Trädfällning (arborist)

Drönare som lindragare

12 inlägg 17488 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Drönare som lindragare

Hammaren  
#452684 I förrgår så var jag på en tomt och fällde några grova björkar, och som alltid så är det ju ett meckande när man ska få upp linan i trädet, (När det behövs spakblock) oftast så använder jag stege och fäster så högt det går, men ibland skulle man vilja ha fästpunkten ännu högre upp, då slog mig tanken om man skulle kunna dra upp en tunnare lina med hjälp av en drönare och sedan dra upp huvudlinan, så frågan är: Är det någon som testat detta? Kanske inte funkar, vad vet jag. Men det vore lindrigt om det gick! :geek: :smile:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Drönare som lindragare

stegmaster  
#452727 Har aldrig testat nåt sånt, men vet att min DJI drönare lyfter ca 1,2kg, så om linan som ska dras upp väger mindre enn detta så bordet det vel fungera skulle jag tro. :???:
Detta er ju en vanlig konsumet drönare, så finns säkert mer proffsiga grejor som klarer mycket mer, om det skulle behövs.

Användarvisningsbild

Re: Drönare som lindragare

Hammaren  
#452729 Den får inte vara för stor heller om man ska manövrera runt trädet. :-?

   TS
Avatar Fallback

Re: Drönare som lindragare

Ferguson system  
#452734 Det fungerer bedre med vanlig kasteline og kastepose. Vil man gjøre det enda enklere, så kan man bruke sprettert/ Big Shot eller potetkanon. Stangsag fungerer også bra til å skyve opp tau med.

Användarvisningsbild

Re: Drönare som lindragare

Hammaren  
#452735 Jo det funkar ju med gamla metoder, men jag tyckte vi skulle modernisera oss lite! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drönare som lindragare

JensSkoog  
#452755
Hammaren skrev:Jo det funkar ju med gamla metoder, men jag tyckte vi skulle modernisera oss lite! :wink:

Alltid bra att söka nya och bättre sätt att fixa saker på, och
inte vara upphängd i metoder från år tillbaka. :-bd

Nu har jag ingen drönara, men skulle gärna provat metoden. Det enda
jag undrar på är ju hur precis man skulle kunna flyga den mellan
grenar eller barr. Linan och repet måste ju in till stammen.

Själv använder jag en teleskopstång från Jula, 7-8 meter lång. Skaftet till en manick
som skulle göra snöröjning från tak lätt. Den har jag gjort en krok på och med den
kan jag smyga repet upp och runt stammen. Funkar hyfsad och jag släpper att
använda stega eller klättra - (gamla, tjocka gubbar mår bäst på marken :lol: )

Användarvisningsbild

Re: Drönare som lindragare

stegmaster  
#452758
JensSkoog skrev: Det enda
jag undrar på är ju hur precis man skulle kunna flyga den mellan
grenar eller barr. Linan och repet måste ju in till stammen.


Nja, att flyga mellan grenar tror jag blir svårt. (Det hadde inte jag klarat av åtminstone).
Men att flyga nära fasta objekt när man har lite vana går bra, men just grenar blir nog svårt, lite beroandet på hur nära man måste.
Det finns ju skydd jag kan setta på som går utanför propellerna, så den tål att komma åt en objekt utan att skada nåt, men just detta med grenar er svårt, då dom even er rörliga, och svårt att se alla kvistar hur som helst.

Användarvisningsbild

Re: Drönare som lindragare

stegmaster  
#452760 Här er några vidoer om ämnet.
Först 2 av samma typ som min drönare.
Dumt att flyga utan rotorskydd, som dom gör i första filmen.






En annan modell, med inte helt lyckat resultat. :smile:


Användarvisningsbild

Re: Drönare som lindragare

Hammaren  
#452762 Kul att du hittade filmer om ämnet! Det kan ju funka det här, måste kolla runt lite efter passande modell, :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Drönare som lindragare

JensSkoog  
#452791 Man ska vara bra duktig på att köra drönare om det ska löna sig, ser jag :wink:

Avatar Fallback

Re: Drönare som lindragare

Richard B  
#571115 Väldigt intressant tanke och filmer, om man har tunnare lina som man flyger med och sedan drar en tjockare lina så borde det gå bra tycker jag 👍

Användarvisningsbild

Re: Drönare som lindragare

hlb  
#571119 Tror att detta med att fästa lina högt i träd är bara början på en utveckling där t. ex räddningstjänsten fixar linbanor till nödställda. Allt börjar med en fiskelina. Tänk ut applikationer bara, det är ju en fantastisk möjlighet. Att riskera drönaren i ett nödläge är billigt. Man kan ha ett par i reserv.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar