Jakt och Fiske

Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

65 inlägg 34897 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453614
Mangan skrev:Sa du inte nyss att högre arrende riskerar att folk skjuter för mycket för att få igen pengarna?

Nja,
det var nog jag som drog den slutsatsen men den kan vara felaktig.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

surjämten  
#453616 Älgjakt i Jämtland - Strömsunds kommun, 10-12 kr per hektar.
God tillgång på älg o 99 % vargfritt.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

mooos73  
#453624 Tar 10 kr/ha av en kompis, Gävleborgs län. Behövs 60 ha för en jakträtt.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453638 1,98 kr/ha för älgjakten men då tillkommer ju fällavgifterna på det

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453665 ca 100 kr/ha exkl älg (södra sverige) men känns som man skulle kunna ta det dubbla utan att riskera att få in några klåpare till jägare. (Nu är nuvarande jägare väldigt bra så har inga planer att ändra allt är inte pengar.) Finns nog även möjlighet att ta ut ännu mer men då tror jag man tappar intresset från viltvård och man får skjut-på-allt-som-rör-sig-jägare.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Blondin 750  
#453670 Problemet i Sörmland är att mycket mark ägs av toppskiktet av vårat näringsliv, människor som har 50-200miljoners-gårdar för att leka på, de bryr sig inte om oss vanliga som har för avsikt att vara långsiktiga i vårt brukande och ägande, det beror helt och fullt på olika infallsvinklar och deras syn på fastighetsförvaltning och jakt skiljer sig en smula från de som levt av jord och skog i generationer. Om det vilda bara hade respekterat fastighetsgränserna hade det inte varit något problem.... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

T Landström  
#453683
Mangan skrev:Sa du inte nyss att högre arrende riskerar att folk skjuter för mycket för att få igen pengarna?


Jo...det skrev jag...och det lär dom göra när dom väl är på plats...älg, rådjur, bäver, grävling, räv...allt kommer leva farligt...

Skulle jag inte ha rådjur och älg utanför fönstret när jag kommer upp morgonen eller när jag går och lägger mig...skulle det kännas rätt fattigt att bo som jag gör...

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453742
T Landström skrev:
Mangan skrev:Sa du inte nyss att högre arrende riskerar att folk skjuter för mycket för att få igen pengarna?


Jo...det skrev jag...och det lär dom göra när dom väl är på plats...älg, rådjur, bäver, grävling, räv...allt kommer leva farligt...


Samtidigt skriver du såhär:

Ett lägre arrende kanske lockar till sig lokala jägare som har jakten som en livsstil...dom jagar varje helg...
Ett högre arrende gynnar en välbärgad person som kanske jagar några helger per säsong...


Så med ett högre arrende får man bara jägare som nästan aldrig är där, men ändå skjuter mer än de som är där varje helg?



Brukar ni sälja virke på samma sätt, till de som betalar minst? :D

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453744 @Blondin 750, jag har ungefär samma problem. Skogsbruk är inte prioriterat utan de är den ointresserade medelsvensson som har ärvt sina smågårdar och bara använder dem för att bo på och kanske skjuta någon älg då och då. För dem spelar betestryck inte någon som helst roll.

Jag förstår inte varför man inte bara kan släppa lite på reglerna, vi har ju för h-e fler älgar än rådjur i det här landet så någon risk för utrotning föreligger inte. Då kanske man kan få lite jägare att vara intresserad av att skjuta mer älg., om de slipper sitta i möten och kommittéer för att bestämma vem som skall få skjuta vad.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Huggar Herman  
#453746
Mangan skrev:
Brukar ni sälja virke på samma sätt, till de som betalar minst? :D


Jag förstår din tanke, men jag föredrar att sälja till den som ger det totalt bästa slutresultatet. Dvs. sammanvägt pris/service/markskador/osv..

Det högsta priset ger inte alltid det högsta nettot i slutänden.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453755 Det lägsta priset ger sällan det högsta nettot heller.

Det är inte svårt att få tag på normala jägare som vill betala för sig, det gäller bara att man bortser från skrämselpropagandan. Nu vet jag inte om det finns något samband, men beteskadorna har i alla fall inte ökat sen jag dubblade arrendet.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Pan  
#453807
Mangan skrev:
T Landström skrev:
Mangan skrev:Sa du inte nyss att högre arrende riskerar att folk skjuter för mycket för att få igen pengarna?


Jo...det skrev jag...och det lär dom göra när dom väl är på plats...älg, rådjur, bäver, grävling, räv...allt kommer leva farligt...


Samtidigt skriver du såhär:

Ett lägre arrende kanske lockar till sig lokala jägare som har jakten som en livsstil...dom jagar varje helg...
Ett högre arrende gynnar en välbärgad person som kanske jagar några helger per säsong...


Så med ett högre arrende får man bara jägare som nästan aldrig är där, men ändå skjuter mer än de som är där varje helg?



Brukar ni sälja virke på samma sätt, till de som betalar minst? :D


Är det inte skillnaden mellan att "skjuta mycket" och "skjuta urskillningslöst" som avses. Åtminstone kan man ju föreställa sig att lokala jägare har större förutsättningar till en aktiv och genomtänkt förvaltning, gärna i samarbete med markägaren, medan den typiska storstadsjägaren med mycket cash vill fälla vilt för glatta livet. Det skulle i så fall vara skillnaden mellan att nyttja och utnyttja marken, eller nåt sånt. Å andra sidan är det ju bara hypotetiska resonemang eftersom även en storstadsjägare kan ha en sund inställning till förvaltning.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453808 Min erfarenhet är att lokalbefolkningen gärna skjuter rovdjur urskiljningslöst.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Pan  
#453809
Mangan skrev:Min erfarenhet är att lokalbefolkningen gärna skjuter rovdjur urskiljningslöst.


Det är det många menar med "genomtänkt och sund förvaltning". :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

T Landström  
#453877
Mangan skrev:
T Landström skrev:
Mangan skrev:Sa du inte nyss att högre arrende riskerar att folk skjuter för mycket för att få igen pengarna?


Jo...det skrev jag...och det lär dom göra när dom väl är på plats...älg, rådjur, bäver, grävling, räv...allt kommer leva farligt...


Samtidigt skriver du såhär:

Ett lägre arrende kanske lockar till sig lokala jägare som har jakten som en livsstil...dom jagar varje helg...
Ett högre arrende gynnar en välbärgad person som kanske jagar några helger per säsong...


Så med ett högre arrende får man bara jägare som nästan aldrig är där, men ändå skjuter mer än de som är där varje helg?



Brukar ni sälja virke på samma sätt, till de som betalar minst? :D


Jag funderade fritt...men det får man tydligen inte göra på denna sidan... ;)
Men du och jag har olika syn på det här...du verkar vilja ha skogar tomma på vilt och jag vill gärna se vilt när jag tittar ut genom fönstret... ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).