Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bison 10000X Kombi från Kranman

41 inlägg 30337 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

svampbob  
#453693
weldion skrev:Finns det ekonomi i en sådan maskin? Minskade markskador och i princip inga stickvägar är väl maskinens USP känns det som. Liten till storlek, så transporter till och från jobb kan ske med egen bil.
Det känns som små omkostnader med en sådan maskin i produktion. Men går den att räkna hem?


Ja små maskiner i skogen är lika enkla att räkna hem som semesterresor.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Flax12  
#453697
svampbob skrev:
weldion skrev:Finns det ekonomi i en sådan maskin? Minskade markskador och i princip inga stickvägar är väl maskinens USP känns det som. Liten till storlek, så transporter till och från jobb kan ske med egen bil.
Det känns som små omkostnader med en sådan maskin i produktion. Men går den att räkna hem?


Ja små maskiner i skogen är lika enkla att räkna hem som semesterresor.

Ja det är väl så att räknat mot den omedelbara intäkten så räcker inte produktionen med. Det blir dyrare än med dom konventionella allternativen. Men för en självverksam som gillar det man kan göra med en sån maskin så ger den nog tom mer än "semestern"[emoji6] .

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Flax12  
#453704 Någon som vågar sig på en gissning på priset?

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453735
Flax12 skrev:Tja det kan säkert dom på forumet som kör stegmatare svara på. Seb, gnisten, stegmaster o co somnar ni till "stånkandet"?

Har inte lyssnat på hur mkt Tapion låter men jag faktiskt radio i traktorn så jag hör inga sånna ljud från Arbron :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Flax12  
#453736
gnisten83 skrev:
Flax12 skrev:Tja det kan säkert dom på forumet som kör stegmatare svara på. Seb, gnisten, stegmaster o co somnar ni till "stånkandet"?

Har inte lyssnat på hur mkt Tapion låter men jag faktiskt radio i traktorn så jag hör inga sånna ljud från Arbron :mrgreen:

Misstänkte det [emoji6]

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

källefall8  
#453740 Ser ut att vara en dyr röjsåg.... Undrar hur länge kranen håller, den ser väldigt späd ut.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

VMB  
#453761
källefall8 skrev:Ser ut att vara en dyr röjsåg.... Undrar hur länge kranen håller, den ser väldigt späd ut.


Säkert lika späd som alla andra Kranman kranar.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Hema  
#453780
Flax12 skrev:
Anders_S skrev:
Flax12 skrev:Nu har jag förvisso redan förärats med lite grå ton på den tunna hårväxten på skallen. Men i en klen gallring så skulle jag nog stå ut med denna maskin. Den är bra mycket smalare än en ett ekipage bestående av traktor med processor och fällhuvud. Väljer man en Bison så är nog konceptet mycket smala vägar. I alla fall som jag tänker.


Jag tänkte mig denna maskinen fast med fällhuvud och processor på vagnen.

Stabilare kanske. Men tänkte du rullmatad så måste hydrauliken upp och då drar priset ännu mer. Då är man väl uppe på Alstor storlek? Och där finns det med processor på.

Ptja, om man sätter en stegmatare på vagnen o ställer den i halvautomatiskt läge, så kan man ju fälla med kran, lägga i stegmataren, för att under tiden stegmataren går, fälla nästa träd.

Största fördelen med engreppare är väl att du får både ris och stock där du vill ha det.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

skogshasse  
#453878
weldion skrev:Finns det ekonomi i en sådan maskin? Minskade markskador och i princip inga stickvägar är väl maskinens USP känns det som. Liten till storlek, så transporter till och från jobb kan ske med egen bil.
Det känns som små omkostnader med en sådan maskin i produktion. Men går den att räkna hem?


den ger mindre markskador och markpackning och stamantalet bör vara lite högre.
sen till pengar så tror jag att man har igen det flerfalt om man ser på en lite längre tid.
skogen ska även ge avkastning till nästa generation också för det är som en kamrat sa
till mig en gång denna skog äger inte jag utan jag har den till låns av mina barn.
det tycker jag var klokt sagt med andra ord vissa åtgärder tjänar jag pengar på
samt vissa åtgärder får kosta pengar.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Flax12  
#453954
skogshasse skrev:
weldion skrev:Finns det ekonomi i en sådan maskin? Minskade markskador och i princip inga stickvägar är väl maskinens USP känns det som. Liten till storlek, så transporter till och från jobb kan ske med egen bil.
Det känns som små omkostnader med en sådan maskin i produktion. Men går den att räkna hem?


den ger mindre markskador och markpackning och stamantalet bör vara lite högre.
sen till pengar så tror jag att man har igen det flerfalt om man ser på en lite längre tid.
skogen ska även ge avkastning till nästa generation också för det är som en kamrat sa
till mig en gång denna skog äger inte jag utan jag har den till låns av mina barn.
det tycker jag var klokt sagt med andra ord vissa åtgärder tjänar jag pengar på
samt vissa åtgärder får kosta pengar.

Kloka ord där skogshasse. Ska man placera in kranman maskinerna så är det väl där man tänker sig att bygga förråd i första hand och plocka ut pengarna i senare åtgärder. Allt eftersom behovet och utveckling av sin skog kräver det.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

weldion  
#454018 För mig som skall sadla om och eventuellt skall starta eget, då är man lite nyfiken på hur marknaden ser ut för dylik maskin. Låg investeringskostnad om man jämför med t.ex. Malwa. Man klarar transporterna med befintlig fordonspark. Sedan att man har nytta av maskinen i eget bestånd får man se som en bonus.
Men för att kunna börja räkna så måste man veta kostnaden för en Bison kombimaskin.

Användarvisningsbild

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

svampbob  
#454021 Jag tror att det är väldigt svårt att få ihop det ekonomiskt med de ekipaget. Det har provats så många små beståndsgående maskiner i entreprenad form men i princip alla verkar rätt snabbt byta upp sig i storlek. Jag tycker att det är rätt belysande att kolla på vilka inbyten som Malwa annonserar ut.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Flax12  
#454101 Med ett pris som drar i väg så måste också dom effektiva timmarna göra det. Att hitta fler olika jobb som kan passa maskinen kan vara en möjlighet. Avverka, skota och sen rensa dike tex.

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

Brytjärn  
#454633 Folk som pratar ekonomi har ofta en tidsram lång som näsan, när de kommer till små maskiner så handlar de om en långsiktig plan och där är jag övertygad om att små maskiner är ett bättre koncept än dagens 15tons 3m breda så kallade gallrings maskiner.

Vad gäller just den här maskinen så är jag lite skeptisk till om kranen håller i längden, Kranman anger ju inte ens vad den lyfter på maxlängd vilket jag själv tycker är lite oseriöst (syftar till deras 4,7m kran) men uppskattningsvis lyfter den 100-150kg på max (inkl grip) så de måste ha biffat upp den här kranen rejält för att klara ett aggregat på 250-300kg plus träd. Och hur är de med vridhusen...

Jag gillar aggregatet och konceptet men tveksam till kranen...

Avatar Fallback

Re: Bison 10000X Kombi från Kranman

skogshasse  
#454640
Brytjärn skrev:Folk som pratar ekonomi har ofta en tidsram lång som näsan, när de kommer till små maskiner så handlar de om en långsiktig plan och där är jag övertygad om att små maskiner är ett bättre koncept än dagens 15tons 3m breda så kallade gallrings maskiner.

Vad gäller just den här maskinen så är jag lite skeptisk till om kranen håller i längden, Kranman anger ju inte ens vad den lyfter på maxlängd vilket jag själv tycker är lite oseriöst (syftar till deras 4,7m kran) men uppskattningsvis lyfter den 100-150kg på max (inkl grip) så de måste ha biffat upp den här kranen rejält för att klara ett aggregat på 250-300kg plus träd. Och hur är de med vridhusen...

Jag gillar aggregatet och konceptet men tveksam till kranen...


bra sagt håller med dej fullständigt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).