Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bygga flak till timmerkärra?

69 inlägg 66315 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga flak till timmerkärra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43844 Hej govänner!

Har nyligen köpt en timmerkärra alá Carlmans (thule). Likadan som på bilden nedan:
Thule timmerkärra.jpg


Antar att det är fler med mig som vill ha ett flak till kärran o jag startar därför denna tråd för att diskutera o
lägga upp bilder samt ritningar på flakbyggen.

Har ni några tips, bilder o ideér hur man bör gå till väga?

Bifogar en bild till på ett flak som ser snyggt ut o inspirerar mig lite. Funderar på vad man ska använda för L formade metallskenor
för att skydda överkanten på lämmarna.

Snyggt flak va?
Flakatvkärra.jpg


Mvh
Vesslan



   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

totte  
#43852 Vanligt vinkeljärn kanske? Väldigt användbart till mycket.

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43854 Yepp totte det är nog det bästa!

Inga förslag på själva bygget?+

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

totte  
#43856 Nå, det beror ju mycket på vad du skall köra och hur tungt. Skall du ha mycket sten, grus och annat som sliter hårt så skulle jag gå på plåtklätt träflak, allra helst krysslimmat trä eller dubbla plywood. Annars om du mest har lättare körning så är plywood inte så dumt som flakbotten. Skulle nog börja med att göra en ram, två järnbalkar/kraftiga vinkeljärn som skall vila på bankarna, sen längsgående järn i ytterkant och eventuellt ytterligare ett par längsgående emellan och så ett tvärgående i vardera ändan.

Skall du ha fällbara sidolämmar så ställer det högre krav på stabiliteten i flaket och ramen, har du fasta lämmar stagar de upp konstruktionen rätt ordentligt så det blir närmast "självbärande".

Hur du konstruerar beror ju också på om du har svets eller ej.

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

nexon  
#44037 Jag byggde flak till min timmervagn av byggfplyfa. Det har hållt i 2 år, kört bla 21 ton stenmjöl, makadam, x antal kubik ved, djupströbädd från häst och får + en annan massa skit. Skall se om jag får tid till att fixa bild. Jag byggde flaket efter formen av vagnen, så det är två nivåer på flaket. Lite som inbyggda bänkar på sidorna. I alla skarvar där skivorna möts så har jag lagt en liten regel som jag skruvat ihop delarna i. både utvändigt och invändigt. Gjorde även ett ett litet hack i reglarna så att flaket fastnar på lastbankarna i släpet. Framstammen på flaket gjorde jag lite högre så har jag ett spännband som löper igenom framstammen på vagnen så jag kan spänna fast flaket. Lätt och smidigt. Funkar även som jaktstuga/pass det är bara att spänna över en pressening och en liten madrass flakbotten så kan man jaga vart man vill djuren bryr sig inte om en vagn eller atv.

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Torparn79  
#44039
nexon skrev:Jag byggde flak till min timmervagn av byggfplyfa. Det har hållt i 2 år, kört bla 21 ton stenmjöl, makadam, x antal kubik ved, djupströbädd från häst och får + en annan massa skit. Skall se om jag får tid till att fixa bild. Jag byggde flaket efter formen av vagnen, så det är två nivåer på flaket. Lite som inbyggda bänkar på sidorna. I alla skarvar där skivorna möts så har jag lagt en liten regel som jag skruvat ihop delarna i. både utvändigt och invändigt. Gjorde även ett ett litet hack i reglarna så att flaket fastnar på lastbankarna i släpet. Framstammen på flaket gjorde jag lite högre så har jag ett spännband som löper igenom framstammen på vagnen så jag kan spänna fast flaket. Lätt och smidigt. Funkar även som jaktstuga/pass det är bara att spänna över en pressening och en liten madrass flakbotten så kan man jaga vart man vill djuren bryr sig inte om en vagn eller atv.


vill du ha ett plant flak så är det väl bara att lägga en skivaremsa med ett par reglar på över mittendelen?
låter som en variant av dom flak/skogsvagnar som finns att köpa, va?

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

nexon  
#44044
Torparn79 skrev:
nexon skrev:Jag byggde flak till min timmervagn av byggfplyfa. Det har hållt i 2 år, kört bla 21 ton stenmjöl, makadam, x antal kubik ved, djupströbädd från häst och får + en annan massa skit. Skall se om jag får tid till att fixa bild. Jag byggde flaket efter formen av vagnen, så det är två nivåer på flaket. Lite som inbyggda bänkar på sidorna. I alla skarvar där skivorna möts så har jag lagt en liten regel som jag skruvat ihop delarna i. både utvändigt och invändigt. Gjorde även ett ett litet hack i reglarna så att flaket fastnar på lastbankarna i släpet. Framstammen på flaket gjorde jag lite högre så har jag ett spännband som löper igenom framstammen på vagnen så jag kan spänna fast flaket. Lätt och smidigt. Funkar även som jaktstuga/pass det är bara att spänna över en pressening och en liten madrass flakbotten så kan man jaga vart man vill djuren bryr sig inte om en vagn eller atv.


vill du ha ett plant flak så är det väl bara att lägga en skivaremsa med ett par reglar på över mittendelen?
låter som en variant av dom flak/skogsvagnar som finns att köpa, va?


japp.. en variant av de som man kan köpa är det som jag har byggt. Funkar kanon enligt mig. Den är lätt dessutom, plockar lätt av flaket själv utan problem. Bra om man vill "städa" ur flaket. Bara att lägga det upp och ner.

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45348 Så var flaket färdigt till min Carlmans atv kärra!

Lite bilder:

20081226060.jpg

20081226058.jpg



Satte även dit ett stödhjul som INTE är för att lyfta på o av kärran! Det gör jag med vinschen. Det är till för att kunna rangera kärran i maskinhallen när det är trångt. Har inte kört så mycket med kärran sen hjulet sattes dit men tror nog att det ALLTID måste tas bort då man kör med kärran (ffa i skogen) så att det inte tar i vid ojämn terräng o går sönder.

20081226062.jpg


Visar även en bild på mina primitiva såghållare! Sätter ner svärden o spänner sågarna med gamla cykelslangar o karbinhakar, funkar kanon!

20081226061.jpg


O så här ser insidan av flaket ut med fästöglor

20081226059.jpg



Använder kranen/vinschen för att lyfta upp flaket med stroppar o låter det sen hänga i taket. Enkelt o smidigt o göres av en person.

Flaket låses mot kärran med 4 st vagnsbultar som går rätt igenom o håller fast en regel på undersidan med vingmuttrar!

Kommentarer?

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45353 Fint med plåtskoningen på ovansidan av lämmarna.
Vad blev mtrlkostnad & arbetstid?

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45379 Tjena slurfi!

Ca 1000kr för alla grejorna o 4 timmars arbete för mig o min bror!

Väl värt besväret tycker jag!

Vesslan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45394 1000:- lät alldeles rimligt.

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

totte  
#45424 Snyggt, enkelt och billigt!

Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Mickev  
#45436 Jag byggde också om min timmervagn i somras. Men eftersom jag kör den i mycket kuperad terräng, både uppför/nerför och emellanåt regäla sidolutningar. Därför ville jag ha ner lastens vikt så djupt som möjligt. Eftersom vagnen är en väldigt flexibel modell så delades ramen och använde den "medellånga" ramdelen och sen flyttades boggivaggan för att få en lämplig viktfördelning, så man kan tippa genom att använda sig av just boggivaggorna.
Eftersom jag ville ha ett så enkelt flak som möjligt utan lösa delar gjordes en vinklad bakläm av modell dumperflak för att göra den lätt att lasta av.

Bild

Bild

Användarvisningsbild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45437 Snygg lösning Mickev!

Min brorsa byggde så på sin kärra men det tog ungefär dubbelt så lång tid!
För min del så kommer kärran mest att användas till trp av röjsåg, stolpar o dyl. Det blir
således ingen svår terrängkörning med flaket.

Prioriterade stor plan yta o lättbyggt framför terrängegenskaper!

Vesslan

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Mickev  
#45442
Vesslan skrev:Snygg lösning Mickev!

Min brorsa byggde så på sin kärra men det tog ungefär dubbelt så lång tid!
För min del så kommer kärran mest att användas till trp av röjsåg, stolpar o dyl. Det blir
således ingen svår terrängkörning med flaket.

Prioriterade stor plan yta o lättbyggt framför terrängegenskaper!

Vesslan


Tackar!

Ja vi har ju olika kriterier. Min går iprincip bara med jord och grus i brant terrängen så därför ville jag ha låg tyngdpunkt (har ändå redan hunnit med att tippa den då det blev för brant #-o ). Ja jag förstod nästan att du var ute efter lastutrymmet mer för att frakta grejer, då är en plan lastyta att föredra. Så ditt flak verkar bra för ditt användningsområdet. Den blir ganska lik Thules flakvagn, den har också boggi med en hög men plan lastyta.

Det var en finurlig lösning du hade till motorsågarna, så enkelt men ändå kanoners.

Jag förstår kruxet med stödhjulet. En idé hade ju varit att göra en vinkel så att man fäster den högre upp på ramen, men ser då att handtaget verkar stypa i flaket. Annars hade man kunnat göra så för att slippa plocka av hjulet varje gång man ska ut och köra i terräng.

Jag tror jag höll på i kring 6h med att bygga flaket. Det underlättar oerhört mycket då man har en riktig bänksåg så man kan ställa in alla vinklar man vill ha. Virket var gratis då det var felsågat från en såg i närheten. Flaket lyfter man enkelt av om man är 2pers. Det sitter "lister" runt timmermankarna på flaket som håller flaket från att glida iväg. Sedan bygger man enkelt ihop timmervagnen igen som man vill ha den. Svänger med en bild på flexibiliteten i den.

Bild

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).