SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

43 inlägg 29658 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

mikehonkala  
#450819 4682 m3
17471 stems
52185 cuts
179 crane hours


vår skog är ofta så här

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Fredrik Reuter  
#450928 4682 m3 and the bar still working?

   TS
Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

mikehonkala  
#450961 The tip has bent some, i could fix it with a press. The bar is too worn to take the time to fix though

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Orca  
#451817 I går monterades ett sprillans nytt Iggesund Blue Line svärd på vedmaskinen. Kedjan är en Stihl oilomatic.
Se inlägg på annan plats på forumet:
Orca - Hakki Pilke Big x47

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Hammaren  
#487907 Jag skulle vilja lyfta den här tråden igen, fyll på med erfarenheter av svärdet, jag har hört både ris och ros om blueline- svärdet, jag har renoverat en del svärd då topptrissan gått sönder ganska tidigt, ett par kunder jag har tänker inte köpa blueline något mer och några andra tycker dom är bra. därför skulle det vara kul att höra andras erfarenheter.

Användarvisningsbild

Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

bodaedet  
#487910 Bytte nyss det första svärdet efter ca 6000m3fub på ett Egs 405. Det andra verkar vara normal Iggesundskvalitet, dvs dags att fila grader vid varje kedjebyte[emoji35]

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

skogsjan695xl  
#487924 Jag har kört ett par blueline och tycker de funkar bra. Blir grader kanska fort men slits jämt över hela svärdet så jag tycker inte det är några problem.

Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487947 Hur många kubik får du ut ur dom då?

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

skogsjan695xl  
#487954
Valmet 890 skrev:Hur många kubik får du ut ur dom då?

Har inga siffror än. Det ena svärdet var stubb behandling så det är inte kört så mycket med än.
Fick en packa blueline icke stubb behandling för inte så länge sen.
Återkommer med siffror senare.
Jag kör mycket blandat så jag skiftar ofta mellan långa och korta svärd.

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Orca  
#487973 Jag är nöjd hittills med mitt första Blue Line (59 cm, 1,6 mm, 10 cm slits). Har nog sågat upp en 4-500 m3 ved (30 cm) med det. Färgen släppte direkt på vissa ställen men det spelar ingen större roll. Det jag skulle önska var att kedjan (Stilhl Oilomatic) var någon tiondels millimeter bredare så att hela svärdets bredd nyttjades. Nu blir det en liten fördjupning i mitten, Svärdet vänds vid varje kedjebyte och måste således filas lite vid vartannat kedjebyte. Noshjulet verkar vara intakt.
Senast redigerad av Orca tis 26 dec 2017, 09:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

mikehonkala  
#488024 I am still using the last one of three BlueLine. Opti was replaced and lost all cubic meter data but blue line is the best small nose bar I have used. Very close performance to big nose like speedmax and GB XT.

Avatar Fallback

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488048 Har också köpt 10st som jag tänkt prova igen men har inte börjat köra på dom än.... Senast jag provade förra vintern vart det en stor besvikelse.
Håller inte ett svärd 3000 kubik blir jag då besviken, det bästa vi klarat är 10000 och 11000 med två gamla Valmet svärd, givetvis fick man ju slipa bort grader på dom men det hör till.

Användarvisningsbild

Re: Iggesund Blue Line nya skördarsvärd

kjetilroeste  
#489001 Var ikke de gamle valmetsverdene laget av iggesund?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).