Traktorer och processorer

Kranhängd mot trepunktshängd processor

153 inlägg 46942 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#453198
källshult skrev:När man är ute och fäller så är det lättare att se vilka träd man ska fälla man är ju ute i beståndet med motorsågen fälla är inte det jobbigaste momentet utan det är när man ska kvistar och dra ihop.

Det håller jag med dig om. Har inget emot att fälla en del motormanuellt. Men när man väl använder en maskin vill jag att den maskinen skall göra så mycket av jobbet som möjligt. Inte behöva springa fram och tillbaka, eller behöva söla med tid genom att sortera virket vid skotning. Än så länga har vi bara en Vimek G30, men hoppas på en förändring.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#453199
kesla på vagn del 2

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453221 Mkt bra och tydligt.
Är det traktorns egen hydraulpump?
Du tar tre slag på alla även topparna, kunde man tänka sig att ta ett slag till på topparna eller hur avgör du det?
Kör du alltid med nosen före eller backar du in ibland?
De träd du fällt mitt på vägen, hur hanterar du dem?
Har du alltid grinden på och är det normalhöjd på den?
Skulle det vara en fördel att ha Keslan högre monterad på vagnen?

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453224 Alltid kul med film :-BD
Du har bra räckvidd med dubbelteleskop på kranen så du når in i beståndet lite grand.
Känns som de ibland skulle bli problem att stammen går ner i backen vid kvistningen på slutet, är den bara vikten som balanserar lf40 eller är de fjädrar med?

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#453234 Det är vagnens hydraulik jag utnyttjade.När jag körde en första gallring så backade jag och det var knepigt att plocka bakom vagnen för då var processorn för långt fram man skulle haft så man kunde flytta bak processorn. när man körde andra gallring så körde jag framåt. På filmen kör jag 3m massa sen började vi med fallande längder . Det hade varit bra om man kunde styra pendlingen på processorn när man körde fallande längder på massaven så ville rotänden gå ner i marken fick man ta gripen och hålla upp änden. Att ha processorn högre kan kanske var bra i vissa lägen men jag upplever att den skulle vara lägre progrund av att man kan inte styra tillten . Nu har jag inte kvar den vagnen och processorn bytte in det mot en ny moheda 101 4wd 2015 sen bytte jag in valmet 2016 till en ny mf 5610 och börjar jag fundera på att skaffa en kesla igen med den nya vagnen så är det bättre sikt och mindre på filmen är det 13 ton moheda

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#453235
gnisten83 skrev:Alltid kul med film :-BD
Du har bra räckvidd med dubbelteleskop på kranen så du når in i beståndet lite grand.
Känns som de ibland skulle bli problem att stammen går ner i backen vid kvistningen på slutet, är den bara vikten som balanserar lf40 eller är de fjädrar med?

Det är bara vikten som balansera och gummikuddar som dämpar

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#453243 Verkar ju finnas många fördelar med vagnsburen jämfört med att ha den i trepunkten. Dock fortfarande problem med att ta träd bakom eller som ligger parallellt med vägen.

Varför bytte du från 13ton ner till 10ton? Har 12ton och kan aldrig tänka mig skaffa mindre, möjligen större.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#453244
JohannesG skrev:Verkar ju finnas många fördelar med vagnsburen jämfört med att ha den i trepunkten. Dock fortfarande problem med att ta träd bakom eller som ligger parallellt med vägen.

Varför bytte du från 13ton ner till 10ton? Har 12ton och kan aldrig tänka mig skaffa mindre, möjligen större.

Ja du det kan man undra ekonomin styr tyvärr det mesta var tvungen att bytta processorn också för att få ihop det sen så hugger jag mest vindfällor och då vill jag ha en mindre vagn var inne på en mini skotare men har mycket större flexibilitet med traktor och vagn och kör mycket på väg när man har små uppdrag . Skulle försöka trappa ner med uppdrag och köra mitt egan och då passade det bättre med en mindre vagn

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#453245
källshult skrev:
JohannesG skrev:Verkar ju finnas många fördelar med vagnsburen jämfört med att ha den i trepunkten. Dock fortfarande problem med att ta träd bakom eller som ligger parallellt med vägen.

Varför bytte du från 13ton ner till 10ton? Har 12ton och kan aldrig tänka mig skaffa mindre, möjligen större.

Ja du det kan man undra ekonomin styr tyvärr det mesta var tvungen att bytta processorn också för att få ihop det sen så hugger jag mest vindfällor och då vill jag ha en mindre vagn var inne på en mini skotare men har mycket större flexibilitet med traktor och vagn och kör mycket på väg när man har små uppdrag . Skulle försöka trappa ner med uppdrag och köra mitt egan och då passade det bättre med en mindre vagn

Okej. Jo ekonomin styr ju vare sig man vill eller ej.
Var den gamla vagnen så sliten att den behövde bytas ut? Tänker att Moheda av den storleken och årgången håller bra kvalité. Med en stor vagn kan man göra små jobb men inte tvärt om, det är min åsikt. Men viktigast är att du har det som är rätt för just dig.
Skogsvagnar är ju smidigare än skotare på det viset. Vet ingen skotare till rimligt pris som gör 40-50km/h på väg.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#453253 Vagnen var från 1998 och hade gått heltid i gallring efter skördare i fem år innan vi köpte den och sen fick den vara med i stormarna Gudrun och Per skogen är ingen snäll arbetsplats för maskinerna och än sämre med stormskog kranen var svetsade fyra gånger vrid huset fick bytas 2008 ventil paketet fick jag renovera .drivrullarna var uppslitan och hydraulmotorena till drivrullarna.hjulen behövdes byttes dåligt mönster så drivrullarna greppade dåligt. Pcl spakarna var dags att renovera. Ramstyrningen var svag med fulla lass. Jag kände att behov fanns att byta vagn . Ett krav som jag hade när jag skulle köpa ny vagn att det är drift på vagnen jag kommer aldrig kunna köra en vagn utan drift då är det lättare att leva med mindre last volym . Det är en kortare räckvidd på kranen än den gamla vagnen men har ej något problem med det för det är stödben på den nya . Den gamla fick man vrida Ramstyrningen för att stabilisera fullt utlägg med den kranen den hade en räckvidd på 7.60 och den nya har 6.60 och den är starkare

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453272 Inte ofta man hört nån som bytt till kortare kran frivilligt :wink:
Borde fixa ett DT till min kran :D

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Seb macahan  
#453335 Måste tillägga lite nackdelar med att ha aggregat på vagn. Men jag föredrar nog detta mer än i trekanten. Jag högg med aggregatet i kran men kranen på vagn och märkte vad för nackdelar man får.
Nu förstår jag att ni menar typ kesla40 lf eller liknande.
Vagnen blir ganska instabil med låg vikt på vagnen och ett träd i kranen. Har man fast mark funkar det med stödbenen men har man mjukare mark blir det värre. Riset måste läggas ut med kranen och det är svårare o få det där man vill. Det är ganska klumpigt att ha vagnen med sig in särskilt i 1:a gallring. Jag upplevde det som att den platsen vagnen tog behövdes för kranarbetet och sikten. Jag tyckte jag fick "strippa" vagnen för mycket. Jag tog bort både grind och bankar för o få bra sikt och kunna hantera stammar från sidan utan att grinden var i vägen. Men även detta gäller främst 1:a gallring.
Bakvänd förarplats underlättar massor men skulle jag välja metod utan vändbar förarplats hade jag nog ändå valt vändbar stol och kanhängt aggregat i typ Jake. Kranen duger oavsett. Hur man än bär sig åt har man bättre räckvidd på en 5m kran än från en processor (gäller då inte hypro 450 & 700). Visst blir kostnaden högre med kranfäste.

Avatar Fallback

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

ÅsaNisse  
#453344 Tja, var och en trivs oftast med det hen gör. Jag för min del kan inte förstå varför man ska släpa med en vagn i skogen till en processor, när man ändå inte kan lasta något. Kan heller inte förstå de som kör med NIAB och dyl. där man måste vinscha alla stammar, med risker för att skada det som ska stå kvar. Jag kör med en 40LF tillsammans med en 6,5 m kran i trepunkten och slingra mig fram i gallringar utan problem. Riset kommer på marken där jag ska köra istället för på kärran där det bara stjäl sikt. Träd längs väg eller fällda med topp mot väg är inga problem att lyfta in i stegmataren. Är det inte för trångt så har jag delade sortiment i varsin hög. När jag känner för att skota hem så byter jag från processor till kärra på 15 min.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453369 Intressant, känns inte traktorn lätt i nosen?
Hur fäster du Keslan i kranen, bild?

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Seb macahan  
#453375 Jag tror det viktiga är att man håller sig till de "sanningar" med kostnader som de olika systemen innebär. Givetvis kan man inte jämföra en Niab 1501 med en Hypro 755 HB eller ett kranhängt Nisula på en Cranab kran i Jake-fäste. Nu tänkte jag generalisera lite angående priser men ni får väl rätta mig om jag har fel. Niab, Patu 40lf eller vimek kostar runt 50-100tsk begagnad. Går o hänga på i princip vilken traktor som helst med varierande resultat ang. terräng egenskaper.
Hypro 300-450 eller BJM kräver lite större traktor men fortfarande går o hänga på det mesta kostar runt 300´nypris (funkar bäst med en radiostyrning av traktorn vilket i sin tur kostar 60-80´.
Hypro 700 kostar ca 500´och kräver en ganska stor traktor och funkar bäst (om inte nästan ett krav) med omvänd förarplats.
En kranhängd stegmatare eller rullmatat beroende på storlek kostar runt 90-230´ Naarva, Tapio, Arbro mm. Kräver mellan 50-90L/min och det blir mycket smidigare på en krankonsol och omvänd förarplats.
Vill man vara värst så kör man ett Nisula med en Cranab eller liknande men då kostar kran och aggregat, hydraulik och dator ca 1000´
Problemet är nog att är man lösningsorienterad som person så strävar man efter bättre lösningar hela tiden. (förutom faktumet att det bästa hade nog varit o låta yrkesfolk hålla på i skogen, och ägna mer tid åt familjen :wink: )
När jag sålde skördaren så skulle jag bara ha något enkelt (typ en Kesla 40lf). Men då vill man ju ha med el styrning. Har för mig det skulle kosta 170´. Men för 200´får man ju en Tapio 350 eller en Abro 350. Jag men då kan jag ju lika gärna köpa det.
När man väl fått hem den så är man imponerad i några veckor, tills man börjar tycka att det här med o ha kranen i 3-punkt var nog inte så bra. Flyttar över till vagnen och är mer nöjd, ett tag. När man väl sen börjar köra på svaga marker och i tät gallring så förstår man varför de flesta av de som säljer aggregat eller processor avråder från vagnsmonterat. Med den förhållandevis korta kran man kan montera på en traktor eller vagn så räcker man inte så långt in. Därför är vägträden en betydande del av det som ska huggas i en 1:a gallring. Ska man då behöva manuell hugga dom..... Nej då kan det kvitta i princip. Ska då dessutom de träd man inte når inne i mellanzon behöva flyttas traktor hit och dit 10-20cm för att en vinschwire inte ska skava. Nej då blir det tråkigt.
Och hux flux så vill man något helt annat..... :roll:
Har man kört ett kranhängt aggregat så förstår man att de där sekunder extra som man vinner på den rullmatade Hypron kan omöjligt göra så stor skillnad när all annan hantering går så mycket smidigare. Men då finns det ju Nisula aggregat o köpa :grin:
Vi är några få som ser det här med skog och maskiner som en hobby. några som ser det som en betald hobby och några som har det som yrke eller inkomst. Kan man bara förlika sig med att man får ut så mycket som man själv anser att man får av att hugga i sin egen skog så får nog för min del vara det som bestämmer vad som är bäst... För mig.
Jag använder min traktor 4-7dagar i veckan och jag ler lite fånigt både nu o då över hur nöjd jag är med ekipaget. Jag känner folk som äger betydligt större investeringar och har sämre tillgångar än mig som näst intill aldrig har varken tid eller ro att njuta.
I vintras pratade jag med en forummedlem som inspirerade mig en hel del i min nya traktor affär, jag förväntade mig att han hade en enorm skogsgård eftersom han köpte så fin maskin. Men inte... i princip samma typ av "torpare" som en annan men förmodligen lika glad för maskiner som jag. Skönt o höra att man inte är ensam idiot på planeten.
Sen tar det lite tid. När var o varannan hade en vajerkran då började en del sticka ut o köpa griplastare. När var och varannan har det så skulle en del sticka ut och ha drift och vinsch. Idag börjar det bli mer och mer vanligt med vinsch och drift och en del sticker ut med processor av något slag. I takt med sämre massavedspris har folk börjat köpa vedprocessor. Nu är de så effektiva att man få hugga på bra med motorsågen få o "föda" en vedprocessor med ved. Då vill man automatiskt även förädla denna delen av arbetet. Detta i kombination att vi är lata av naturen. Jag började o manuellhugga och handlasta all ved. Det var nog lika kul o vara i skogen då som nu, men har man väl sett förändring så vill man ditåt.
En del älskar sin MF 35 och vajerkran och till dig på forumet så respekterar vi dig precis som du är om du nu skulle känna dig träffad :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).