Jakt och Fiske

Svart huggorm

46 inlägg 31586 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

Grävan  
#452073 Ser ni vad grov den stora är.
På sista bilden är det häst hinder och en stängselstolpe i bakgrunden. Jämför stolpen mot ormens kropp.


Tallen:

Jag köpte gården i oktober förra året så detta är första våren. Jag kan tänka mig att det är ett paradis för ormar just nu med högt gräs i gamla igenväxta hagar, massa gamla rishögar liggandes, vattendrag och stenmurar.

Men jag håller på att röja upp så det kommer med tiden bli mindre ormvänligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

tallen100  
#452076 Ja tyckte den såg grov ut, men trodde fotot "ljög" :shock: ..

Jaha, ja det kommer helt säkert bli bättre när det blir liv och rörelse, gräset klippt, oväsen o.s.v,
stenmurar, rishögar, och högt gräs och stillhet är som gjort för ormar....

Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

Grävan  
#452078 Den är verkligen så stor. Gissar på 80cm+ den andra "lilla" är ca 60cm, kanske lite mindre.

Ja vi får hoppas det.
Vad jag förstår efter att läst på så solar dom nu och ska para sig i nån vecka till. Sen återvänder dom till sina egentliga revir. Så gör man det otrevligt för dom så försvinner dom nog av sig själva. Får jag hoppas i alla fall

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

JensSkoog  
#452079 Ett gammalt råd från min far var att använda en förstövningsspruta med paraffin och duscha in i stenröser och rishögar. Det ogillar ormen så den drar sig undan. Inte mycket, bara småsprut här och där. Miljövänligt, ja säkert :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

tallen100  
#452085 Har hört att bränner man gräset så vill dom inte vara där, även att kalk ska hålla dom borta.
Bara hoppas att det där inte är deras riktiga revir, för dom får många barn och barnen är inte trevligare :roll: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

sundelius  
#452088 Jag hade väldigt mycket huggorm på gården när jag flyttade hit och med en fru som är livrädd för orm så har jag fångat många de första somrarna. Lyfter upp dom med en kratta och lägger dom i en metallspann, sen har jag kört dom till en sumpmark några kilometer bort.
Ser nästan aldrig orm runt huset längre, att grannarna använder mina ängar till hästbete och jag luntar resterande gräs påverkar nog också.
Ge inte upp, övning ger färdighet. Du får snart tag i dom
Att slå ihjäl nyttiga djur på grund av fobier tycker jag är dumt

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

tallen100  
#452090 Nja nyttiga? :???:
Visst dom tar råttor, men det uppväger knappast obehaget att både husdjur, ungar och även vuxna kan bli bitna, det har inte så mycket med fobi att göra utan är ett oomkullrunkeligt faktum :geek:
Bättre att skaffa en katt. :smile:

Har förresten hört att dom ska köras långt bort, annars är dom snart tillbaka i sitt revir igen,
Vet ej om det stämmer.
Men det bästa är såklart att se till att ha gräset klippt och att dom inte har det för tyst och ostört, för då flyttar dom troligen till lämpligare ställe.

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

Simon.M  
#452095 Be någon med hagelbössa komma om du inte har det själv funkar bra om man inte lyckas springa ifatt och fånga dom

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

tallen100  
#452096 För nått år sen var det väl några i södra Sverige (tror jag) som skulle göra något åt en husvägg på vårsidan, när dom rev av brädfodringen så var det flera huggisar där i, som övervintrat.
Var väl med på nyheterna har jag för mej.

Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

anersimyra  
#452138
1492973424_img_0034.jpg
1492973423_img_1132.jpg
1492973423_img_1131.jpg
Alla landets kräldjur är absolut fridlysta och får i praktiken under inga som helst omständigheter dödas. Det räcker att flytta dem hundra meter om man tycker de är till besvär. Fånga dem är lika enkelt som att plocka blåbär, en svetshandske med hög krage är allt som behövs om man är orolig över att de ska hugga.. :mrgreen: :-bd

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

jannee  
#452145 Finns snart sagt inget som är tillåtet att göra här i landet. Tänker du flytta huggormen och inte vill att den ska återvända bör du bära bort den flera km.
Annars är en myrstack ett lämpligt ställe att placera ormen på :mrgreen:
Själv skulle jag inte tveka en sekund för att hugga den mitt itu med en spade - hur lagligt/olagligt det än sedan är.
Vilket är mest betydelsefullt för dig?
Ett ormbitet barn/ormbiten hund eller en svart huggorm.
Har du sett två ormar är risken överhängande att du snart få se en massa äspingar och dessa är inte leka med 😡

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

tallen100  
#452154
jannee skrev:Själv skulle jag inte tveka en sekund för att hugga den mitt itu med en spade - hur lagligt/olagligt det än sedan är.

Precis så, det är ju en Huggorm, gäller bara att hugga först :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Svart huggorm

tallen100  
#452157
anersimyra skrev:Det räcker att flytta dem hundra meter om man tycker de är till besvär.

Jo du, då är den hemma tillbaka före dej :lol:

Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

anersimyra  
#452165
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Det räcker att flytta dem hundra meter om man tycker de är till besvär.

Jo du, då är den hemma tillbaka före dej :lol:

Nejdå, är bara omgivningen lämplig så är de lika lata som vi.. :d

Användarvisningsbild

Re: Svart huggorm

anersimyra  
#452166
jannee skrev:Finns snart sagt inget som är tillåtet att göra här i landet. Tänker du flytta huggormen och inte vill att den ska återvända bör du bära bort den flera km.
Annars är en myrstack ett lämpligt ställe att placera ormen på :mrgreen:
Själv skulle jag inte tveka en sekund för att hugga den mitt itu med en spade - hur lagligt/olagligt det än sedan är.
Vilket är mest betydelsefullt för dig?
Ett ormbitet barn/ormbiten hund eller en svart huggorm.
Har du sett två ormar är risken överhängande att du snart få se en massa äspingar och dessa är inte leka med 😡

Ormbitet barn..betydelsefullt :???: :shock: :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).