Vedmaskiner, flishuggar

Klyvkraft Hakki Pilke 1 x 42

8 inlägg 4415 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klyvkraft Hakki Pilke 1 x 42

Mellby Ved  
#453776 Hej,
Har precis köpt in en begagnad Hakki Pilke 1 x 42 (tillverkad 03/12/10). Vet någon om och hur man kan ställa in klyvkraften? Jag tycker den är svagare än min förra 1 x 37.

Eller kan det vara fel på den "automatiska accelerationsventilen"?

//Johan



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Klyvkraft Hakki Pilke 1 x 42

nille  
#453836 Hej!
Om den inte växlar över till låg kan man skruva på insexskruven med kontramutter på det blanka blocket ovanpå klyvventilen
Kommer inte ihåg vilket håll bara.
Om det är dålig styrka i den har jag för mig att det sitter en utvändig backventil på samma block som kan läcka

Avatar Fallback

Re: Klyvkraft Hakki Pilke 1 x 42

Mellby Ved  
#454637 Ok, tack för svar. Har nu märkt att klyvkraften är olika beroende på om jag håller kvar spaken uppåt/bakåt efter avslutad kapning eller inte. Samma sak med klyvpedalen. PÅ 1 x 37 var det bara att "dutta till" på klyvpedalen, men på 1 x 42 måste jag hålla in pedalen hela vägen...

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvkraft Hakki Pilke 1 x 42

svenolof56  
#454764 Det skall bara vara att sparka till pedalen så går klyvningen igång. Så något är definitivt inte ok. När min var ny 2011 så måste ventilen som reglerar klyvkraften omgående bytas. Men efter det har den funkat oklanderligt!

Avatar Fallback

Re: Klyvkraft Hakki Pilke 1 x 42

Mellby Ved  
#455213 Det är definitivt något fel. Nu klyver den inte alls. Efter kapning går klyvkolven ut ca 2-3 cm, men vänder sedan tillbaka direkt. Med pedalen kan jag klyva om jag håller in den hela tiden under klyvningen. Så fort jag släpper pedalen så vänder kolven tillaka till utgångsläget.

Jag har försökt hitta felet i timmar, men inte lyckats. Det känns som ett mekaniskt fel i "länkaget" bak ,men vad? Har någon ett tips?

Detta kom mycket olägligt, då jag har drygt ett fullt timmerbilslass att klyva upp... Hjälp!

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvkraft Hakki Pilke 1 x 42

80-90  
#455220 E klyvventilen lik som på 37 an ?? I så fall kolla stoppskruvarna !!

Avatar Fallback

Re: Klyvkraft Hakki Pilke 1 x 42

Mellby Ved  
#455223 Likartad klyvventil, men inte alls samma konstruktion. Har haft en 37:a i sex år så väl förtrogen med stoppskruvarna. När ena stoppskruven var för sliten gick själva armen på stoppventilen av...

   TS
Avatar Fallback

Re: Klyvkraft Hakki Pilke 1 x 42

80-90  
#455226
Mellby Ved skrev:Likartad klyvventil, men inte alls samma konstruktion. Har haft en 37:a i sex år så väl förtrogen med stoppskruvarna. När ena stoppskruven var för sliten gick själva armen på stoppventilen av...

Stämmer !! Har en kompis som har en 42 a försöker få tag i han under dagen i morgon å hör !!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).