Servicebyggnader

Transformator till vattenho

9 inlägg 5708 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Transformator till vattenho

svampbob  
#453088 Vattnet i hästarnas vattenho frös härom veckan och det visade sig att transformatorn hade gett upp. Jag lägger in en bild på transformatorns märkning.

Efter lite googlande hittar jag denna. Blir det rätt eller har någon elkunnig ett bättre förslag?
http://www.tme.eu/gb/details/lf78a-2202 ... s/noratel/



   TS
Avatar Fallback

Re: Transformator till vattenho

Magnuc  
#453089 Du kan bra använda den du länkade till. Dock, skall du ha en elektriker att koppla in den.

Användarvisningsbild

Re: Transformator till vattenho

Vardon  
#453095 https://www.elfa.se/sv/skyddstransforma ... &simi=97.0

Ursäkta för världens längsta länk. En annan variant som kommer med stickpropp. Då lär det inte behövas elektriker om du har den ansluten i uttag.

Nu kunde jag inte läsa dokumenten till den du länkade till, men det ska vara full trafo/ galvaniskt åtskilda primär och sekundärsida om du ska ha där djur och folk är inblandade. Andra varianten heter spartrafo och kan vara farlig felaktig använd.

Transformatorskola: VA som anges, i ditt fall 75 VA är effekten den max klarar av att lämna vid rent resistiv last, tex ett värmeelement. Du kan lugnt ansluta en större trafo. Spontant hade jag nog köpt en större om nu den gamla gått sönder.

Avatar Fallback

Re: Transformator till vattenho

axwell  
#453098 Har du kollat smältsäkringen på 133 grader C, eller är hela trafon kaputt ?
Kjell & Co har nog sån säkring.

Jag kan kolla om jag har motsvarande trafo liggandes.

Avatar Fallback

Re: Transformator till vattenho

teinarsson  
#453103 Bara så att är säker på att det är transformatorn. Till den frostfria vattenkoppen jag har i fårhuset säljs själva värmekabeln som sitter i koppen löst. Vilket kan indikera att dessa ger upp ibland.

Avatar Fallback

Re: Transformator till vattenho

axwell  
#453165
teinarsson skrev:Bara så att är säker på att det är transformatorn. Till den frostfria vattenkoppen jag har i fårhuset säljs själva värmekabeln som sitter i koppen löst. Vilket kan indikera att dessa ger upp ibland.


Kan bara hålla med för det är långt ifrån ovanligt att det hänt nå´t i koppen eller dess närhet.
Du bör ha 8-14 Ohm i kretsen efter trafon.

Lurigt att mäta strömmen, den rusar vid tillslag men bör stabilisera sig runt 1- 2 A.

Användarvisningsbild

Re: Transformator till vattenho

svampbob  
#453172 Jag kollade igen och säkringen är hel och det är 230 volt in och men det är inget ut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Transformator till vattenho

axwell  
#453202
svampbob skrev:Jag kollade igen och säkringen är hel och det är 230 volt in och men det är inget ut.


Smältsäkringen kan sitta i sekundärkretsen, fast finsäkringen i primärsidan borde ha löst före.

Hittade ingen lämplig skyddstrafo, däremot mycket annat som en hydraulpump för PTO och en laddningsbar strålkastare som jag med säkerhet trodde mig ha på ett annat ställe. :oops:

Kan trafon vara för klen, dvs har du utökat anläggningen ?

Här en från Granngården på 96 VA.
http://www.granngarden.se/Sortiment/Lan ... 18639_BASE

Avatar Fallback

Re: Transformator till vattenho

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453241 Hørt med Thermobar om en ny transformator? Om karet ikke er så gammelt hva med garanti?
Prøv å bytte sakring even om den virker ok.


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).