Jakt och Fiske

Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

65 inlägg 34891 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Torbjörn Johnsen  
#453412 SVT Småland tar upp bristen på jaktmark och hur det driver upp priserna på jaktarrenden. Uppgifterna baseras på en studie från SLU och här kan du se vart priserna på jaktarranden är högst:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... g-jaktmark



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra atrenden

Torbjörn Johnsen  
#453413 ja, arrenden ska det ju givetvis vara men jag kommer inte åt att ändra rubriken i mobilen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra atrenden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453421 Dyrt eller ej, inkomster från jaktarrendet är ju bara en bråkdel av vad virkesdelen genererar över tid.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra atrenden

gonzzos  
#453429 Man kan konstatera att d jaktliga värdet är ju betydligt bättre än att arrendera ut åkermark iaf

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra atrenden

Pan  
#453431 Om man tittar på jaktförmedling.se eller hittajakt.se så är det påfallande ofta lediga arrenden eller plats i jaktlag i just Småland, förmodligen mer än i övriga Sverige. Så brist vetefan. Däremot kan nog priset ofta vara hutlöst i södra Sverige, vilket åtminstone delvis kan förklaras av att pengastinna danskar trissar upp priserna. Samtidigt säger ju siffrorna som presenteras ingenting eftersom de varken tar hänsyn till markstorlek eller vilttillgång. Det hade ju varit bättre att redovisa pris per ha.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

mooos73  
#453469 Ser inget problem i detta, Marknadsekonomi som fungerar, tillgång och efterfrågan. Att få jaga bara för att man bor i byn är ingen rättighet.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

jannee  
#453479 Vad är priset för ett jaktarrende/ha?
Ex 50 ha?
Ex 150 ha?
Ex 500 ha?
Vore intressant att höra hur priserna skiljer från landskap till landskap. :grin:

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453480 Jag är kluven i frågan om höga priser på jaktarrende.
Hög arrenden medför troligen att jägaren känner att man måste "få ut" något av pengarna. Detta leder troligen till att man är ute ofta och stressar djur. Risken finns för ökad skadeskjutningar då man chansar mer som jägare samt att man skjuter "fel"(man skjuter på allt som rör sig) och för många djur. Jaktarrendena ändras även till att det blir "helgjakter" vilket ökar ovanstående risker.

Å andra sidan kan en jägare lägga månadslöner på vapen och andra jakttillbehör. Men åker arrendet upp till "marknadspriser" så blir det ett jävla liv om att det kostar för mycket.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

T Landström  
#453483 Vi lämnade in ett anbud på jakt här i norra Dalsland... Tror vi lämnade in 70:- exkl. moms/ha
Låter inte mycket...men ska man arrendera 2000 ha så springer det iväg...

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Erre  
#453484 Kan bara svara för mig.
Har betalat allt mellan 25 kr till 40 kr per hektar.
Passar en smålänning. 8)

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

jannee  
#453488 Vi har tagit 50 kr/ha de senaste 30 åren, dock har numera både rådjur och älgstammen ökat drastiskt för att inte säga all denna dj**la gris. Borde m.a.o. vara läge att höja priset drastiskt, mina tankegångar är runt 75 kr/ha - MINST.
Vad tycks Erre :?:

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Erre  
#453489 Låter rimligt jannee.

Jag har haft tur. Har arrenderat av känningar. Och dom har tyckt att det har funkat bra. Dvs att man har skött sig.

Användarvisningsbild

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Erre  
#453491 En sak att tänka på är ju dock.
Vilka vill du ha springande på din mark?

Folk man känner sen gammalt och som kanske bor i närheten? Där finns ju möjlighet att kanske byta lite.
Låta dom röja eller plantera för arrendet.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

Brickan  
#453493
jannee skrev:Vad är priset för ett jaktarrende/ha?
Ex 50 ha?
Ex 150 ha?
Ex 500 ha?
Vore intressant att höra hur priserna skiljer från landskap till landskap. :grin:


Medelpad: 12-15 kr/ha enl lrf-konsult, men då ska man hitta någon köpare också. Dvs 0kr/ha i verkligheten.

Avatar Fallback

Re: Stor brist på jaktmark, dyra arrenden

uffejohan  
#453494 Häromkring vet jag några som betalat mellan 80 och 100 kr/ha för all jakt. Älgjakten i de fallen ingår i älgskötselområden. Storlek runt 100 ha. Marken utbjuden på öppna marknaden och i alla fallen har det varit "kompisgäng" som gått samman. Om fyra personer delar på 10 000 kr blir det bara 2 500 kr/person, ett rätt billigt nöje kan jag tycka....Årskort för att se HV-matcherna kostar bra mycket mer och man måste inte ha dyraste drillingen och häftiga märkeskläder för att ha trevliga jakttillfällen. Jag tror bestämt att vi kommer att se väsentligt högre arrenden framöver.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).