Motorsåg och handhållet

HVA 536 Li XP

150 inlägg 66586 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453111
OliT skrev:
Niking skrev:Nya 5,2 Ah-batterier på gång, lär preliminärt komma i början på maj.
/Niklas


Och ännu kraftigare:
http://www.husqvarna.com/se/reservdelar ... 967071901/

Som också är ca 500 gram tyngre! Ett 3,0 Ah batteri väger knappt 1,3 kg, samma som 5,2 Ah-batteriet enligt Husqvarnas katalog. Medan 9,4 Ah-batteriet ska väga 1,8 kg enligt samma katalog.

De extra 0,5 kg lär ju påverka balans och/eller komfort negativt för främst handhållna maskiner.
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

OliT  
#453148 9.4 Ah-varianten ska också bygga lite utåt. Det blir intressant att testa det när det kommer. Skönt att fixa en hel dag på vedbacken utan laddning.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453162 Om 9,4 Ah batteriet bygger utåt, så lär ju inte väskorna passa.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453333 Fick preliminära leveranstider för de nya batterierna. 5,2 Ah skulle komma i början av juni och 9,4 Ah i mitten av juli.
Men detta är som sagt bara preliminärt...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

OliT  
#454256 Bild från Husqvarna på de tre nya batterierna, 2,5Ah, 5,0Ah och 9,3Ah (Bli 100 / 200 / 300). Det största ser ut att bygga kanske en och en halv centimeter utåt, jämfört med "nuvarande" storlek?

Bild

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454284 Nån som testat hur mycket det skiljer i drift tid med belastning?

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454323
Mange skrev:Nån som testat hur mycket det skiljer i drift tid med belastning?

Då batterierna ännu inte finns att köpa, blir det ju svårt att göra objektiva tester. Men enligt Husqvarnas katalog för batteriserie 2017, så gäller följande driftstider för vedkapning med 536 LiXP:
BLi100 (2,6 Ah) 15 minuter
BLi200 (5,2Ah) 35 minuter
BLi300 (9,4 Ah) 1 timme
BLi520x (14,4 Ah) 1 timme 30 minuter
BLi940x (26,1 Ah) 2 timmar 50 minuter
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 09 maj 2017, 16:23, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454327 Jag vill minnas det batteri vi fick o testa till sist var 4,2ah. De var heller inte i butik då, de var nåt lite större än de som levererades med maskin..
Vi hade 13min som mest i kap tid på den.

Laddning och urladdning är ju det som är intressant med dessa batteri maskiner. Hur mycket körning (drift tid) blir av den..

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454371 Beroende på hur testet genomförs, så blir ju resultatet därefter.

Men med mina erfarenheter av 3,0 Ah-batterier som grund, tycker jag att Husqvarnas tidstabeller i katalogen överlag känns realistiska.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454402 Svårt o testa så det blir nåt vettigt av det om man inte försöker få det lite statiskt.
Att testa i ett arbete med ett arbetssätt förutsätter att de som tar del av det vet nåt om arbetet.
Viktigast är att de man jämför testas lika så det blir nåt jämförbart.

Har du sett detta?
http://stihlbatteri.se/chainsaw?utm_sou ... 00x629>

Här testas kap i 10cm grenar. 100 kap eller 180 per laddning beroende på batteri.

Om man belastar dem till max (utan att tappa kedjehastighet och fulla skär) i vart kap ser man mer om hur urladdningen är.
Man ser även hur chassi beter sig under belastning, värmeutveckling, laddtid etc.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454420 Den där Stihl compakt-serien, är inte det hobby-grejer?

Sedan spelar det säkert stor roll på driftstiden om del är alm eller frodvuxen gran som man testar på...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454428 Det är massor som spelar in.

Det är nog hobby inriktat allihop...

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

finskpinne  
#454463 Jag har en topphandsversion av denna när jag klättrar i träd och den har fungerat utmärkt. Husqvarnas tabell säger att den ska klara 1 timme och 40 minuter trädbeskärning med 4,2ah batteri och det tycker jag är väldigt nära sanningen. Sedan är det ju väldigt svårt att jämföra sånt eftersom alla träd är olika och har olika mängd kvistar som ska sågas och alla träd kräver olika mycket "klättertid". Så sent som idag klättrade jag med den i en stor lönn med många grova grenar som kapades och batteriet höll ändå i minst 1h 40min. Då kör jag alltid i e-läget när jag sågar grenar, tycker att full hastighet endast behövs vid kapning av stammen. Men det är ju en smaksak. Jag tycker att jag sett att HVAs batteritidstabell gäller vid användning av e-läget.

Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Hema  
#454464 Oj det var länge, jag brände ett 3Ah på en kvart, när jag skulle kvista ett lövträd. Upplever nästan som om batteriet inte kan leverera riktigt under belastning. Men jag får utvärdera lite mer. Återkommer!

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#454467
Mange skrev:Det är massor som spelar in.

Det är nog hobby inriktat allihop...

Nja, 536-serien är nog ämnat åt det professionella hållet, till skillnad från t.ex. 100-serien.

Sedan gäller ju som vanligt rätt såg till rätt objekt... Det finns ju en hel del projekt i skogen där 536:an inte funkar i praktiken.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).