Jakt och Fiske

Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

65 inlägg 34904 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Flax12  
#454430
Mangan skrev:
Flax12 skrev:
Mangan skrev:[quote="Flax12"]Ett välformulerat avtal mellan markägare och arrendator borde väl kunna styra upp eventuella avskjutningar och åtagande så att båda sidor är nöjda.


Inte när länsstyrelsen bestämmer kvoter, då spelar det ingen roll vad jägare och markägare kommer överens om.

Syftade på all jakt. Då inte enbart den jakt som länstyrelsen kvoterar ut antalet fällda djur på.


Så länge den största skadegöraren är reglerad, så spelar det ingen större roll. Kronhjorten börjar bli problem nu också, även den är reglerad.[/quote]
Ska förtydliga inlägget ytterligare med att reglera ett arrende med avtal mellan jägare och markägare. Då ges möjligheten att hänvisa till överenskommelsen man skrivit. Mitt inlägg syftade inte till diskussionen om älg betning! Utan till att komma överens.

Användarvisningsbild

Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

gonzzos  
#454438 Som både markägare jägare och arrendator tycker jag nog mig kunna se d från många håll. Jag tycker d är givet att man ska ta ut d priset som marknaden vill betala ! Jord och skogsbruk har under alldeles för många år vart en verksamhet som inte klarat d där med lönsamhet. Vi är alldeles för dåliga på att ta betalt för d som vi förfogar över i våra verksamheter där jakten nog få ses som ett bra tillskott.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454440
Flax12 skrev:
Mangan skrev:Ska förtydliga inlägget ytterligare med att reglera ett arrende med avtal mellan jägare och markägare. Då ges möjligheten att hänvisa till överenskommelsen man skrivit. Mitt inlägg syftade inte till diskussionen om älg betning! Utan till att komma överens.


Jag förstår inte hur det hjälper att man är överens, så länge lagen står över överenskommelsen?

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Flax12  
#454444
Mangan skrev:
Flax12 skrev:
Mangan skrev:Ska förtydliga inlägget ytterligare med att reglera ett arrende med avtal mellan jägare och markägare. Då ges möjligheten att hänvisa till överenskommelsen man skrivit. Mitt inlägg syftade inte till diskussionen om älg betning! Utan till att komma överens.


Jag förstår inte hur det hjälper att man är överens, så länge lagen står över överenskommelsen?

Jag tror du har hängt upp dig på älgjakten. Jag avser all jakt och diskussionen kring avskjutningar och prisnivå.
Regleringen av älgstammen är en annan historia. Kan släppas fri enligt mig! Men ta inte den diskussionen i denna tråden nu! [emoji6]

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454466 Eftersom älg och kronhjort är en betydanden del av all jakt så går det inte att göra anågot avtal för all jakt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).