Motorsåg och handhållet

Såg olja från skördaren i motorsåg

6 inlägg 5711 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såg olja från skördaren i motorsåg

Kristian84  
#455035 Tänkte bara kolla om de går bra att köra med sågkedjeolja från skördaren i motorsågen?
Körde slut på kedjeolja till sågen på jobbet och hällde i olja som vi har i aggregatet, en bio olja från Q8.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Såg olja från skördaren i motorsåg

tallen100  
#455037 Ska inte vara nått bekymmer.
Det går att köra med det mesta om det kniper, allt som flyter och smörjer. :d

Användarvisningsbild

Re: Såg olja från skördaren i motorsåg

Bax  
#455043 Jag köpte skördarolja av en kompis. Då sa han att jag skulle ha sommarolja, som var lite mer trögflytande, annars rann den rätt genom sågen.
Jag vet inte om han drev med mig eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Såg olja från skördaren i motorsåg

Fredrik Reuter  
#455050 Hej,
Det ska inte vara några bekymmer. Det är stor risk/chans att det är miljöolja dock.

Avatar Fallback

Re: Såg olja från skördaren i motorsåg

Kristian84  
#455072 Vi kör med samma olja året om i skördaren. Men då behöver jag inte hälla tillbaka oljan iaf[emoji4]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Såg olja från skördaren i motorsåg

totte  
#455083
Bax skrev:Jag köpte skördarolja av en kompis. Då sa han att jag skulle ha sommarolja, som var lite mer trögflytande, annars rann den rätt genom sågen.
Jag vet inte om han drev med mig eller inte.

Antingen drev han med dig eller begrep inte bättre. Moderna sågar med vevaxeldriven pump matar samma mängd olja oavsett viskositet. En del gamla sågar med tryckdriven smörjning kan ha såna problem.

Skulle bara rekommendera att köra igenom en tank med nån känd olja efteråt, om sågen skall stå länge. Man vet ju inte om det är sån olja som torkar ihop.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).