Motorsåg och handhållet

Atop racing cut 3/8 square ground.

108 inlägg 56012 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

Axl  
#42606 funkar den att fila med i skogen med sågen i knät? eller måste man ha skruvstäd?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

swe#kipp  
#42611 Jag spänner kedjan ganska hårt och så kör jag in kombi nyckeln mellan svärd/kedja, och filen är gjord på så sätt att den skär in i tanden på ett mjukt sätt det påminner inte alls om att fila utifrån och in med rundfil så svaret är att det ruksar minimalt !

Jag har inte provat denna i skogen, men jag tror att denna skulle funka utan städ/klove när man är i busken, själv är jag lite bekväm så jag brukar ha med mig några kedjor ut så jag kan byta och filar sedan när jag kommer hem :)
dock underlättar det så klart om man har en filklove att banka ner i en stock eller stubbe när man är i skogen !!!

Jag har även .325 Atop guiden och med den vill jag ha klove med till skogen men den är gjord för semichisel så man får inte stödet i hörnet som på en chisel kedja därför "måste" man ha båda händerna till den för att styra filen på ett säkert sätt ,,,,,

   TS
Avatar Fallback

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42692 Blir det inte dyrt? Vanliga rundfilar går ju åt rätt fort o dessa filar kostar väl 5ggr högre och håller sämre?
Det var iaf anledningen varför det blev fortsatt rundfilning för mig. Att A-top är bättre betvivlar jag inte.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

swe#kipp  
#44007 tja det verka som filarna håller bättre med den typ av filning jämte den för Atop .325 filarna är skurna på ett annat sätt som gör att dom inte jobbar lika "hårt" som den för .325 hitills har jag filat upp och underhållt 2st 18" 1st 20" och 1st 24" och använt två filar till det och kommer att kunna fortsätta använda båda filarna ett tag till :)
men jag tror jag kommer att tjäna på det ändå både hälsomässigt och bränslemässigt eftersom det sågar snabbt och lätt (mycket mindre friktion) så jag tror att det kommer att löna sig ändå även om filarna kostar mer !

   TS
Avatar Fallback

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

Robertberg  
#45524 Kusins sambo manuellhögg förut, de körde med flatfilning, vet inte om det va samma mall som du har?
Hur som helst så sparade de en massa bensin/år, tror det va 1-2 kubik :o Men är inte säker, va länge sen jag fick det berättat för mig..

Han berättade även om en som höll på med motorsågskort och kom med flatfilad kedja till uppkörningen, examinatorn som aldrig sett nåt liknande kunde såklart inte bedöma om kedjan va korrekt filad eller ej :grin:

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

swe#kipp  
#45577 jo det är nog samma som min .325 mall den har funnits i några år :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45579 Pratade med en huggare här precis efter Per som fått instruktioner som liknade fan själv... Skar aggressivt och gick tungt.
Filades med vanlig flat fil utan mall annars som vanligt.
Resultatet var inget vidare...

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

swe#kipp  
#45606 ja man kan ju inte ta ner ryttarna som man gör med vanlig filning då går det tungt, men om använder husqvarnas ryttarmall och läge Hard så blir fint som snus tycker jag, kapar snabbt och mjukt men om använder läge Soft så blir det den annan sak :D
då tar kedjan för stora tuggor, men min upplevelse är att en "flat filad" kedja med högre ryttare "Hard" kapar sanbabre än en rundfilad med lägre ryttare "Soft" ,,,,

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

buster67  
#45618 Har du någon link til vart man får köpt filmallen? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45619
swe#kipp skrev:ja man kan ju inte ta ner ryttarna som man gör med vanlig filning då går det tungt, men om använder husqvarnas ryttarmall och läge Hard så blir fint som snus tycker jag, kapar snabbt och mjukt men om använder läge Soft så blir det den annan sak :D
då tar kedjan för stora tuggor, men min upplevelse är att en "flat filad" kedja med högre ryttare "Hard" kapar sanbabre än en rundfilad med lägre ryttare "Soft" ,,,,


De filade tand utan mall... Jag vågade inte ens fråga om ryttaren, men den jag provade var orörd...

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

swe#kipp  
#45644 hehehe, ja det är nog olika hur man filar tanden med :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45651 Kanske bör tilläggas att dessa grabbar nog inte visste riktigt vad som var menat...

Det var långt ifrån det resultat man får med Atop eller flatfilning som det är tänkt...

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

buster67  
#45932 Vart får man tag på den? :roll: Har ni nogon link eller ÅTF :roll:

Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

swe#kipp  
#45966 Sidan för Atop är nere just nu för om konstruktion, .325 mallen skall finnas att köpa vad jag vet, true square för 3/8 finns inte i handlen ännu ,,
www.atop.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Atop racing cut 3/8 square ground.

buster67  
#45968
swe#kipp skrev:Sidan för Atop är nere just nu för om konstruktion, .325 mallen skall finnas att köpa vad jag vet, true square för 3/8 finns inte i handlen ännu ,,
http://www.atop.se



Ok tackar för svar :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).