Traktorer och processorer

Kranhängd mot trepunktshängd processor

153 inlägg 46934 visningar 34 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranhängd mot trepunktshängd processor

Traktordave  
#452902
JohannesG skrev:Blir då troligtvis ett Arbro 350 eller likvärdigt. Planerna om att köpa en Hypro 450 har skrotats, traktorpocessor är för klumpig i skogen oavsett märke.


@JohannesG
Kan du utveckla varför du tycker traktorprocessor blir för klumpig?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#452921
Traktordave skrev:
JohannesG skrev:Blir då troligtvis ett Arbro 350 eller likvärdigt. Planerna om att köpa en Hypro 450 har skrotats, traktorpocessor är för klumpig i skogen oavsett märke.


@JohannesG
Kan du utveckla varför du tycker traktorprocessor blir för klumpig?


Här kommer några av alla de nackdelar jag har sett:
• Sitter i trepunkten på en traktor, när jag svänger höger svänger processorn vänster på grund av överhänget. Då måste vägarna vara bredare, speciellt i kuperad terräng. Har upptäkt att jag kan köra mycket snabbare och mer avslappnat med traktor och skogsvagn på smala slingriga stickvägar än med traktor med processor.
• Så fort man ska flytta traktorn måste man klättra upp i traktorn igen, och ändå inte säkert att man kommer rätt. Speciellt frustrerande i klen gallring när det är trång mellan träden. För att göra en flytt på 20cm måste jag upp i traktorn. Har man ett kranhängt aggregat är detta gjort under en sekund. Finns ju radiostyrning, men det är inte billigt eller möjligt till alla traktorer. Finns även modeller styrda från hytten men då är det lika bra att skaffa kranhängt aggregat med en gång (enligt mig).
• Träden måste ligga ca 90 grader i förhållande till stickvägen, ligger de längs med kan man inte ta dem.
• Virket måste alltid läggas på motsatt sida vägen som trädet kommer ifrån. Det är inte alltid det finns plats eller är det bästa att lägga virket där.
• Svårt eller omöjligt att sortera olika sortiment, allt blir mer eller mindre i samma hög vilket försvårar skotningen. Speciellt svårt i gallring då kvarvarande träd begränsar hur man kan vrida maskinen.

Med detta sagt så är processorn absolut mycket bättre och snabbare än att köra motormanuellt. Sparar om inte annat på kroppen.

Jämfört med Exempelvis Arbro 350 så är en traktorprocessor mycket långsam och klumpig. Visst en Hypro kvistar trädet mycket fortare än stegmataren. Men en engreppare gör alla de andra momenten mycket snabbare, den till och med fäller trädet om man så vill. Om träden är förfällda kan de ligga åt vilket håll som helst det går ändå alltid ta dem, vill man kan man börja på mitten om det skulle behövas. Mellanzoner kommer ändå i många fall behöva vinschas, men när man väl ska arbeta upp träden behöver man inte springa fram och tillbaka för små justeringar. Heller inga problem med sortering, vilket underlättar skotningen, bara att ta fulla tag i högarna och inte behöva pilla hit och dit för att få ut den där biten av annat sortiment. Till och med ett aggregat hängt i kranen på en skogsvagn är smidigare än en trepunkts eller vagnsburen processor, det tror jag @Seb macahan kan intyga.
Senast redigerad av JohannesG lör 29 apr 2017, 13:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

Traktordave  
#452927 @JohannesG Tack för ett mycket bra svar!!!
Vore intressant med fler input från andra men det kanske är en egen tråd eller så finns den...;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

torpöbo  
#452953 Ett kranhängt aggregat kräver en bra kran, Bra hydraulik och bra styrsystem om det ska lira. Ett hydraulburet kräver ett kraftuttag.

Lirar inte harmonin gällande kranspetsmonterat lär det bli jäkligt tradigt.

Läste en artikel om 2 personer som jobbade ihop. En gällde och körde traktorn den andra körde processorn. Tror det kan vara en idé för att få upp effektiviteten på hydraulburet.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#453017
torpöbo skrev:Ett kranhängt aggregat kräver en bra kran, Bra hydraulik och bra styrsystem om det ska lira. Ett hydraulburet kräver ett kraftuttag.

Lirar inte harmonin gällande kranspetsmonterat lär det bli jäkligt tradigt.

Läste en artikel om 2 personer som jobbade ihop. En fällde och körde traktorn den andra körde processorn. Tror det kan vara en idé för att få upp effektiviteten på hydraulburet.

Självklart behövs en kran som klarar av aggregatet och bra hydraulik. Dock behövs det ingen monsterkran. Rekommenderat för Arbro 350 är att kranen skall orka lyfta minst 400kg på full räckvidd. Behövs inte heller något extremt hydraulsystem, bör klara sig gott och väl med ca 80l/min. Extra hydraulsystem är relativt enkelt och billigt att skaffa idag.

Trepunktshängd processor har även den sina krav, kräver en traktor som inte vill gå på bakhjulen så fort den ser en backe.

Så kan man absolut jobba, men två personer för att få en maskin att gå känns ju sådär. Bättre att en fäller och en kör processorn. Den som sitter i traktorn ser ju inte heller riktigt vad jag ser, kan bli många skadade träd innan man lär känna varandra såpass att man vet hur den andre tänkt göra.

Användarvisningsbild

Kranhängd mot trepunktshängd processor

Seb macahan  
#453036 Jag kan definitivt intyga att jag instämmer med dina slutsatser Johannes. Köper man en hyfsad vagn så räcker den kranen gott och de flesta kranar klarar ändå uppgiften bättre än en processor. Hydrauliken går o bygga på vilken traktor som helst för runt 12000kr. Men ett krav är en bekväm sittställning i traktorn. Jag skulle inte vilja byta bort mitt Tapio mot någon hittills tillverkad processor.

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453041
Seb macahan skrev:Jag kan definitivt intyga att jag instämmer med dina slutsatser Johannes. Köper man en hyfsad vagn så räcker den kranen gott och de flesta kranar klarar ändå uppgiften bättre än en processor. Hydrauliken går o bygga på vilken traktor som helst för runt 12000kr. Men ett krav är en bekväm sittställning i traktorn. Jag skulle inte vilja byta bort mitt Tapio mot någon hittills tillverkad processor.

Helst ska traktorn vara fullt körbar baklänges för att kunna utnyttja smidigheten med kranhängd skördare.
Kopplingsfri fram/back ökar smidigheten ytterligare

Användarvisningsbild

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

JohannesG  
#453048
gnisten83 skrev:
Seb macahan skrev:Jag kan definitivt intyga att jag instämmer med dina slutsatser Johannes. Köper man en hyfsad vagn så räcker den kranen gott och de flesta kranar klarar ändå uppgiften bättre än en processor. Hydrauliken går o bygga på vilken traktor som helst för runt 12000kr. Men ett krav är en bekväm sittställning i traktorn. Jag skulle inte vilja byta bort mitt Tapio mot någon hittills tillverkad processor.

Helst ska traktorn vara fullt körbar baklänges för att kunna utnyttja smidigheten med kranhängd skördare.
Kopplingsfri fram/back ökar smidigheten ytterligare

Helst ja. Dock inte absolut nödvändigt. Att snurra ett halvt varv inne i hytten är inte så farligt jämfört med att gå från processorn och klättra upp i hytten. Men det är klart när man väl börjat bli lite bekväm vill man snabbt ha det ännu bekvämare. :wink:

Kanske dags att någon Moderator delar tråden :???:

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453076 De handlar inte bara om att va bekväm utan ha kontroll över hur mycket aggregatet pendlar så de inte skadar stammarna och lättare parrera ojämnheter i marken med kranen som motvikt

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453118 Det nämns inte här att man kan ha processorn på vagnen?
Då går man före och kapar träden med motorsåg sen sitter man i traktorn och bearbetar från vardera sida.
Enligt en mkt trovärdig källa så fäller man två timmar och har sen körning hela dagen.
När man sen vill skota ut så lyfter man av processorn från vagnen, sätter dit stolparna och skotar.
Är inte det ett mkt ekonomiskt intressant alternativ för den självverksamme skogsbonden?

Avatar Fallback

Re: Eget hydraulsystem på vagnen

valtra mega  
#453122
gnisten83 skrev:De handlar inte bara om att va bekväm utan ha kontroll över hur mycket aggregatet pendlar så de inte skadar stammarna och lättare parrera ojämnheter i marken med kranen som motvikt

Håller med och har man ett aggregat som fäller höjer det kapaciteten mycket om man inte måste snurra omkring för att köra fäller man träd 8 meter från traktor brukar det fodras att man flyttar sig lite för att inte skada träd och vid instick från vägen brukar man behöva styra in kranen mellan träden samtidigt som man kör

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

JohannesG  
#453136
Slurfi skrev:Det nämns inte här att man kan ha processorn på vagnen?
Då går man före och kapar träden med motorsåg sen sitter man i traktorn och bearbetar från vardera sida.
Enligt en mkt trovärdig källa så fäller man två timmar och har sen körning hela dagen.
När man sen vill skota ut så lyfter man av processorn från vagnen, sätter dit stolparna och skotar.
Är inte det ett mkt ekonomiskt intressant alternativ för den självverksamme skogsbonden?

Ja, med processor på vagn kommer man ju ifrån problemet med att den kastar åt motsatt håll man svänger åt samt att man slipper springa fram och tillbaka. Men man kommer inte ifrån att träden måste ligga rätt i förhållande till vägen och att virket alltid blir på andra sidan vägen man kör på. Sortering kan ju göras med hjälp av kranen, men inte lika snabbt som med ett engreppsaggregat.
valtra mega skrev:
gnisten83 skrev:De handlar inte bara om att va bekväm utan ha kontroll över hur mycket aggregatet pendlar så de inte skadar stammarna och lättare parrera ojämnheter i marken med kranen som motvikt

Håller med och har man ett aggregat som fäller höjer det kapaciteten mycket om man inte måste snurra omkring för att köra fäller man träd 8 meter från traktor brukar det fodras att man flyttar sig lite för att inte skada träd och vid instick från vägen brukar man behöva styra in kranen mellan träden samtidigt som man kör

Skall man köra traktorn som en riktig engreppsskördare så är allt detta ett måste. Undviker man att fälla träd på full räckvid och kör mycket försiktigt tror jag inte det skall vara så stora problem även utan typ twintrac. Effektiviteten kommer utan tvekan öka jämfört med ett tvågreppsaggregat, även om man skulle använda engrepparen som en sådan.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#453188
Slurfi skrev:Det nämns inte här att man kan ha processorn på vagnen?
Då går man före och kapar träden med motorsåg sen sitter man i traktorn och bearbetar från vardera sida.
Enligt en mkt trovärdig källa så fäller man två timmar och har sen körning hela dagen.
När man sen vill skota ut så lyfter man av processorn från vagnen, sätter dit stolparna och skotar.
Är inte det ett mkt ekonomiskt intressant alternativ för den självverksamme skogsbonden?

jag har haft en kesla stegmatare och tyckte det funkade bra har kört med niab också fördelen med att ha den på vagn att marktrycket blir mindre än att ha det på traktorn .Sen fick man villa efter man har fält träna det är nackdel med niaben för det blir mycket spring med vajer och måste vara noga med fällningen har man kran kan man styra in trädet.och man mår bra att röra på sig och inte bara sitta still i traktor hytten. jag tycker att kostnaden på en kesla 40lf är mycket ekonomisk för man uträtta mycket för dom pengarna som en kesla kostar mot en hypro.

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#453191
kesla på vagn

Användarvisningsbild

Re: Kranhängd mot trepunktshängd processor

källshult  
#453193 När man är ute och fäller så är det lättare att se vilka träd man ska fälla man är ju ute i beståndet med motorsågen fälla är inte det jobbigaste momentet utan det är när man ska kvistar och dra ihop .Man har inte så bra sikt i traktor hytten när man ska välja stammar .för då ska man sitta i en riktig skördare istället .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).