Trädfällning (arborist)

Manuellhuggning

13 inlägg 21670 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Manuellhuggning

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428920 Hej!

Jag är en 25 årig skogsstudent med bakgrund som maskinförare, tänkte höra vad folk tror om "marknaden" för manuellhuggare?
Jag pluggar på distans så det finns en del utrymme för ett jobb vid sidan av och jag går i funderingar på om det kanske finns privata skogsägare som behöver hjälp med gallring/huggning i vinter eller privatpersoner som har störande träd eller tagit sig vatten över huvudet med fällning runt huset/gården typ såna jobb?

Har motorsågskort, grönt kort mm och erfarenhet av manuellt arbete sen tiden som maskinförare och egen utrustning för både större och mindre träd.

Tacksam för era tankar!

Mvh// Björn



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Manuellhuggning

röjar kalle  
#428947 Kör på tomt jobben bäst lönsamhet där.

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggning

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428952 Glöm inte att RUT går att använda för endel av tomtjobben.

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggning

nissebrun  
#429069 Vart i sverige finns du? Med RUT så är det ganska så bra lönsamhet i tomtjobben..

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggning

Torbjörn Johnsen  
#429071 Det kan ju vara svårt att erbjuda konkurrenskraftiga priser för många typer av huggningsjobb typ "normala" gallringar och slutavverkningar. Däremot går det ganska bra att hugga t ex fröträd eller grovt löv. I t ex Skåne finns en del manuellhuggare som hugger mestadels löv. Det är också vanligt att maskinentreprenörer hyr in en F-skattare med motorsåg för objekt som kräver manuella insatser.

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggning

Peteflamingstar  
#429089 Tänk på att om du fäller på tomter kan det vara bra med en försäkring, och då krävs nog f-skattsedel. Jag har märkt att Rut-avdraget verkar ge mer jobb. Sen lär du nog momsregistrera dig också.

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggning

Mats_Orberga  
#429456 De jobb som är enklast att hitta i skogen brukar vara förröjning och fällning av övergrovt. Om du kommer från en maskin har du förmodligen redan vana från såna jobb och rätt kontakter för att hitta dem. Om man ska försöka leva på enbart tomtfällningar så får man nog vara beredd på att åka långt. Oftast vill tomtägaren bli av med virke och ris också, det är ett ständigt problem för mig.

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggning

Peteflamingstar  
#429549
Mats_Orberga skrev:De jobb som är enklast att hitta i skogen brukar vara förröjning och fällning av övergrovt. Om du kommer från en maskin har du förmodligen redan vana från såna jobb och rätt kontakter för att hitta dem. Om man ska försöka leva på enbart tomtfällningar så får man nog vara beredd på att åka långt. Oftast vill tomtägaren bli av med virke och ris också, det är ett ständigt problem för mig.


Beror nog mycket på var man bor och verkar. Häromkring är det nästan svårare att få fälla åt skördare än på tomter, dels är man som ensamföretagare bannlyst av skogs- o träfacket, och dels är det många rena röjfirmor som också får fälla träd. Däremot tror jag man kan få vanlig ungskogsröjning dirket åt skogsägare, det verkar finnas en efterfrågan här i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggning

Torbjörn Johnsen  
#429557 Jag pratade med ett skogsvårdsföretag idag. Dom har så mycket uppdrag åt bolagen så de hinner knappt med någon röjning åt privata skogsägare. Dessutom har de allt svårare att få tag i personal "till rimliga priser" från andra sidan Östersjön... Det kan ju innebära att det går att få uppdrag med röjning direkt åt skogsägare under röjsäsongen (som är ganska lång numera).

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggning

Mats_Orberga  
#429558 Just det, tänkte inte på det där med facket. Här brukar det inte vara något problem om man har AB men annars måste man ha en viss mängd kapital bundet i företaget, vad nu facket har med det att göra.

Jag bor i mälardalen och får titt som tätt rycka ut med kort varsel och åka 10+ mil för att det inte finns folk att få tag i. Vid de tillfällena kan man ju fundera på var alla dessa arbetssökande skogsarbetare finns....

Avatar Fallback

Re: Manuellhuggning

klunseduns  
#429564 Som någon skrev innan, ska du fälla träd på tomt, se till att ha försäkring. Inte kul & stå där utan försäkring, om trädet går åt fel håll. Försök annars få anställning hos någon, det är tryggast. Men har du kontakter, så är det väl bara att fortsätta som nu.

Gör ett enkelt reklamblad, där du beskriver snabbt dina tjänster.
Sen är det bara att mata ut till allt & alla, sen dyker de säkert upp mer jobb för dig.

Jag tycker personligen, utan ett kontaktnät så blir det inte mycket jobb.
Samt var engagerad & gör ett bra jobb, det ger alltid ett + hos skogsägarna.

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggning

Peteflamingstar  
#429581
Mats_Orberga skrev:Jag bor i mälardalen och får titt som tätt rycka ut med kort varsel och åka 10+ mil för att det inte finns folk att få tag i. Vid de tillfällena kan man ju fundera på var alla dessa arbetssökande skogsarbetare finns....

Tipsa om mig då som bor 5-10 mil norr om Mälardalen! ;-)

Användarvisningsbild

Re: Manuellhuggning

svampbob  
#453264 Nu har jag avslutat vinterns huggning för fjärde gången denna våren. Det blev för blött på vedplatsen så det blev istället lite manuellgallring i helgen.

Hur mycket timmer är det i vältan? Längst till vänster i bild finns det lite massa ved.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar