Föryngring

Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare plante

30 inlägg 35053 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#446869 Har i veckan skruvat i ett lysrör till på de hyllor som bara hade ett innan. Drar sannolikt i ett lysrör ytterligare i veckan som kommer.
Har även idag gödslat alla brätten med nästan halv dos "guldvatten". Dvs 0,5 dl / L vatten. Kommer att öka till 1dl nästa helg.

Ser bra ut tycker jag. Granplantor i nästan varje plugg. Utan att ha räknat skulle jag tro på strax under 97% groddbarhet, som fröna skulle ha.
Även lärken ser fin ut. Men inte fullt så mycket plant fyllda plugg.
Tror stenhårt på problemet med lyset. Läste i veckan att groningen kunde avstanna om solljuset är för starkt under längre tid, för att sedan sätta fart igen när förutsättningarna är bättre.
Och det är väl det som har hänt. Tror även att faktiskt ett och annat frö dött pga detta.

Nu blev allt förskjutet. Gödslingen borde börjat när plantorna släppte skalet.

De frön som "vilade", kändes nästan som de har skjutits upp med en jäkla fart. Inte riktigt fått ner roten ordentligt, lite "snea" mm mm.

Ser även tanigt ut i brättena tycker jag. Men det är små plantor till kanske något stora plugg.

1490474061_img_1990.jpg

Men så här ser det ut nu utmed en hylla med 5 brätten. Bara gran på denna hylla.

1490475024_img_1992[2853].jpg

En stilig lärkplanta

Det har gått 28 dagar sedan sådd. Är väl bara att gödsla på och vattna framöver och hoppas att de utvecklas som tänkt. Minst 6 veckor till i brätte innan utplantering. Sannolikt drar jag någon / några veckor till innan utplantering.

Har varit en uppdatering i princip varje vecka. Kommer kanske inte att uppdatera riktigt så ofta framöver.

Har sett att många går in och kollar denna tråd. Om intresse finns, så kan jag plita ner en manual om hur jag har gjort. Blir mastigt att plöja igenom texten ovan annars. Den manualen blir i så fall mer kortfattad och mer lättbergiplig. Men bara om intresse finns.....och naturligtvis, att det fungerar bra ända till slutet dvs plantering och möjligtvis uppföljning på fält.

Återkommer i ämnet.

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Pannben  
#446906 Intresse finns! Mycket intressant läsning i denna tråd. :-bd

Avatar Fallback

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#446912 Jag har också några plantor på gång om än i mindre skala. Jag minns att jag slängde i några lärkfrön bland tallfröna och undrar hur man skiljer dem åt när de fått sina första grenar. Tallen har ju 8 och granen 6 grenar men vad med lärken?

Avatar Fallback

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Ferguson system  
#446914 Hvis du spør han som fikk bot for å ha hogd ned et felt med tørrgran, så ville du ha få til svar at det er forskjeller på gran og lerk tross alt. =))

Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#447798 Hur man känner igen små lärkplantor vs granplantor? Ja, de plantor jag har så är lärken spänstigare, längre och spretigare barr. Granplantan ser jäkligt späd ut i jämförelse.

Har haft problem med fukten. Och egentligen inte bara med fukten utan också värmen.
Har kört med avfuktare, men det kan man inte hålla på och köra med dygnet runt. Dessutom bidrar det med ytterligare värme.
Har helt enkelt just nu öppnat ett fönster lite på glänt, för ventilationens skull och kylning. Har element i förrådet som får värma på om temperaturen blir för låg. Optimalt är ca 20 grader, för hög värme gör att tillväxten stannar.

Värme och ljus i bra balans samverkar alltså för en hög tillväxt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Ulafor  
#451716 Vi har pillrat fram lärkfrön och tänker följa planteringsråden. Undrar var man köper lärkfrön om vi inte lyckas få igång de frön vi nu har? Målet är att få till ett lärkträd på tomten. Närmsta handelsträdgård kan inte få fram en sibirisk lärk.
Ulafor

Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Älgfoderodlare  
#451752 Jag köper alla mina frön på eBay. Både i England o Tyskland är fröutbudet stort. Man kan köpa i många olika mängder.
Men även från USA finns många olika frösorter av Lärk. Ofta med hög grobarhet på fröna. Har nu senast får ca. 75-80% av Douglasgran att gro.

Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#452796 Uppdaterar lite.
Plantorna växer på. Lärken växer bäst sett till hur de har utvecklas.
Vad jag noterat är att ljusets betydelse är påtagligt. Har ljusarmaturer som är 120 cm breda, så de täcker inte upp mina 5 brätten i rad. Finns det inget lyse direkt uppifrån så hämmas tillväxten. Så de delar av ytterbrättena har sämst utveckling som är längst från lyset. Har flyttat runt dem så jag sprider ljusmängden lite mer. Men har sparat ett brätte i mitten som visar bra tillväxt i förhållande till de andra.
Pga av problemen i början anser jag att det har fått generellt sämre utveckling. Tänkte plantera i mitten av maj, men det kanske enbart blir lärken i så fall. Kommer att låta granen gå ytterligare veckor tyvärr.
Lärdom 1: Ha koll på lyset i början.
Lärdom 2: Ha koll på temperaturen.
Lärdom 3: Gödsla på direkt när de börjar släppa fröskalen.
Lärdom 4: Som amatör bör man kanske låta plantan gå ytterligare någon vecka eller två, än 10 veckor som var tänkt från början. 12 - 14 veckor är nog bättre.

Har ryckt upp gran och lärk plnator för att kolla hur rotsystemet är. Granen har mindre utstick, ett visst motstånd när man drar upp plantan. Lärken är bättre, får upp hela jordklumpen när jag drar upp plantan.
1493389858_fil_2017-04-28_16_14_07.jpeg

Lärken

1493389854_fil_2017-04-28_16_13_28.jpeg

Granen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#455078 Planterat lite lärk.
Lärken åkte i jorden idag. Och nu märker man av saker som man gjorde när man planterade frön i brättet. Tror jag inte tryckte åt jorden ordentligt. På vissa plugg föll det isär men många höll ihop bra. testade även några gran och de höll väldigt bra ihop. Men det var annat jordfabrikat på granen, så det kan även vara det spökar. Men jag tror nog jag kör vanlig planteringsjord nästa år.
Granen väntar jag lite till med att plantera ut. Tycker de är små helt enkelt. Alla plantor kunde gått några veckor till innan plantering. Nästa år blir det minst 12 veckor.
Visa lite bilder från planteringen så ser ni hur jag har gjort.
Låter bilderna tala för sig själv.
1494786242_fil_2017-05-14_19_59_24.jpeg

1494786345_fil_2017-05-14_20_00_28.jpeg

1494786184_fil_2017-05-14_20_01_27.jpeg

1494786330_fil_2017-05-14_20_02_12.jpeg

1494786299_fil_2017-05-14_20_03_29.jpeg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#478743 Uppdatering

De plantor som såddes i vår, har vad jag kunnat se, överlevt. Visst, någon har struckit med, det skall erkännas.
Däremot är jag lite fundersam på lärken. Den har sett bra ut hela sommaren, men jag tyckte den tappade barr tidigare än övrig lärk här omkring. Får återkomma.
Överlag så har de inte vuxit nämnvärt efter utplantering. Varken gran eller lärk.
Men annars så tycker jag det har gått väldigt bra. Granarna ser väldigt fina ut.

Sparade några gran brätten då jag inte hann få utplanterat alla i vår. Lät dem stå i halvskugga i trädgården hela sommaren och har planterat ut det sista idag. Har gödslat någon gång i våras men annars har jag bara sett till att de inte har torkat ut. De däremot hade vuxit under sommaren och hade sträckt på sig i snitt ca 14-16 cm. Planterade ut dessa med en Pottiputki, då min planteringspinne inte fungerade simpelt som tänkt. Ypperligt verktyg. Rekommenderas,

Kommer att fortsätta med detta även kommande år med frösådd osv. Tyckte det gick över förväntan.
Kommer dock så tidigare. Kanske redan i december. Hade inga problem att låta plantorna stå kvar i brättena över sommaren utan snarare fördelar då plantan är helt enkelt större nu på hösten än de som planterades ut i våras.
Men vill ha upp storleken på plantorna helt enkelt innan utplantering. Kommer nog låta även något lärkbrätte stå kvar över sommaren för höstplantering.

Har funderingar på större plugg i brättena, för att låta dem bli över året innan utplantering. Men är osäker på en bra vinter förvaring. Annars är de bara fördelar vad jag kan se och de borde vara ännu större med fördel mot övrig växtlighet.

Återkommer med uppdatering i vår förhoppningsvis med info om både lärken och granen, vår och höstplanteringen.

ha de gött
Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Zetor 25  
#601794 Hur har det gått med lärkplanten?

Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

halvproffs  
#601844 Har inte varit in på forumet sen jan15 så vi provar med ett anrop; hallå @Taf är mycket intresserad själv hur det gått.
Konstigt, står sista besöket då men bevisligen har hen varit här 29 okt 2017.

Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Taf  
#601866 Tjena
Var bara tvungen att sätta på lite kaffe först innan svar...viktigt det med.

Det som jag har planterat utav gran växer på som det skall. Sakta men säkert så drar de sig uppåt, men det tar tid de första åren att få längd på dem.

Lärken har jag haft mycket svårt att få grepp om hur de över huvudtaget har överlevt. De var små när jag planterade i hög växtlighet, (jag markberede runt plantan). Det är jäkligt svårt för mig att hitta en lärk bland all växtlighet helt enkelt.
Har faktiskt lite lärk kvar som gått i pluggbrätte som jag tänkte plantera ut i 2020. De är väl ca 20 cm långa idag.
En liten granplanta är lättare att hitta än en lärkplanta som är så liten.
I efterhand borde man ju märkt ut platsen på några plantor så man kunde följa dess växtlighet bättre men det får bli nästa gång man planterar.

Ställ gärna mer frågor, eller om ni egna erfarenheter som ni vill delge

   TS
Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

halvproffs  
#601867 Tack för återkopplingen! Är bra att trycka ner en pinne vid varje planta när det är bördigt. Ska själv prova några varianter nästa år är det tänkt.

Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

Ängagärdet  
#651027 Å hur ser det ut nu då, mitt i tillväxten 2020? 🌲

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).