Motorsåg och handhållet

HVA 536 Li XP

150 inlägg 66593 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Hema  
#275136 Med Batteripack på ryggen blir det lite som sladdsåg. :)

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mannfolk  
#275145 Hur pass bra håller 90sg kedjan skärpan ? :)

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

anersimyra  
#275170
Niking skrev:
anersimyra skrev: ...vi väntar med spänning recension från Niklas.


Jag har väl redan skrivit några recensioner om den, tycker jag.

anersimyra skrev:Att kapa träddelar kräver ingen större såg, fällning, timmer, massa, eller brännved fixar man med " storsågen," resten av träddelarna kapas med fördel med " lillsågen," där tror jag elsågen är ett perfekt alternativ.. :smile:


Batterisågen möjligtvis. Måste bli knöligt med elsåg/sladdsåg i skogen. :lol:
/Niklas
Ja, ja.. :shock: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275268
Mannfolk skrev:Hur pass bra håller 90sg kedjan skärpan ? :)


Hittills har den hållit skärpan rätt ok. Har inte behövt fila den i skogen utan bara hemmavid efter två batteriers sågning. Fortfarande hyggliga spåner i slutet av batteri två, tycker jag.

Såg förresten att SG 90 säljs på Biltema, men jag såg ingen 4,5 mm fil där.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275271 Jag roade mig att väga mina kompletta sågar

536 Li XP med batteri, 12" originalsvärd + SG 90 kedja + utan svärdsskydd + fylld kedjeolja vägde 4,54 kg.

242 XPG TAC med 13" svärd + H30 kedja + svärdskydd + nästan tom tank vägde 5,96 kg

346 XPG NE trio med 15" Svärd + H25 kedja + svärdskydd + nästan tom tank vägde 7,11 kg

560 XPG med 18" svärd + H25 kedja + svärdsskydd + nästan tom tank vägde 7.65 kg.

Så nog är det skönt med en lätt såg allt.

Notera att bensinsågarna vägdes med svärdsskyddet som kompensation för att deras olje och bensintank var nästan tomma.

Vågen är en http://www.clasohlson.com/se/Pr314440000/Pr314440000
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275279 Den händige kollar upp volymen på tankarna, och räknar ut hur mycket det skiljer i vikt mellan tom och full tank. :)

Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Hema  
#275280 Hur känns det med 12", det räcker gott eller är det som med en kran, man vill alltid ha lite längre?

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275282 12" räcker mer än väl, med tanke på den låga effekten på batterisågen. Ska du ta ner några gagnträd, så får du helt enkelt satsa på en bensinare till fällning och kapning. Däremot kan 536:an funka till kvistning.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428545 Så här i köldperioder kan det vara läge att påminna om att batteriladdaren inte fungerar under 0 grader och att batterisågen strejkar när det är kallare än 10 minusgrader. Har råkat ut för detta i idag. 😡
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

fmg910  
#428600 Skönt att man inte köpte en sådan när man provkörde och blev besviken på sågen när återförsäljaren lovade att den var bra. Fick tag på en bensindrivna istället och den funkar när det är småländsk vinter ca 12 grader kallt

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mats_Orberga  
#428613 Det finns särskilda fodrade små väskor som tillbehör till batterierna så de inte ska bli kalla alltför fort. Jag har hittills klarat mig bra med att förvara batterierna i bilen.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428618 Jag förvarade också batterierna i bilen instoppade i fodral - över natten alltså....
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 06 jan 2017, 12:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Kenthf  
#428635 Kan trilska vid minusgrader. Laddaren funkar dock men blinkar rött fast det blir 4 gröna på batteriet.
Husqv. vet om problemet.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429834 Nya 5,2 Ah-batterier på gång, lär preliminärt komma i början på maj.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

OliT  
#453100
Niking skrev:Nya 5,2 Ah-batterier på gång, lär preliminärt komma i början på maj.
/Niklas


Och ännu kraftigare:
http://www.husqvarna.com/se/reservdelar ... 967071901/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).