Motorsåg och handhållet

FILMER - Motorsåg

2380 inlägg 889226 visningar 128 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Peteflamingstar  
#449908
T Landström skrev:
Peteflamingstar skrev:
Zixten skrev:Är detta ett säkert sätt att fälla lutande träd? eller bara en falsk trygghet??



Träd med måttliga lut i fällriktningen fälls väl säkrast med att man sparar en bit i bakkant till sist, typ säkert hörn. Kraftigt framåtlutande fälls väl bäst med en teknik jag glömt namnet på men man sågar två riktskär snett mot fällriktningen och sen sågar man sakta bakifrån. På träd med sidlut gäller det att få brytmånen så lång som möjligt, och jämntjock, samt att kompensera sidlutet lika mycket åt andra hållet när man siktar.


Du tänker på V-kapet kanske?


Ja så heter det ju!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Brorsan  
#450103 Jag hittade en film med "öppning på trycksidan" som grabben tog. Han sågade tills han såg trädet röra sig sen gick han och filmade.

Jag måste ha vridit usb minnet ett kvarts varv när jag satt in det i datorn :d och jag vet inte hur jag vrider tillbaks det :oops:
Jo det vart rätt.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Peteflamingstar  
#451606 Fällde en asp bakom ett hus idag, troligen den största asp jag hittills fällt. Grova aspar ska man ju vara rädd om, men står de ca 10 meter från byggnader innebär det väl vissa risker...


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Peteflamingstar  
#451847 Ännu en film, från i påskas hemma hos mina föräldrar. Fällde en tall som lutade i fällriktningen och stod bakom ett uthus.


Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Hema  
#451854
Zixten skrev:Har sett detta klipp någon gång innan, kan någon förklara nyttan med denna tekniken? Jag förstår inte....
Börjar 22,59 in i filmen, skickar med en direktlänk då jag inte fick till det med att få det inbäddat i detta inlägg...
https://www.youtube.com/watch?v=kg5hz1c6K64&feature=youtu.be&t=22m59s


Jag kan tänka mig att för träd som inte lutar i fällriktningen och då det är vindstilla, så är detta ett sätt att släppa trädet utan att man behöver ha motorsåg i slutskedet vilket eventuellt skulle kunna va lite säkrare än att inte hålla i en såg vid retretten.

Har sett detta sett innan och tänkt testa men har inte blivit av. Kanske får det bli nästa gång om jag kommer ihåg.

Sedan så är nog denna lösning olika bra/dålig beroende på träslag och hur träfibrerna uppför sig.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452027 Har gjort det nån gång när det varit nån tung gren som riskerat bryta gångjärnet genom att vrida trädet, fast jag hade tappen under fällskäret.
Gillar inte att gångjärn brister innan trädet ligger för man tappar kontrollen då. Är det nåt inärheten som inte gillar trädkelning är kontroll bra.
Det är ingen dum idé men ser inte vinsten i det om fällskär och undre riktskär är i samma nivå som det snackas om. Då håller oftast inte gångjärnet i vilket fall.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

vajnis  
#452328 Klurig gubbjävel... :lol:

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

TrioBrake  
#452563 Nu jäklar så ska ni få se på proffs!!


Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

svampbob  
#452565 Ja det är viktigt att ha roligt när man fäller.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

TrioBrake  
#458989 Vafan?! Lägg upp mer nu!

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Jocke91  
#459255 Har inte så mycket som är intressant att "lägga upp" men gör ett försök med denna.

Användarvisningsbild

Re: FILMER - Motorsåg

TrioBrake  
#459257 Schysst! Du har filat bra ;)

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

stektlök  
#459275 Jag undrar vad syftet med sågningen var ?
Roligt att se så sylvassa kedjor jobba !

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Jocke91  
#459276 Det finns inget praktiskt syfte med sågningen, det är mest en provkörning eller vad man ska kalla det.

Avatar Fallback

Re: FILMER - Motorsåg

Blivande snickare  
#459278 Jag trodde det räckte med att det var skitkul :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).