Skogsnyheter

Tjänsteman eller aktivist - Intressant ledarartike

8 inlägg 3319 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tjänsteman eller aktivist - Intressant ledarartike

Torbjörn Johnsen  
#452204 Tidningen Smålandsposten tar på ledarplats upp problematiken med aktivister som arbetar på myndigheter som hanterar aktivisternas "egna" frågor. Ledarskribenten tar upp ett exempel från Kronobergs län där en kille som inventerar avverkningsanmäld skog för Naturskyddsföreningen på fritiden arbetar som naturvårdshandläggare på Länsstyrelsen. Frågan om dessa intreessekonflikter har varit uppe i många sammanhang tidigare och här kommer den alltså ännu en gång. Det är lite som om en "antivaccinations-aktivist" skulle arbeta som läkare eller sjuksköterska på en vaccinationsklinik. Skulle vi acceptera det?

Läs hela ledarartikeln här:
http://www.smp.se/ledare/i-vilken-roll-ute-i-skogen/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Tjänsteman eller aktivist - Intressant ledarartike

stektlök  
#452233 Dessa problem (läs personer) förekommer nog oftare än vad vi tror på myndigheter och dyl. Tänk om en vegetarian som är djurrättsaktivist får jobb på LST och ska jobba som djurtillsynsman.

Användarvisningsbild

Re: Tjänsteman eller aktivist - Intressant ledarartike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452236 En annan liknelse är om en ledande nynazist skulle jobba med med att bedöma om en flykting ska få stanna eller ej. Det skulle nog väcka en viss uppståndelse i media, skulle jag tro...

Vem var förresten den intervjuade aktivisten/tjänstemannen?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tjänsteman eller aktivist - Intressant ledarartike

Torbjörn Johnsen  
#452240
Niking skrev:Vem var förresten den intervjuade aktivisten/tjänstemannen?
/Niklas


Jag vet inte vem det avser. Försökte hitta radioinslaget som refereras till men lyckades inte hitta det. Inte något som sänts/publicerats de senaste månaderna i alla fall. Egentligen är inte namnet det viktigaste (det kan ju även vara ett gränsfall att publicera uppgifter om enskilda individer här på forumet). Det viktigaste är principerna. Vad är OK och vad är inte OK? Vart går gränsen, om det finns någon? Den här frågan är viktig att diskutera och det är ytterst en fråga om tilltro (eller brist på sådan) till myndigheter och regelverk.
Jag vet att Land Lantbruk har tagit upp liknande fall i en artikelserie och något sådant finns länkat i tråd här på forumet som jag inte hittar just nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tjänsteman eller aktivist - Intressant ledarartike

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452242 Det kan nog vara ett allmänintresse för skogsägare att veta vem denne aktivist/tjänsteman är.

Genom att anonymisera byråkraterna/aktivisterna, så skyddar man ju dem i onödan.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tjänsteman eller aktivist - Intressant ledarartike

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452254 Det sändes i Vetenskapsradion P1 förra veckan. Killen heter Love.

Användarvisningsbild

Re: Tjänsteman eller aktivist - Intressant ledarartike

Torbjörn Johnsen  
#452262 Här är radioinslaget:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/87 ... gramid=412
Här kan ni höra Love Eriksen från Naturskyddsföreningen som berättar hur man med hjälp av avverkningsanmälningar sen jobbar vidare för att hitta nyckelbiotoper och förhindra att nyckelbiotoper avverkas.

Här finns en sida på Länsstyrelsens sajt där man listar nybildade reservat under "rekordåret 2016" enligt samma myndighet. Samma person som i Naturskyddsföreningens mångfaldsgrupp letar efter nyckelbiotoper m h a avverkningsanmälningar arbetar alltså till vardags som naturvårdshandläggare med reservatsbildningar hos Länsstyrelsen i samma län. Han står även som kontaktperson för flera av reservaten. Mycket anmärkningsvärt kan man ju tycka!

   TS
Avatar Fallback

Re: Tjänsteman eller aktivist - Intressant ledarartike

stektlök  
#452279 I Land Lantbruk nr 13, 24 Mars 2017 på sid 12 och 13 går det att om skogsaktivisten Sebastian Kirppu. När sådana människor letar sig in i myndighetsutövandet så är det illa. Sebastian verkar vara rutinerad iaf efter 13 år som statligt anställd.
Nästa gång blir en vegetarian som är djurrättsaktivist anställd som djurtillsynsman på LST vars enda erfarenhet av djur är en innekatt tex. Vem som helst kan idag söka jobben.

När det kommer till mjölk och kossor så hör vi Eskil Erlandsson och filmaren bakom bla kokvinnorna och hästmannen i klippet nedan. Klippet är gjort av dom som tex Aftonbladet kallar trollfabrik eller högerextrema och de har svartmålats rejält de sista. Kanske med all rätt, inte vet jag. Jag lyssnade iaf på Eskil mfl som blir intervjuade med stort intresse. Och gladdes åt att de nog kommer en ny film från filmaren av hästmannen :-bd


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).