Skogshistoria

Medeltida träklyvning

19 inlägg 27417 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Medeltida träklyvning

JensSkoog  
#454999
haggloader skrev:Ungefär vilket år började man såga timmerstockar istället för att klyva med yxa?

Läste nånstans att dom sågade redan på tolvhundradetalet i
England, men jag vet inte om det stämmer. :wink:
Men den stora revolutionen i sågning kom på 1400-1500-talet. Då kom
vad vi på norsk kallar "oppgangssåg" som var vattendrivna.

Användarvisningsbild

Re: Medeltida träklyvning

anersimyra  
#455019
lfq skrev:
totte skrev:Som sagts, mycket intressant. Det är lite kul att jämföra det här med skidmakaren från Gielas, som klyver en björkstock med yxa och träkilar. Lite mindre skala och lite annan teknik, men annars rätt snarlikt tillvägagångssätt. Skidmakaren i Gielas


En intressant detalj i skidmakarens klyvning var att han växlade med sneda högg. Antagligen var det för för att det inte skulle spjälkas åt fel håll.

:shock: aldrig trodde jag att jag en lördakväll skulle somna till bilderna av norsk skidtillverkning.. :o :???:

Avatar Fallback

Re: Medeltida träklyvning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455028 "Den tidigast kända sågkvarnen är nog är Forsvik i Västergötland från 1447, som levererade 100 tolfter bräder till Vadstena. "

http://www.skogssverige.se/skog/skogshi ... s-historia

Metoderna har säkert levt parallellt i flera hundra år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Medeltida träklyvning

totte  
#455065 Intressant historik. Kunskapen om sågen i sig verkar dock vara lite tveksam att döma av den sista meningen:

Moderna handsågar har hårdmetalltänder som ej kan skränkas. Istället filas sågtänderna växelvis åt två håll, så att skränkningseffekten uppnås, dvs att sågbladet inte nyper fast i träet.


Moderna handsågar har härdade tänder och är skränkta från fabrik. Är dessutom mycket svåra att fila. Fila växelvis åt två hållär vad man alltid gjort med handsågar, det gör ju däremot ingenting åt skränkningsproblemet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).