Motorsåg och handhållet

Filning av yxa

12 inlägg 9103 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Filning av yxa

Rasmus Linnér  
#453277 Tjenare!
Om man använder Gränsfors egna slipsten måste man då använda något bryne? Isåfall vilket sätt är det bästa alternativet? Bör man använda läderbryne?
Behöver man bara en slipsten och ett bryne så är man klar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Filning av yxa

Göt  
#453278 Gick in och tittade på den där slipstenen och det fanns ju både en grov och fin sida så jag kan inte tro att du behöver nåt bryne efter den nu vet jag inte vad den kostar men det bästa är väl att vattenslipa yxan på en gammaldags slipsten https://sv.wikipedia.org/wiki/Slipsten
https://www.gransforsbruk.com/product/g ... -slipsten/

Användarvisningsbild

Re: Filning av yxa

Rasmus Linnér  
#453279 Men vad gör ett bryne för skillnad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filning av yxa

JensSkoog  
#453284 Ett bryne ger eggen den sista finishen och tar bort råegg, men nu i våra dar får man ju
rakbladsvass egg med bandslip och tygskiva med polerpasta. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Filning av yxa

totte  
#453295 Ju finare och blankare eggen är ju bättre håller den skärpan, förutom att det blir vasst. Grov slipsten eller bryne behövs för att avverka material men lämnar ränder i eggen. Slutbryning med finkorningt bryne skapar skärpan och gör den hållbar.

Avatar Fallback

Re: Filning av yxa

vajnis  
#453297
JensSkoog skrev:Ett bryne ger eggen den sista finishen och tar bort råegg, men nu i våra dar får man ju
rakbladsvass egg med bandslip och tygskiva med polerpasta. :wink:


Ja, precis, eller om man behöver bättra på skärpan på kniven/yxan och då använder man vatten eller spott som "smörjmedel". Jag använder bryne väldigt ofta, ett par dagar i veckan lätt och då mest det dubbelsidiga fin/grov. Är du snitsig kan du vässa rakblad, typ gipskniv eller brytbladskniv. På ett jobb i höstas hade kunden ett oljebryne som jag lånade ibland(dagligen) och med det fick jag till en överlägsen skärpa på eggen helt utan "smörjmedel". Det var tyngre och inte dubbelsidigt utan hade bara en fin yta och brynet var som dränkt i olja på nåt sätt, utan att kladda av sig. Vet inte hur den tillverkas men det här brynet hade legat på bänken i en oisolerad vedbod i 30 år och verkade inte ha torkat ut.

Användarvisningsbild

Re: Filning av yxa

TrioBrake  
#453299 Jag kapar tråden!

Hur ska man göra om ens yxa är extremt slö.. från början till slut, hur gör ni?

Användarvisningsbild

Re: Filning av yxa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453304
TrioBrake skrev:Jag kapar tråden!

Hur ska man göra om ens yxa är extremt slö.. från början till slut, hur gör ni?


Själv filar jag först den slöa yxan lika mycket på båda sidor, tills eggen är vass. Här använder jag gärna en stor ansatsfil, men en lantbruksfil funkar också bra.

Sedan övergår jag till yxstenen och får det ännu lite vassare.

Eventuellt tar jag till strigeln på min Tormek med Tormeks slippasta, för att få till den sista finishen.

Finns f.ö. någon tråd om knivslipning med diverse klipp här på forumet. Niking - Knivslipning - Tips
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Filning av yxa

Göt  
#453337 Här kommer ett bra filmklipp i ämnet

Användarvisningsbild

Re: Filning av yxa

Rasmus Linnér  
#453338 Kan det bli några konsekvenser om man inte bryner?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Filning av yxa

Göt  
#453339 Nej. Du får leva med en skämd yxa, det är det nog många som gör. Köpte en nyligen och den var väldigt skämd. Men ju bättre du slipar och bryner ju lättare går arbetet!

Användarvisningsbild

Re: Filning av yxa

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453357 Mycket bra om slipteori finns på tormek's hemsida om man registrerar sig så får man tillgång till slipboken som pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).