Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000X Kombi från Kranman

41 inlägg 30347 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

paan14  
#454643 Aggregatet väger 230 kg har jag för mig. Så för första gallring ska väl kranen hålla, sen måste man ju inte lyfta ut de tyngsta träden.

Priset för kombimaskinen hamnar runt 800' har jag hört.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455326
Flax12 skrev:
Anders_S skrev:
Flax12 skrev:Nu har jag förvisso redan förärats med lite grå ton på den tunna hårväxten på skallen. Men i en klen gallring så skulle jag nog stå ut med denna maskin. Den är bra mycket smalare än en ett ekipage bestående av traktor med processor och fällhuvud. Väljer man en Bison så är nog konceptet mycket smala vägar. I alla fall som jag tänker.


Jag tänkte mig denna maskinen fast med fällhuvud och processor på vagnen.

Stabilare kanske. Men tänkte du rullmatad så måste hydrauliken upp och då drar priset ännu mer. Då är man väl uppe på Alstor storlek? Och där finns det med processor på.


Usewood har en intressant processor annars som inte verkar kräva så mycket. Dom har lika stor motor Usewood och Bison 10000. Aggregaten verkar väga ungefär lika också. Tycker dock Usewood verkar vara lite undermotoriserad för det aggregatet.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Flax12  
#455337 Det är väl så att i det segmentet så ligger nog tillverkarna på gränsen fast på lite olika sätt. Men tekniken och produkterna finns så det gäller att prova. När någon väl har lyckats så ligger ju marknaden där!

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

hallingland  
#479377 Har det köpts någon Bison 10000X av någon Skogsforumist ännu? Skulle vara grymt med lite mer input från verkligheten (och bilder och helst video då... :) )

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Jim_90  
#480840 alstor har en skördare också

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Blivande snickare  
#480920
Jim_90 skrev:alstor har en skördare också

Ännu en film på en potentiellt vettig maskin som faller på total inkompetens bakom spakarna.. :|

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

axwell  
#480927
Blivande snickare skrev:Ännu en film på en potentiellt vettig maskin som faller på total inkompetens bakom spakarna.. :|

Äh, det måste vara en konkurrent som smygfilmat när en presumtiv kund provkört. :mrgreen: :roll:

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Swall9  
#480939

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Vilsten  
#531562 Lyfter denna tråd lite.

Har letat efter filmklipp med 10000x i skotarläge men har inte lyckats. Någon som har en länk att delge?

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Jole  
#532424 Nej tyvärr, kan inte minnas att jag sett något. Men det lär inte vara någon vidare skillnad mot en vanlig 10000 och de finns det mycket klipp på.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Vilsten  
#532427 Tänkte mest på midjelåset och den större kranen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).