorsilikon eller Permatex i ett mycket tunt lager på ena ytan bör man ha när det skall återmonteras.

Skulle tro att kolven är fullt användbar med lite avputsning. Ny kolvring kan nog finnas skäl för. Cylindern ser ju inte skadad ut, vad som går att döma efter bilderna.


Okej då får jag skaffa sånt när jag sätter ihop den.

Vad ska jag putsa kolven med? Nått speciellt? Ny kolvring kunde man väl ta från nån Husqvarna modell? Såg även att man kan köpa nya kolvar med ring på EBay för 280:- + frakt från USA. Vet inte om det bara är skräp eller?

https://www.ebay.com/itm/JONSERED-510-5 ... 1438.l2649

Vad tror du om vevaxeltätningarna, ska jag byta dom när jag liks håller på? Och var sitter dom någonstans?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).