Föryngring

Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

72 inlägg 33887 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453582 Fick mina lärkplantor idag. Får väl skylla mig själv som inte läst på ordentligt före om vad man måste se upp med. Plantorna är behandlade med ett gift som verkar helt hemskt. Särskilt för mig som ska plantera i en sluttning med gott om rörligt markvatten som rinner ner i bäckar och sen älven. Se fotot.
Så nu ska plantorna slängas, bara jag kommer på var någonstans. Det är ju miljöfarligt avfall vad jag förstår.
Är vi hysteriska hemma här?
Eller hur tänker du?
1493899708_20170504_134742.jpg




   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

isteskog  
#453584 Är det värre än Permetrin? Skyddsföreskrifterna såg allvarliga ut! Fråga plantskolan innan du slänger plantorna iaf. :-ss

Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453586 http://interagroskog.se/snytbagge-vara-produkter/

Regnstabilt två timmar efter behandling. Behandlade plantor skall inte ned i bäckar/diken.

Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

kummander  
#453587 Det kan väl inte vara någon fara att sätta dom? Är ju liknande varningstext på meritforest som det är på de allra flesta plantor. Bara man har bra, täta handskar. Viktigt är bara att om man ska blötlägga dom så görs det i tex. ett kar istället för i ett vattendrag. Giftet nuförtiden dödar ju knappt snytbaggarna som de ska döda.

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453588 Men varför sälja det när det finns exempelvis Connieflex? Barn under 16 får inte ens plantera dom. Men det är redan kört för dom, mina barn med respektive vägrar ta i dom. Samma med kära hustru.
Nä de åker iväg om nu inte plantskolan tar tillbaka dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

kummander  
#453590 Jag har aldrig sett lärkplantor med conniflex det planteras troligtvis för få och conniflex är väl fortfarande ett relativt nytt skydd. Kan ha fel för det var några år sedan jag var i planteringsbranschen. Giftet ska väl fasas ut men Sverige har fått dispens i några år nu för att vi har så stora snytbagge problem. Alternativet är väl att sätta obehandlade plantor och vara beredd på att hjälpplantera några år framöver.

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453592 Det finns connieflex, fick precis veta det. Det är också så att jag är FSC certad och där är insektsgifter i princip förbjudna sedan 2011 men imprid har dispens. Vill också betona att jag inte värderar hur andra gör, alla har sina förutsättningar. Men nu har jag lärt mig ännu något nytt när det gäller skogen. Man kan aldrig fråga för mycket före. Som när jag avverkade frötallaf för 10 år sen och fick väldeliga körskador " du sa ju inget att det var viktigt för dig - då hade vi kunnat lagt ut mattor och så!" Så man kan jnte ta något för givet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Botvig  
#453593 Ni äter väl inte eller rör vid lussekatter eller andra bakverk som har safran i ingredienserna !!!!!!!!
Safran är bland de giftigaste ämnena vi har !!!!!!
Allt beror på vilken konsentration och hur väl bundet giftet är.
Behandlade plantor har giftet bundet i en hinna som är regnstabilt 2 tim. efter behandlingen.
Säkerhetsföreskrifterna skall man ju alltid följa även om dessa oftast är tilltagn i överkant.

Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453596
Uvskogen skrev:Men varför sälja det när det finns exempelvis Connieflex?


Kemikalier har varit det dominerande till för några år sedan. Det är fortfarande billigare. Det finns inte produktionskapacitet till fysikaliska skydd för alla plantor. Misstänker att det kommer se hlet annorlunda ut om 10 år.

Kort översikt:
http://www.skogforsk.se/contentassets/1 ... bagge-.pdf

Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453599 Är det sibirisk lärk så är den kanske importerad från finland eller någon öststat, där finns knappt vaxbehandling.
Tallplantorna har bara haft vaxbehandling i något år, innan dess var detta standardplantorna.

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453600 Verkar komma från Tyskland.
20170504_161521.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Älgfoderodlare  
#453601
Uvskogen skrev:Fick mina lärkplantor idag. Får väl skylla mig själv som inte läst på ordentligt före om vad man måste se upp med. Plantorna är behandlade med ett gift som verkar helt hemskt. Särskilt för mig som ska plantera i en sluttning med gott om rörligt markvatten som rinner ner i bäckar och sen älven. Se fotot.
Så nu ska plantorna slängas, bara jag kommer på var någonstans. Det är ju miljöfarligt avfall vad jag förstår.
Är vi hysteriska hemma här?
Eller hur tänker du?
1493899708_20170504_134742.jpg


Vilken sorts Lärk är det ? Har det varit frysta o är ettåriga plantor ? Hur länge kan de förvaras som de är nu ? Har nog inte plats för alla. Pris ?
Sen har ju jag lärt mig att man planterar Lärk just innan de ska tappa sina barr. Har planterat ganska sent o de flesta tar sig fint. Om de inte betas eller fejas sönder av Rådjur.

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453612 Kolla sista bilden för typen. De ska inte ha varit frysta. De ska jordslås " snarast", vad nu det betyder. De ser rätt barrlösa ut nu....

   TS
Avatar Fallback

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Axl  
#453619 Om du sätter 2800 plant med gift under din livstid lär det väl inte skada varken dig eller speciellt många andra levande organismer. Men gör som du vill!

Användarvisningsbild

Re: Imprid Vill någon ha 2800 lärk?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453620 Det ser ut att var sibirisk lärk. All lärk är svår att få på mekaniska skydd då de fäller barren och det är svårt att få de rena. Vad det gäller behandlingen så,är alla dessa godkända i livsmedelsplanteringar (grönsaker) och ofta i kraftigare doser än i skogsbruket. Så vill inte familjen ta i plantorna hoppas jag att inga av de äter tomater, gurka,paprika eller motsvarande för då får ni ändå gifter till er. Vad jag vet finns inga hinder i sverge på det!
Generellt har giftet en halverings tid på 6-12 veckor och binder hårt till humus och humus finns det på alla plantor. Så vattenslagning har stora möjligheter att föra giftiga humuspartiklar nedströms. Det är inte vattnet blir giftigt. Permetrin som är ett gift från kaktus är ett av de mindre farliga men mycket fiskgiftigt, förbjudet på skogsplantering sedan 15-20 år tillbaka i tiden men nu de kan man fortfarande äta sallad efter två veckor efter samma behandling.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).