Trädfällning (arborist)

Ny felleteknikk?

32 inlägg 26017 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ny felleteknikk?

JensSkoog  
#448315 Min kompis säger alltid: "Visa mig dina stubbar, och jag ska säga dig vem du är" :d

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny felleteknikk?

JensSkoog  
#449293 Gick förbi den här idag och kunne inte låta bli att fota :d

1491505389_stubbe_06_04_17.jpg


Vet att det var några som kallar sig proffs som hugg där några år tillbaka.
Jag kallar den här tekniken "stugägarfällning".
Man gör riktskär, och senn sågar man snett nedåt till trädet faller. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Ny felleteknikk?

filijox  
#455036 Jag minns det första året jag gick i skogen och tog ner gran och tall till ved och virke. Trodde ju man kunde sin sak, men när grannen kom och skotade ut stockarna fick man sig en känga: "det är ju som om bävern har varit framme" sa han :grin:

Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

tallen100  
#455044
röjar kalle skrev:Dom har nog varit i sverige och gått mototsågskörkorts kurs :D

Tror jag med :grin:

Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455045 Jag har letat efter ett inlägg som beskrev hur man fäller ett lutande träd med två vinkelräta rikt- och fällskär.
Kanske någon minns var det finns ?

Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

Larsi  
#455140 Annorlunda fällning med elmotorsåg
Trädet ramlade 90 grader fel in på grannens tomt

Användarvisningsbild

Re: Ny felleteknikk?

Vardon  
#455166 Jag ser att mina taktik att alltid såga av för fula stubbar lönar sig....

Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

Larsi  
#455170 En annan granne raksågar bort en trissa när han fällt för det ska se bättre ut i högen när det är utkört
Stubben putsar han inget på
Även här är det många träd som ramlar åt fel håll

Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

Tretoppen  
#455200
lfq skrev:Jag har letat efter ett inlägg som beskrev hur man fäller ett lutande träd med två vinkelräta rikt- och fällskär.
Kanske någon minns var det finns ?


Er det denne du tenker på? https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=434912#p434912

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

åberg  
#455208
Tretoppen skrev:
lfq skrev:Jag har letat efter ett inlägg som beskrev hur man fäller ett lutande träd med två vinkelräta rikt- och fällskär.
Kanske någon minns var det finns ?


Er det denne du tenker på? https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=434912#p434912


Tror lfq menar det som visas i dessa två videor.





Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455231 V-kapet känner jag till men jag var ute efter något som visar hur trädet först faller i lutningshållet men sedan faller vinkelrät mot lutningen. Kanske jag har sett det någon annanstans.

Avatar Fallback

Re: Ny felleteknikk?

axwell  
#455237 Här ett klipp från andra sidan Atlanten. Det verkar som om instruktören utgår från att det här är den normala tekniken som är både dum farlig och ineffektiv. Jag har aldrig sett så klantiga sätt att fälla träd utom i videoklipp från USA.

Nu propagerar han för en "ny" teknik. Ny i USA för villa/trädgårdsfolket ?


Användarvisningsbild

Re: Ny felleteknikk?

filijox  
#457685 Jag tyckte det var en bra video för att visa varför vinklade fällskär är osäkra och inte motverkar att trädet faller bakåt utan tvärtom, ger större risk för det.

Ser inte att han propagerar för någon "ny teknik"? Utan bara informerar om varför en specifik teknik inte fungerar som många tror.

Användarvisningsbild

Re: Ny felleteknikk?

anersimyra  
#457709 Visst är det så. Videon visar varför traditionell fällning, den som vi själva använder är den säkraste metoden.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Ny felleteknikk?

anersimyra  
#457711
lfq skrev:V-kapet känner jag till men jag var ute efter något som visar hur trädet först faller i lutningshållet men sedan faller vinkelrät mot lutningen. Kanske jag har sett det någon annanstans.

Googla på: fälla runt ett träd. Metoden fanns beskriven i äldre instruktioner från Husqvarna och beskrev fällning av klena träd i täta bestånd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).