Motorsåg och handhållet

Jonsered 2040

24 inlägg 10876 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2040

DalslandsAnders  
#455653 Då gjorde jag ett sista försök ,bytte packningssats till förgasaren ,samt insugspackningen.
O gjorde rent förgasaren något ,bland annat var silen som sitter i förgasaren ganska packad med skräp.
O jag fick en förändring iallafall!
Nu startar den o går ,men kan inte gasa ,för då dör den.
O fenomenet med att den varvade när jag lutade sågen verkade vara borta!
Så har jag tur så hittar jag någon bra guide för att justera förgasaren, o sedan går den.
Hoppas kan man iallafall!

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2040

johan eriksson  
#455658 Grund inställning på förgasaren är ett varv ut från lätt bottnade justerskruvar, tvekar den när du gasar så öppna L lite i taget, ev kan man behöva ett 1/4varv till på H med för att den ska svara bra. Sedan ska den bluddra på fullgas och gå rent när du belastar den, det ställer du med H. Sen när du fått den att svara på gas så ställer du tomgången.
Lycka till. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2040

DalslandsAnders  
#455662 Ett stort tack!
Ska prova detta :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2040

DalslandsAnders  
#455987 Nu har jag tagit mig tid att försöka justeralite.
O nu går den ungefär som den ska!
Behövs kanske lite finare justering.
Nu orkar den såga ,den ökar inte i varv när jag lutar den osv.
Tack för all ovärderlig hjälp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2040

DalslandsAnders  
#456724 En liten rapport efter lite provkörning!
Sågade ner en gran ,kvistade o kapade i lagom längder.
Sågen är kanske något svag ,men det fungerade.
Det jag märkte var att när den blev riktigt varm så ökade tomgången.
O när jag stängde av den o skulle starta den efter några minuter ,så var den väldigt svårstartad.
Misstänker kolvringar ,för kompet var sämre när den var riktigt varm.
O jag är inte sugen på att lägga mer tid o pengar på den ,utan försöker hålla ögonen öppna efter något annat.
Men begagnat är svårt ,så jag kollar det mesta!
Trevlig helg!

   TS
Användarvisningsbild

Jonsered CS21xx-serien / Husqvarna 3xx-serien

traktorz  
#456759 Visst, en ny kolvring med mer spänst, kan ge prestandaförbättring. Sota avgasporten för bättre genomströmning. Nya förgasarmembran och nålventil. Detaljer som kan ge liv åt en gammal såg. Jonsereds CS20xx serie är ju äldre än CS21xx, så lättare med reservdelar till den nyare generationen. Motsvaras av Husqvarnas 3xx-serie, i min mening det bästa i tvåtaktsväg, innan friskluftsmotorerna pga miljöskäl tog över. Så kika gärna efter en Jonsered CS2140, CS2145, CS2147, CS2150, CS2152, CS2153. Driftsäkra, lättmekade, god reservdelstillgång är några argument som talar för denna serie av sågar, som finns både i Jonsered och Husqvarna färger.

Men som vanligt, det krävs motorintresse för att göra ett bra begagnatköp privat, till skillnad för en handlare som förmodligen lämnar garanti på en genomgången begagnad såg till försäljning. Kika genom avgasporten, ett kompressionsprov samt provkörning, kan ge en tränad spekulant nödvändig bedömning av sågens skick.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2040

DalslandsAnders  
#457690 Nästa fråga!
Har även en 2050 ,o den går ruskigt bra ,MEN!
Dels så ryker den ganska mycket ,o så får jag inte till tomgången med T-skruven.
Justerar jag på den så, dör den vid gas istället.
Kan det vara så att jag behöver grundinställa förgasaren?
Den verkar ju gå ganska fett ,så det är kanske därför jag inte får till tomgången?
Nu spånar jag bara :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered CS2050

traktorz  
#457692 -Först skriver du att den går ruskigt bra, är det i stock med full gas på sågen?

Oftast är det en sprucken impulsslang eller bränsleledning, som gör att sågen inte får tillräckligt med bränsle vid gaspådrag. Kan också vara gamla stela membran.

-Sen saker relaterade till tomgångsskruvens position...

Börja med att ställa in tomgången perfekt, det finns instruktioner i manualen.
Sen ger du dig på att justera högfartsnålen. Stannar sågen vid gaspådrag, ge den då en fetare blandning.

-Att sågen ryker, kan även bero på oljeinblandningsprocenten. Kör du mer än 2%? Alkylat?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 2040

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457720 När jag justerar star jag från grundinställning. Först accelleration/lågfart krets, sen toppvarv/högfart krets och sist tomgång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).