ons 19 apr 2017, 22:49#451413
T Landström skrev:Nu handlade inte tråden om vilken bensin är bäst eller billigaste...
Jag kör på miljöbränsle för att jag tänker på min egen hälsa...och lite på miljön...
Iofs sant att tråden inte handlade om drivmedel. Men efter mina rätt långa och dryga erfarenheter så handlar inte sällan problem med småmaskiner typ vad man har i motorsågar, röjsågar etc om att man valt fel smörjmedel, fel inblandning. Det finns gott om folk som tror att samma olja som funkar så bra i utombordaren är perfekt för sågen.
Alkylat eller inte, där går jag precis som du på vad som är bäst för mig som sniffar in avgaser i direkt närhet till avgasröret. Bra för miljön blir enbart en bonuseffekt till det viktigaste för mig, långsiktig hälsa. Bra för maskinen... jovars viktigt det med och jag har ännu inte sett några tecken som skulle peka i annan riktning vad gäller alkylat. Snarare tvärtom, extremt långa serviceintervall men det kan ju delvis bero på att den olja som används i tex Aspen är absolut perfekt för högvarviga, högbelastade små luftkylda tvåtaktare.
Men strängt taget skulle det nog maskinmässigt funka fint även med någorlunda färsk pumpbensin där man blandar i tvåtaktsolja av motsvarande klassning, JASO FD ISO-L-EGD. Är det så att man har en tendens att använda maskinen periodiskt med långa stillestånd så är det knappast någon tvekan om att alkylaten är betydligt mer långtidsstabil och därmed ger mindre bekymmer med igensatta bränslefilter etc, och har man hälsoeffekter i åtanke så blir det liksom inget att fundera på för min egen del.
Litet dyrare javisst men inte särskilt mycket dyrare, i synnerhet inte om har möjlighet att köpa bränslet via pump som man kan göra litet varstans i landet. En dryg tjuga per liter handlar det om i exemplet Aspen 2T premix.
Var och en gör som den vill och tycker är bäst, som alltid.