Virkesmätning och Matrisfub

Max dia kubb?

11 inlägg 19838 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Max dia kubb?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453793 Jag tror att jag kanske har missförstått kraven på kubb. Såhär står det i Södras prislista:

Tall: "Toppdiameter under bark 14-18cm. Max diameter underbark 34cm i grövsta ända"
Gran: "Toppdiameter under bark 12-19,9cm. Max diameter underbark 28cm i grövsta ända"

Jag skickade med några stockar som var dryga 30cm i grövsta ända, och säkert 25cm i toppände i tallkubben. Är det dom som blev vrak?? Jag fick uppfattningen att bara man klarade grövsta så var det OK...



   TS
Avatar Fallback

Re: Max dia kubb?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453799 Så grova ska dom inte vara i toppänden utan 14-18 för tall o 12-19,9 för gran som du skrev sen får rotänden hålla de grova måttet bara toppenänden håller de andra måttet

Avatar Fallback

Re: Max dia kubb?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453805 Ja, i så fall fick jag förklaringen till allt vrak. När jag pratade med inspektorn sa han "inga problem".

Eftersom jag gillar att rota i papper, så har jag försökt ta reda på mätbestämmelserna för kubb i Tranemo. Det är ju trots allt VMF Syd som mäter, och inte Södra. Detta är vad jag hittar på internet.

http://www.vmfsyd.se/Kvalitetssystem/9% ... _1.pdf.pdf

Helt annat minimimått, och ett lägre maxmått i grov-ände. Inget maxmått i toppände angivet. Detta skall då tas i kraft 2017-03-27, vilket var ca två veckor innan mina kubb mättes in. Hur det såg ut innan vete tusan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Max dia kubb?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453815 Inte samma kubbregler som jag hugger kubb för i södra småland

Avatar Fallback

Re: Max dia kubb?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453822 Beror på vilken såg det går till, mina går till Alvesta.

Edit: Skrev Tranemo först, vilket var fel.
Senast redigerad av Mangan tis 09 maj 2017, 09:59, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Max dia kubb?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453866 Har för mej att det är JGA som köper 255kubb här, en tråkig längd med långt timmer o fallande massaved....

Avatar Fallback

Re: Max dia kubb?

rikard_e  
#453887 Vad jag har fattat som köper södra både Jabokubb 250cm och Alvestakubb 305
Vida har övergått till Jabokubb (tranemo)

Avatar Fallback

Re: Max dia kubb?

rikard_e  
#453889
rikard_e skrev:Vad jag har fattat som köper södra både Jabokubb 250cm och Alvestakubb 305
Vida har övergått till Jabokubb (tranemo)

Avatar Fallback

Re: Max dia kubb?

Byfånen  
#454368 Ändringen som gjordes på Tranemokubben senast gällde mindiameter som justerades från 12 till 11cm på sortiment 2601/02.

Tranemo - alla rotbitar grövre än 28cm vrakas
Alvesta - alla rotbitar grövre än 34cm vrakas

Och med grövsta diameter räknas just den grövsta diametern. Svarvar men stocken som en penna kan den grövsta diameter mycket väl vara en halvmeter upp. Samma sak gäller på både timmer och massaved. På Tranemokubben är diametern den absolut vanligaste vrakorsaken.

Avatar Fallback

Re: Max dia kubb?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454400 Tack @Byfånen, det är alltså Alvesta jag lämnade till. Ursäkta felskrivningen ovan.

http://www.vmfsyd.se/default.asp?id=3784

I min prislista står det "Toppdiameter 14-18cm", och i mätinstruktionen 9.51 står det "12cm som minsta dia, och max 34cm i grövsta ände, enstaka upp till 40cm" Vilket är det som virkesmätaren tittar på egentligen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Max dia kubb?

Byfånen  
#454459 Diametervrak kan både vara för grova och för klena kubbitar, dessa sklijs inte åt i redovisningen. Något max toppmått finns inte vid inmätning utan det är just bitens maxdiameter som i 99,9% är vid rotskäret som ger ett vrakmått om biten är grov.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).